Krzesło Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej w Vitra Design Museum!

Krzesło „Little Black” czyli mała czarna, Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej powstało jako efekt namysłu nad kwintesencją polskiego wzornictwa. Wykonane z malowanego drutu i stalowych rur, nawiązuje do grubej, fantazyjnej kreski z plakatów Jana Młodożeńca. I właśnie trafiło do stałej kolekcji Vitra Design Museum!

Inspiracją dla projektu Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej z 2014 roku są warszawskie kawiarnie z lat 50. i 60. XX wieku. Spotkaniom towarzyskim przy kawie i papierosach uwiecznionym na czarno-białych filmach z epoki, towarzyszyły proste, lekkie meble, wykonane z drutu. Kluczem do projektu „Mała czarna” stało się więc utopijne odtworzenie przerwanej ciągłości w projektowaniu, zdeterminowanej przez ustrojowe ograniczenia i odnalezienie w tamtych czasach istoty tożsamości polskiego designu. Ze względu na brak możliwości materiałowych i technologicznych, w połowie ubiegłego wieku szukano najprostszych rozwiązań. Dzięki temu minimalistyczna forma przetrwała dekady, inspirując kolejne pokolenia projektantów. 

– W tym projekcie ważne są dla mnie dwa klucze. Chociaż często wydaje się, że kształt tego mebla jest następstwem fantazyjnego szkicu czy rysunku projektanta – jest zupełnie na odwrót! Forma jest tu konsekwencją logiki konstrukcji i specyfiki pracy z materiałem, czyli stalowymi rurkami – mówi nam projektantka.

– Druga kwesta to źródło powstania „Little Black”. W 2014 roku zgłosiła się do mnie nowo powstająca polska marka, pytając o kwintesencję polskiego wzornictwa. Zaczęłam się zastanawiać, jak można je zdefiniować, czy w ogóle można coś takiego uogólnić? Przyszły mi do głowy lata 50. XX wieku i tworzenie w trudnych czasach na zasadzie „do maksimum poprzez minimum”, brak materiałów i technologii narzucił w pewnym sensie poszukiwanie języka i stylu – tłumaczy Maria Jeglińska-Adamczewska.

Biorąc za punkt wyjścia wystrój miejsc publicznych z czasów PRL-u, projektantka odwołuje się także do Polskiej Szkoły Plakatu z jej charakterystycznymi, nieposkromionymi kreskami. Oparcie i siedzisko „Małej czarnej” układa się w śmiałe zawijasy, przypominające plakaty Jana Młodożeńca. To właśnie w „Polskiej Szkole Plakatu” oszczędność środków wyrazu i prostota formy pozwalała opowiedzieć maksimum treści.

Magazyn Design Alive

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

ZAMAWIAM

NR 13/2024 WYDANIE SPECJALNE

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 49 JESIEŃ 2024

„Mała czarna” to zarówno flirt z przeszłością, jak i próba zaadaptowania jej form do współczesności. Maria Jeglińska-Adamczewska rekonstruuje historyczne formy, próbując przywrócić je do współczesnej rzeczywistości, a zarazem świadomości odbiorców. Metalowy drut, jako jeden z niewielu dostępnych surowców, doskonale sprawdza się także dzisiaj, jest lekki i pozwala się formować w zamaszyste formy.

Zaproszona do kolekcji obiektów w Muzeum Vitra Design „Mała czarna” dołącza grona do najwybitniejszych współczesnych projektów wzorniczych. – W kolekcji znalazło się akurat krzesło w kolorze czarnym, chociaż tak naprawdę nie ma to znaczenia, jego nazwa nie odnosi się do barwy, ale do kawy – dodaje projektantka.

Kolekcja stała skupia się na industrialnym wzornictwie mebli i oświetleniu – w tych obszarach unikatowe zbiory muzeum mają znaczenie międzynarodowe. Uzupełniają je mniejsze grupy obiektów, w tym sztućce, elektronika użytkowa i modele architektoniczne. Kolekcja biura Eamesa oraz posiadłości wybitnych projektantów, takich jak Alexander Girard, Anton Lorenz, George Nelson i Verner Panton, są również utrzymywane przez Vitra Design Museum. O fachową konserwację zbiorów dba własna pracownia konserwatorska muzeum. Uzupełnieniem kolekcji, która stale się powiększa, jest rozbudowane archiwum dokumentów oraz biblioteka. Vitra Design Museum regularnie wypożycza także swoje zbiory innym muzeom i galeriom, w tym Centre Georges Pompidou w Paryżu i Museum of Modern Art w Nowym Jorku.

Maja Jeglińska Adamczewska

Maria Jeglińska-Adamczewska

Urodziła się w 1983 r. w Fontainebleau we Francji. W 2007 r. ukończyła wzornictwo przemysłowe na prestiżowej ECAL w Lozannie, gdzie uzyskała stypendium przyznawane przez fundację IKEA. Pracowała w uznanych biurach projektowych, m.in. u Konstantina Grcica, Alexandra Taylora i w Galerie kreo. W 2012 założyła własne studio – Office for Design & Research (Biuro Projektowania i Badań). Jego działalność obejmuje wzornictwo przemysłowe, projekty badawcze i wystawiennicze. W 2016 roku była współkuratorką i projektantką polskiego pawilonu na London Design Biennale. Między 2018 a 2020 rokiem pełniła rolę dyrektora kreatywnego targów Arena Design w Poznaniu. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Fascynująca filmowa opowieść o ikonach meblarstwa

Vitra Design Museum

Kolekcja Vitra Design Museum należy do największych i najważniejszych zbiorów mebli na całym świecie. W  niemieckim Weil am Rhein zgromadzono od lat 50. XX wieku łącznie 7 tys. ikon meblarstwa, ponad tysiąc obiektów oświetleniowych i liczne archiwa. Teraz powstał o nich niezwykły film pokazujący z jednej strony bogactwo kolekcji, a z drugiej różnorodność form i rozwój przemysłu meblarskiego od 1807 roku po dzisiejsze czasy, gdy krzesła tworzone są w technice druku 3D. W filmie występuje wielu ekspertów, m.in. projektanci Hella Jongerius, Antonio Citterio i Ronan Bouroullec, architekci i kolekcjonerzy Arthur Rüegg i Ruggero Tropeano, architekt David Chipperfield, emerytowany dyrektor MAK Vienna Peter Noever, Mateo Kries, dyrektor Vitra Design Museum, kuratorzy Vitra Design Museum Amelie Klein, Jochen Eisenbrand i kurator kolekcji Serge Mauduit.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Design jest kobietą

Design jest kobietą

Weil am Rhein | 13 lutego 2022

Vitra Design Museum zaprasza na wystawę poświęconą ikonicznym projektantkom