Nowy punkt na warszawskiej mapie kultury

Wystawa „Romantyczny Brutalizm. Podróż w głąb polskiego rzemiosła i designu”, która zadebiutowała w kwietniu podczas Milan Design Week i została wyróżniona przez „The New York Times” jako jedna z dwunastu najważniejszych prezentacji tegorocznej edycji, do 14 maja dostępna jest także w Warszawie.

Ekspozycja inauguruje działalność nowej przestrzeni dedykowanej designowi i sztuce, stworzonej przez Fundację Visteria w Willi Gawrońskich.

Kuratorką wystawy jest Federica Sala – ceniona krytyczka sztuki użytkowej, która w centrum opowieści umieściła twórczość współczesnych polskich projektantów. Prace takich autorów jak Jan Ankiersztajn, Marcin Rusak, Agnieszka Owsiany czy Aleksandra Zawistowska zostały zestawione z dziełami ikon polskiego wzornictwa, w tym Magdaleny Abakanowicz, Zbigniewa Horbowego i Antoniego Rząsy.

– Ta wystawa to coś więcej niż przegląd najnowszych pomysłów współczesnych projektantów – to opowieść o głęboko zakorzenionych w polskiej kulturze tradycjach rzemieślniczych – mówi Federica Sala. – Dzisiejszy polski design to dialog między tym, co naturalne, a tym, co wykracza poza granice znanego. Tradycja i nowoczesność spotykają się w materiałach takich jak drewno, szkło czy tkanina, które wciąż potrafią opowiadać historie pełne emocji i piękna.

Przypominająca teatralną aranżację scenografia wystawy została zaprojektowana przez Zuzę Paradowską ze studia Paradowski.

Magazyn Design Alive

NR 14/2025 HOME

ZAMAWIAM

NR 14/2025 HOME

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

POCZET POLSKICH PROJEKTANTÓW

Fundacja Visteria

Celem powołanej przez Katarzyną Jordan fundacji jest wspieranie rozwoju rzemiosła artystycznego i designu oraz promocja polskich twórców na arenie międzynarodowej. Ma ambicję stać się platformą edukacyjną i promocyjną, a także partnerem dla instytucji o podobnym profilu w Europie.

– Chcemy zbudować pomost pomiędzy polskim i globalnym rynkiem sztuki – deklaruje mówi Katarzyna Jordan. – Ważne jest dla nas, aby skierować uwagę międzynarodowej publiczności właśnie na Europę Środkowo-Wschodnią i na współczesnych twórców, którzy na nowo interpretują design i rzemiosło artystyczne. Są to gorące tematy w świecie sztuki współczesnej, to więc idealny czas na globalną promocję uznanych już lokalnie rzemieślników.

W Radzie Fundacji zasiadają również Anda Rottenberg, Tomasz Rygalik i Federica Sala.

Romantyczny Brutalizm

Nowy rozdział Willi Gawrońskich

Wystawa odbywa się w Willi Gawrońskich, położonej przy al. Ujazdowskich 23 w Warszawie. Budynek powstał w 1924 roku według projektu Marcina Weinfelda. W latach 30. mieściły się tu placówki dyplomatyczne Belgii i Holandii.

Po spaleniu w 1944 roku, willa została odbudowana przez Helenę Weinfeld i Szymona Syrkusa, tracąc jednak część dekoracji i mansardowy dach. Po wojnie funkcjonowały tu ambasady USA i Jugosławii, a następnie nieruchomość wróciła do rodziny Gawrońskich.

W maju 2024 roku willa była gospodarzem wystawy NADA Villa Warsaw, podczas której zaprezentowano prace 44 galerii sztuki współczesnej z całego świata. Kilka miesięcy później nieruchomość została zakupiona przez Katarzynę Jordan i Gregory’ego Jankilevitscha, którzy przekształcili ją w prywatne muzeum.

Romantyczny Brutalizm

W ramach wystawy „Romantyczny Brutalizm. Podróż w głąb polskiego rzemiosła i designu” łącznie w Willi Gawrońskich zaprezentowano prace 37 artystów – 26 współczesnych i 11 historycznych.

Wśród nich znaleźli się: Jan Ankiersztajn, Anna Bera, Marek Bimer, Zofia Chylak, Monika Dąbrowska-Picewicz, Derive, Formsophy, Maciej Gąsienica-Giewont, The Good Living & Co, Kasia Harasym, Hasik Design, Marcin Kuberna, Kasia Kucharska, Mikołaj Moskal, Aleksander Oniszh, Agnieszka Owsiany, Monika Patuszyńska, Jakub Przyborowski, Marcin Rusak, Filomena Smoła, Splot Kilim, UAU Project, UNISM, Aleksandra Zawistowska.

Oraz artyści historyczni: Magdalena Abakanowicz, Krystyna Wojtyna-Drouet, Zbigniew Horbowy, Jerzy Słuczan-Orkusz, Jolanta Owidzka, Antoni Rząsa, Olgierd Szlekys, Henryk Albin Tomaszewski, Lubomir Tomaszewski, Władysław Wincze, Władysław Wołkowski, Irena Żmudzińska.

Wystawa jest czynna do 14 maja. Wstęp wolny, jednak wskazana jest rezerwacja darmowych wejściówek pod adresem: visteriafoundation.pl

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Have a Nice… Notes!

Have a Nice… Notes!

Warszawa | 2 maja 2025

Ręcznie robiony notatnik, druk 3D i odrobina humoru od I Believe In Paper i UAU