Designerskie impresje z wyspy bogów

Wesoła i bezpretensjonalna kolekcja Fragments: Impressions of Bali jest formą pamiętnika z ekscytującej podróży. Francusko-polska projektantka Marta Bakowski reinterpretuje w niej balijskie rzemiosło i kulturę przez pryzmat współczesnego francuskiego designu.

Marta Bakowski fascynuje się rzemiosłem i sztuką ludową. Wierzy w konieczność zakotwiczenia projektu w lokalnym kontekście. Jej ekspresyjne i zabawne obiekty powstają w nawiązaniu do spotkań z innymi kulturami. Kreatywne relacje międzyludzkie i ciekawe destynacje są nieustannie punktem wyjścia dla jej projektów. Tym razem Marta pojechała na indonezyjską wyspę Bali.

Od lat 20. XX wieku w poszukiwaniu inspiracji na Bali jeżdżą artyści, antropologowie, turyści. Wyspa jest skarbnicą naturalnych materiałów oraz tradycyjnej wiedzy rzemieślniczej, silnie zakorzenionej w balijskiej kulturze i tamtejszym stylu życia. Twórczy dialog między kulturami podtrzymuje lokalna galeria CushCush, która zainicjowała program Artist Designer in Residence (ADIR). Podczas miesięcznej rezydencji projektanci z Francji mają okazję zagłębić się w kulturę balijską, poznać unikalne naturalne materiały i nauczyć starych technik rzemieślniczych w bezpośrednim kontakcie z balijskimi wytwórcami. Wyjazd kończy się stworzeniem kolekcji obiektów, które są następnie prezentowane na targach designu we Francji i Indonezji.

Magazyn Design Alive

NR 47 WIOSNA 2024

ZAMAWIAM

NR 47 WIOSNA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

DAH NR 11 JESIEŃ 2023

Inspirujące balijskie tradycje

Podczas ekspedycji projektantka Marta Bakowski miała więc okazję odkryć Bali w całej jej różnorodności. Odwiedziła rejony Singapadu i Klungkung, główne ośrodki tradycyjnej kultury balijskiej, gdzie od wieków z pokolenia na pokolenie przekazywane są tradycyjne rzemiosła i formy sztuki, takie jak malarstwo czy wytwarzanie masek. Dzięki podróżom do rdzennych wiosek Julah i Tenganan poznała także architekturę i tradycje nieco odmienne od reszty wyspy.

Niezależnie od tego, czy uczestniczyła w wyszukanej ceremonii pogrzebowej, odwiedzała balijskie świątynie hinduistyczne, czy była świadkiem codziennego rytuału składania ofiar bogom, projektantka pozostawała pod wrażeniem wszechobecności religijnej symboliki i tego, jak mocno wpływa ona na sposób życia ludzi.

Nocne targi zapełnione mobilnymi sklepikami na wózkach (gerobakami), jaskrawo pomalowane tradycyjne łodzie rybackie (jukungi) z wyrazistymi oczami namalowanymi na kadłubach, kolorowe latawce z liści palmowych unoszące się na niebie – to wszystko stało się zaczynem dla kolekcji mebli Fragments: Impressions of Bali.

Nie chcę robić łatwych rzeczy

Kolekcja jak pamiętnik z podróży

Zaobserwowane obrazy, materiały, wzory i typografie złożyły się na repertuar form, z których projektantka stworzyła własną narrację. Kolekcja została pomyślana jako trójwymiarowy pamiętnik z podróży, sposób na zatrzymanie wspomnień, utrwalenie najciekawszych momentów.

Seria trzech szafek nawiązuje do życia codziennego, lokalnych wierzeń i tradycji ludowych. Marta Bakowski zatrzymała w nich kolorową atmosferę – jej oda do balijskiego rzemiosła i know-how ma lekki, entuzjastyczny i zabawny charakter.

W formach dużej i małej szafki oraz bufetu odnaleźć można nawiązania do tradycyjnej balijskiej architektury domów undagi, a także wózków typu gerobak, które służą handlarzom na targach jako mobilne sklepy. Wszystkie trzy meble mają na drzwiach kolorowe kolaże dekoracji wykonane w różnych technikach lokalnego rzemiosła. Nawiązując do składanej struktury gerobaków, wszystkie konstrukcje i ramy zostały zaprojektowane w sposób umożliwiający częściowy lub całkowity demontaż elementów.

Projektantka Marta Bakowski

Nocne niebo na Bali

Dzięki możliwości nauki starożytnego know-how, bezpośrednio od mistrzów rzemieślniczych, projektantka Marta Bakowski mogła stworzyć kolekcję, korzystając z nowych umiejętności i zapraszając ich do współpracy. Charakterystyczne detale, które przedstawiają historie i postacie ze starożytnych eposów, zostały wyrzeźbione w drewnie i pomalowane przez wprawne ręce twórcy masek (Cokorda Raka Sedana) i jego zespół.

Największa z trzech szafek, czyli Bali Night Sky, ilustruje wszechobecny latem widok na Bali. Kolorowe latawce z wdziękiem unoszą się tam wówczas na niebie o każdej porze dnia i nocy. Latawiec i nocne niebo wykonano z ręcznie farbowanych liści palmy lontarowej, starannie inkrustowanych na drzwiach szafki, co przypomina tradycyjną francuską intarsję. Obraz uzupełniają dwie sceny wyrzeźbione w formie efektownego reliefu, inspirowane tradycyjnymi obrazami w stylu Kamasan. Ręcznie malowane wzory chmur i deszczu na górnym panelu z drewna tekowego zdają się płynąć po morzu kolorowych ryb, a asymetryczne przegródki szafek dodatkowo podkreślają zabawny charakter mebla.

Projektantka Marta Bakowski

Niewielka szafka Lamak opowiada historię życia, dobrobytu i obfitości. Delikatne wzory inspirowane są rytualnymi zawieszkami, tzw. lamakami, które wykonuje się z przyciętych i złożonych liści lontaru – wszechstronnego materiału, powszechnie używanego w codziennych ofiarach i ceremonialnych ozdobach na Bali. Barwiona inkrustacja tworzy mocny kontrast z korpusem szafki wykonanym z drewna tekowego z naturalnym wykończeniem. Kompozycję uzupełniają tradycyjne balijskie ozdoby kwiatowe, ręcznie rzeźbione na górnym panelu. Materiały wykorzystane w kolekcji starannie dobrano – drewno tekowe pochodzi ze zrównoważonych źródeł lub z odpadów po starych domach. Elementy dekoracyjne powstały z liści lontaru.

Niski bufet Lele przywołuje kolorową atmosferę lokalnych targowisk, z ich mobilnymi konstrukcjami do sprzedaży ulicznej i odważnymi, graficznymi reklamami, często łączącymi różne typografie. Podobnie jak gerobak, bufet jest mobilny, wyposażony w zestaw przegródek i drzwi przesuwnych. Odważne napisy i dekoracyjne ryby, opiekuńcze oko mitycznej postaci Gajaminy, a wreszcie czarno-biały pasek, wykonany z muszli techniką intarsji, nadają ostateczny szlif bogatej kompozycji.

Projektantka_Marta_Bakowski

Projektantka Marta Bakowski

Urodzona w 1986 roku w Paryżu, dokąd jej rodzice wyjechali z Polski. Studiowała projektowanie w Central Saint Martins College (2009), następnie ukończyła Royal College of Art (2011). Doświadczenie zdobywała w studiu Helli Jongerius, a w 2013 roku założyła własną pracownię w Paryżu. Współpracuje z takimi markami jak La Chance, Ligne Roset oraz Roche Bobois.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Tropikalny raj na Bali

Tropikalny raj na Bali

Canggu | 2 maja 2020

Esencja balijskiej kultury pełna radosnej relacji z naturą. Tak mieszka artysta