Stolarz wabi sabi

Drewno od zawsze odgrywało ważną rolę w jego życiu. Można powiedzieć, że to genetyczne – urodził się w Zakopanem, w 1974 roku, w góralskiej rodzinie ze stolarskimi tradycjami. On sam nie ukrywa, że dorastając w Tatrach, trudno mu było pozostać obojętnym na przyrodę, piękno drzew i drewna. Oto Maciej Gąsienica Giewont.

Idąc śladami innych członków swojej rodziny, został stolarzem. Pasję do toczenia drewna odkrył w latach 90. wraz z poznaniem prac Jamesa Prestiniego, amerykańskiego artysty i mistrza tokarstwa. Zagraniczny wątek pojawia się zresztą również w jego karierze – w 2005 roku otrzymał stypendium w ramach projektu „Tribute to Tony Boase” i wyjechał na staż w studiu Mike’a Scotta w Wielkiej Brytanii. 

Jego prace łączą tradycyjną technikę toczenia z minimalistycznym podejściem do obiektu. Tłumaczy filozofię wabi sabi na polską rzeczywistość.

– Japońska sztuka niedoskonałości nie powstaje z nonszalancji i pośpiechu. Wyraża ducha Zen, który próbuje uwolnić się od wszelkiej dualizmu, w tym piękna i brzydoty, ideału i niedoskonałości – podkreśla.

Prace Macieja Giewonta nie koncentrują się na osiągnięciu jednorazowego efektu „wow”.  Są przeznaczone do kontemplacji i cieszą oko przez wiele lat. Zamiast zmagać się z naturą i narzucać własną wizję obiektu, autor nawiązuje z nim dialog. Używa tylko rodzimych gatunków drewna.

Magazyn Design Alive

NR 47 WIOSNA 2024

ZAMAWIAM

NR 47 WIOSNA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

DAH NR 11 JESIEŃ 2023

W przedmiotach, które wyszły spod jego rąk, nie znajdziemy manifestacji genialnego kunsztu. Umiarkowane środki wyrazu, ograniczające artystyczną ingerencję do minimum i proste kształty wydobywają prawdziwą duszę przedmiotu.  Brak grubej warstwy lakieru, który chroniłby przedmiot przed zużyciem, jest zgodą na naturalne starzenia się obiektu, akceptacją upływu czasu i kruchości wszechświata.

Klasyfikowane jako dzieła współczesnego rzemiosła, prace Giewonta są często prezentowane na wystawach poświęconych zrównoważonemu projektowaniu. Brały udział w różnych wystawach w Europie, Izraelu i Chinach.

Od 2010 roku mieszka i pracuje w Warszawie, a jego prace można znaleźć w wielu prywatnych kolekcjach w Europie, Azji i USA.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły: