Na “Małą czarną” do galerii

londyn | marcin mońka

18 września 2014 | Design | Rzeczy | Wydarzenia |

Maria Jeglińska wśród siedmiu “gwiazd przyszłości” – tak przynajmniej chce widzieć rolę polskiej projektantki galeria Aram, przygotowująca jedną z wystaw towarzyszących festiwalowi designu w Londynie (13-21 września).

The Aram Gallery w tym roku mocno zaznacza swoją obecność na London Design Festival, imprezie której towarzyszy zresztą regularnie. W tym roku zdecydowała się zaprosić siódemkę młodych projektantów, którzy zdaniem kuratorów w nieodległej przyszłości mają szansę stać się wiodącymi twórcami w skali całego świata. – Każdy z zaproszonych twórców swoje studio zakładał zaledwie kilka lat temu, opracował jednak pewne eksperymentalne podejście zarówno w myśleniu o projektowaniu jak i tworzeniu – przyznaje Héloïse Parke, kuratorka wystawy. Oprócz Marii Jeglińskiej wśród prezentowanych autorów znaleźli się: Lola Lely, Cat Potter, James Shaw, Sophie Thomas, Thor Ter Kulve i Kim Thome.

Jeglińska przygotowała na londyńską ekspozycję dwa projekty: Małą Czarną oraz Narysowane Obiekty. – Oba projekty doskonale obrazują moją codzienną praktykę: z jednej strony projektowanie, także dla z przemysłu, z drugiej zaś badania, jakie prowadzę – przyznaje projektantka.

Pierwszy z projektów – Mała Czarna pozostaje w bliskim związku z warszawskimi kawiarniami w latach 1955-66, które po okresie socrealizmu przeżywały renesans. Jeglińska postanowiła przyjrzeć się bliżej ówczesnym kawiarnianym siedziskom. W pewnym sensie je rekonstruuje, być może poddaje je dość utopijnym, być może idealistycznym zabiegom przywracania do rzeczywistości społecznej a zarazem świadomości odbiorców. Projektantkę interesuje z jednej strony tożsamościowy wymiar społecznego fenomenu, jakim była kawiarniana wspólnota,z drugiej znów dostępność ograniczana np. przez zerwanie ciągłości. Stąd tak ważny wymiar pełnej dekady. Stworzone przez Jeglińską siedzisko liczy się z wszelkimi historycznymi uwarunkowaniami, jak choćby użyty do wykonania materiał w postaci metalowego drutu, jedynego dostępnego wówczas surowca. Fotel Mała czarna jest pierwszym elementem kolekcji, która światło dzienne ujrzy w przyszłym roku, a będą się na nią składać także stołek barowy, krzesło, taborek i stolik.

“Narysowane obiekty” pozostają w ścisłym związku z pracą Jeglińskiej, która podczas pracy projektowej może… rysować bez końca. I to właśnie rysunki, ich wymiar badawczy stały się centralnym punktem projektu. – Rysowanie pozwala mi rozwinąć każdy projekt, nawet ten który później trafia do seryjnej produkcji – wyjaśnia projektanta. Często rysowanie lubi przyrównywać do etiud, które bez końca ćwiczą adepci np. gdy na fortepianie. Taki rodzaj projektowych wprawek  pomaga jednak kształtować język. Jeglińska zastosowała go w kolekcji wazonów, wykonanych z drewna, do którego, jak sama przyznaje, każda kultura ma odrębny stosunek, choć dla wielu jest wszechobecny.

Oczywiście Aram Gallery chce pozostawić element niedopowiedzenia, a może i niepewności. To dlatego tytuł ekspozycji kończy się znakiem zapytania.

“Future Stars?” można oglądać do 25 października w londyńskiej The Aram Gallery.

Więcej: www.thearamgallery.org

Maria-Jeglinska_The-Little-Black_armchair_©Turczynska-for-Culture-PL_Designalive19

Maria-Jeglinska_The-Little-Black_armchair_©Turczynska-for-Culture-PL_Designalive07

Maria-Jeglinska_The-Little-Black_armchair_©Turczynska-for-Culture-PL_Designalive06

Maria-Jeglinska_The-Little-Black_armchair_©Turczynska-for-Culture-PL_Designalive04

Maria-Jeglinska_The-Little-Black_armchair_©Turczynska-for-Culture-PL_Designalive03

Maria-Jeglinska_Drawn-Objects_Volcano_©Turczynska-for-Culture-PL_Designalive01

Maria-Jeglinska_Drawn-Objects_Comb-centrepiece_©Turczynska-for-Culture-PL_Designalive01

Maria-Jeglinska_Drawn-Objects_Circles_©Turczynska-for-Culture-PL_Designalive01

Maria-Jeglinska_Drawn-Objects_Butterfly-small_©Turczynska-for-Culture-PL_Designalive01

Maria-Jeglinska_Drawn-Objects_Butterfly-big_©Turczynska-for-Culture-PL_Designalive01

Maria-Jeglinska_Drawn-Objects_©Turczynska-for-Culture-PL_Designalive02

Maria-Jeglinska_Drawn-Objects_©Turczynska-for-Culture-PL_Designalive01

Powiązane artykuły:

Jeszcze stoliki, czy już rzeźby? Szklane krajobrazy Paula Cocksedge’a

Szklane krajobrazy

Londyn | 7 grudnia 2020

Kolekcjonerska kolekcja Paula Cocksedge'a. Bardziej meble czy rzeźby?

Maria Jeglińska-Adamczewska dla francuskiej marki Trame

Entwine

Saint Mandé | 19 listopada 2020

Maria Jeglińska-Adamczewska dla francuskiej marki Trame

Polski wirtualny pawilon na London Design Festivalu

Żywe przedmioty

Londyn | 15 września 2020

Polski wirtualny pawilon na London Design Festivalu 2020

Maria Jeglińska w szacownym gronie najlepszych projektantów świata

Połączeni

Londyn | 9 czerwca 2020

Maria Jeglińska w szacownym gronie najlepszych projektantów świata

Dziedzictwo – dyrektorzy brytyjskich instytucji współpracują z projektantami

Dziedzictwo

Londyn | 19 września 2019

Liderzy londyńskich instytucji kultury współpracują z projektantami

Gwar komunistycznych Węgier

Dialog z meblem

Budapeszt | 22 marca 2019

Fotel Sandora Miko z 1969 roku w interpretacji Marii Jeglińskiej.