Krzesło Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej w Vitra Design Museum!

Krzesło „Little Black” czyli mała czarna, Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej powstało jako efekt namysłu nad kwintesencją polskiego wzornictwa. Wykonane z malowanego drutu i stalowych rur, nawiązuje do grubej, fantazyjnej kreski z plakatów Jana Młodożeńca. I właśnie trafiło do stałej kolekcji Vitra Design Museum!

Inspiracją dla projektu Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej z 2014 roku są warszawskie kawiarnie z lat 50. i 60. XX wieku. Spotkaniom towarzyskim przy kawie i papierosach uwiecznionym na czarno-białych filmach z epoki, towarzyszyły proste, lekkie meble, wykonane z drutu. Kluczem do projektu „Mała czarna” stało się więc utopijne odtworzenie przerwanej ciągłości w projektowaniu, zdeterminowanej przez ustrojowe ograniczenia i odnalezienie w tamtych czasach istoty tożsamości polskiego designu. Ze względu na brak możliwości materiałowych i technologicznych, w połowie ubiegłego wieku szukano najprostszych rozwiązań. Dzięki temu minimalistyczna forma przetrwała dekady, inspirując kolejne pokolenia projektantów. 

– W tym projekcie ważne są dla mnie dwa klucze. Chociaż często wydaje się, że kształt tego mebla jest następstwem fantazyjnego szkicu czy rysunku projektanta – jest zupełnie na odwrót! Forma jest tu konsekwencją logiki konstrukcji i specyfiki pracy z materiałem, czyli stalowymi rurkami – mówi nam projektantka.

– Druga kwesta to źródło powstania „Little Black”. W 2014 roku zgłosiła się do mnie nowo powstająca polska marka, pytając o kwintesencję polskiego wzornictwa. Zaczęłam się zastanawiać, jak można je zdefiniować, czy w ogóle można coś takiego uogólnić? Przyszły mi do głowy lata 50. XX wieku i tworzenie w trudnych czasach na zasadzie „do maksimum poprzez minimum”, brak materiałów i technologii narzucił w pewnym sensie poszukiwanie języka i stylu – tłumaczy Maria Jeglińska-Adamczewska.

Biorąc za punkt wyjścia wystrój miejsc publicznych z czasów PRL-u, projektantka odwołuje się także do Polskiej Szkoły Plakatu z jej charakterystycznymi, nieposkromionymi kreskami. Oparcie i siedzisko „Małej czarnej” układa się w śmiałe zawijasy, przypominające plakaty Jana Młodożeńca. To właśnie w „Polskiej Szkole Plakatu” oszczędność środków wyrazu i prostota formy pozwalała opowiedzieć maksimum treści.

Magazyn Design Alive

NR 47 WIOSNA 2024

ZAMAWIAM

NR 47 WIOSNA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

DAH NR 11 JESIEŃ 2023

„Mała czarna” to zarówno flirt z przeszłością, jak i próba zaadaptowania jej form do współczesności. Maria Jeglińska-Adamczewska rekonstruuje historyczne formy, próbując przywrócić je do współczesnej rzeczywistości, a zarazem świadomości odbiorców. Metalowy drut, jako jeden z niewielu dostępnych surowców, doskonale sprawdza się także dzisiaj, jest lekki i pozwala się formować w zamaszyste formy.

Zaproszona do kolekcji obiektów w Muzeum Vitra Design „Mała czarna” dołącza grona do najwybitniejszych współczesnych projektów wzorniczych. – W kolekcji znalazło się akurat krzesło w kolorze czarnym, chociaż tak naprawdę nie ma to znaczenia, jego nazwa nie odnosi się do barwy, ale do kawy – dodaje projektantka.

Kolekcja stała skupia się na industrialnym wzornictwie mebli i oświetleniu – w tych obszarach unikatowe zbiory muzeum mają znaczenie międzynarodowe. Uzupełniają je mniejsze grupy obiektów, w tym sztućce, elektronika użytkowa i modele architektoniczne. Kolekcja biura Eamesa oraz posiadłości wybitnych projektantów, takich jak Alexander Girard, Anton Lorenz, George Nelson i Verner Panton, są również utrzymywane przez Vitra Design Museum. O fachową konserwację zbiorów dba własna pracownia konserwatorska muzeum. Uzupełnieniem kolekcji, która stale się powiększa, jest rozbudowane archiwum dokumentów oraz biblioteka. Vitra Design Museum regularnie wypożycza także swoje zbiory innym muzeom i galeriom, w tym Centre Georges Pompidou w Paryżu i Museum of Modern Art w Nowym Jorku.

Maja Jeglińska Adamczewska

Maria Jeglińska-Adamczewska

Urodziła się w 1983 r. w Fontainebleau we Francji. W 2007 r. ukończyła wzornictwo przemysłowe na prestiżowej ECAL w Lozannie, gdzie uzyskała stypendium przyznawane przez fundację IKEA. Pracowała w uznanych biurach projektowych, m.in. u Konstantina Grcica, Alexandra Taylora i w Galerie kreo. W 2012 założyła własne studio – Office for Design & Research (Biuro Projektowania i Badań). Jego działalność obejmuje wzornictwo przemysłowe, projekty badawcze i wystawiennicze. W 2016 roku była współkuratorką i projektantką polskiego pawilonu na London Design Biennale. Między 2018 a 2020 rokiem pełniła rolę dyrektora kreatywnego targów Arena Design w Poznaniu. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Fascynująca filmowa opowieść o ikonach meblarstwa

Vitra Design Museum

Kolekcja Vitra Design Museum należy do największych i najważniejszych zbiorów mebli na całym świecie. W  niemieckim Weil am Rhein zgromadzono od lat 50. XX wieku łącznie 7 tys. ikon meblarstwa, ponad tysiąc obiektów oświetleniowych i liczne archiwa. Teraz powstał o nich niezwykły film pokazujący z jednej strony bogactwo kolekcji, a z drugiej różnorodność form i rozwój przemysłu meblarskiego od 1807 roku po dzisiejsze czasy, gdy krzesła tworzone są w technice druku 3D. W filmie występuje wielu ekspertów, m.in. projektanci Hella Jongerius, Antonio Citterio i Ronan Bouroullec, architekci i kolekcjonerzy Arthur Rüegg i Ruggero Tropeano, architekt David Chipperfield, emerytowany dyrektor MAK Vienna Peter Noever, Mateo Kries, dyrektor Vitra Design Museum, kuratorzy Vitra Design Museum Amelie Klein, Jochen Eisenbrand i kurator kolekcji Serge Mauduit.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Design jest kobietą

Design jest kobietą

Weil am Rhein | 13 lutego 2022

Vitra Design Museum zaprasza na wystawę poświęconą ikonicznym projektantkom