Więcej niż tylko obiekty

16 polskich projektantek działających na pograniczu designu produktowego, kolekcjonerskiego, rzemiosła i sztuki stało się bohaterkami wystawy „Looking Through Objects. Women in Contemporary Polish Design”, którą do 25 września można oglądać w Muzeum Sztuk Stosowanych i Designu w Tallinie (Estonia). Następnie wystawa pojedzie dalej w świat!

Projekt „Looking Through Objects. Women in Contemporary Polish Design” wykracza poza zwykłą prezentację prac projektantek, tworząc wrażenie realnego kontaktu, spotkania z autorką każdego z obiektów. Każdemu przedmiotowi towarzyszy wielkoformatowy portret autorki w studio oraz zdjęcia z pracowni, ukazujące warsztat pracy i narzędzia.

Kuratorzy wystawy, Agnieszka Jacobson-Cielecka, Gian Luca Amadei oraz Dario Lombardi, przeprowadzili również wywiady z projektantkami, z których cytaty towarzyszą prezentacji, stwarzającej wrażenie towarzyszenia bohaterkom wystawy podczas pracy.

– Wybraliśmy szesnaście projektantek i zaprojektowanych przez nie obiektów. Z każdą z nich spotykaliśmy się kilkakrotnie, rozmawiając o ich inspiracjach i twórczych procesach, indywidualnych strategiach i relacji z materią. Chcieliśmy zrozumieć ich wpływ na zmiany zachodzące w polskim designie. Spotykając się z projektantkami, mieliśmy świadomość, że Polska ma długą, wciąż nieopowiedzianą historię kobiet, które odcisnęły piętno na historii i rozwoju designu – piszą w przedmowie do wystawy Agnieszka Jacobson-Cielecka oraz Gian Luca Amadei.
 
Dobór kuratorów jest tu nieprzypadkowy. Kontekstem wystawy jest podróż przez polską scenę designu, którą dziennikarz Gian Luca Amadei i fotograf Dario Lombardi odbyli 10 lat temu. Ich projekt zakończył się publikacją książki „Discovering Women in Polish Design”, a Agnieszka Jacobson-Cielecka była jedną z bohaterek tej publikacji.
 
Dziesięć lat później Dario i Gian Luca wrócili do Polski. Tym razem wspólnie z Agnieszką, która była przewodniczką po polskiej scenie projektowej i partnerką projektu „Looking Through Objects. Women in Contemporary Polish Design”.
 
Projektantki, których prace zaprezentowano w ramach wystawy to: Agnieszka Aleksandra Bar, Alicja Bielawska, Alicja Patanowska, Anna Bera, Izabela Sroka & Julia Cybis, Justyna Popławska, Karina Marusińska, Karina Królak i Patrycja Smirnow, Magda Jurek, Maja Ganszyniec, Malwina Konopacka, Maria Jeglińska, Megi Malinowska, Monika Patuszyńska, Róża Brito, Wiktoria Szawiel.
 

Magazyn Design Alive

NR 47 WIOSNA 2024

ZAMAWIAM

NR 47 WIOSNA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

DAH NR 11 JESIEŃ 2023

Women in Contemporary Polish Design

Patrząc poprzez przedmioty (tytułowe: Looking through objects) możemy obserwować zarówno społeczne i kulturowe tło ich powstawania, ale też indywidualne historie projektantek. Prezentowane obiekty należą do różnych kategorii: od seryjnej produkcji przemysłowej po kolekcjonerskie unikaty.

Obserwujemy różnorodne postawy projektantek, od kreowania pragmatycznych opartych na briefie procesów, po artystyczne, intuicyjne poszukiwania twórczej wolności. Niektóre autorki ręcznie, rzemieślniczo wykonują swoje obiekty, inne głównie zarządzają procesami produkcyjnymi na ich różnych etapach. Niektóre rozwiązują problemy, inne je obserwują i wskazują. Niekiedy to procesy artystyczne stają się siłą napędową dla produkcji przemysłowej, czasami jest odwrotnie. Różnorodność strategii twórczych pokazuje nam, że sztuka, rzemiosło, technologia, które chętnie oddzielamy od siebie, są w istocie połączone i mogą współistnieć w jednym projekcie.

Design staje się katalizatorem dla sztuki, rzemiosła i przemysłu, a jednocześnie środkiem wyrazu indywidualnych, kreatywnych wyborów autorek.

– Design mieści się na przecięciu sztuki, rzemiosła i przemysłu. Tak rozumiane wzornictwo, odzwierciedla zmiany kulturowe, społeczne i gospodarcze na przestrzeni lat. W tych zmianach w coraz większym stopniu uczestniczą kobiety, które dawniej widziane jako wspierające projektantów muzy i dziś stały się aktywnymi i niezależnymi uczestniczkami sceny projektowej, twórczyniami postaw i przedsiębiorczyniami. W ciągu ostatnich 10 lat, uważność i kompleksowe, holistyczne myślenie, zyskały rangę kluczowych jakości w działaniach projektowych – zastępując efektowne i sezonowe wzornictwo, które obserwowaliśmy w przeszłości – dodają kuratorzy.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

W jabłkowym matrixie

W jabłkowym matrixie

Grójec | 15 stycznia 2024

Magda Jurek opowiada o miłości do koloru i swojej nowej manufakturze