Legendy Indian i sneakersy

Otomana Hopi to najnowszy projekt francuskiej projektantki polskiego pochodzenia – Marty Bakowski. Zwieńczona dużą poduszką z tkaniny do produkcji sneakersów nawiązuje do kultury rdzennych Amerykanów.

Nazwa Hopi, zapożyczona jest od Indian z Ameryki Północnej. Marta Bakowski, nawiązuje w swoim projekcie do tzw. Kachinas, ręcznie robionych rytualnych lalek związanych z mitologicznymi istotami Kaczynów – duchów natury z legend Indian Hopi. Wręczane dzieciom podczas ceremonii, lalki Kachina miały je edukować, chronić i pomagać im w poznawaniu duchów. Rzeźbione w drewnie i ozdobione kolorowymi, polichromowanymi wzorami, zainspirowały kształt i charakter nowoczesnej otomany.

– Użyłam splotu 3D i haftu, aby stworzyć bogatą kompozycję, odnoszącą się do kunsztu tych silnie symbolicznych figurek. Na jednym z najpiękniejszych marmurów, głęboko czarnym Marquina, umieściłam haftowaną poduszkę z odpornego poliestru, łącząc etniczny charakter z innowacyjną technologią. Najlepsze jest to, że powstała ona za pomocą takiej samej maszyny i materiału, z jakich produkowane są sneakersy typu Nike, czy Adidas – wyjaśnia Marta Bakowski.
 

Magazyn Design Alive

NR 47 WIOSNA 2024

ZAMAWIAM

NR 47 WIOSNA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

DAH NR 11 JESIEŃ 2023

Projekt, który powstał w kolaboracji z marką z La Chance, odzwierciedla kluczowe zainteresowania Marty Bakowski, która w swojej pracy szuka sposobów na budowanie mostów między tradycją, mitologią i współczesną produkcją. Za każdym razem, czym innym się inspiruje – malarstwem, kulturą, unikalnymi technikami rzemieślniczymi. Jej projekty zawsze mają unikatowy charakter, specyficzny charmé i autorską, ręczną sygnaturę. Każdy jest inny, a proces powstawania przedmiotów jest długi, wymaga cierpliwości i kreatywności w dopracowywaniu koncepcji.

W przypadku Hopi zaczęliśmy pracować w 2018 roku. Na początku miała to być zwykła poduszka, w końcu wyprodukowaliśmy cały mebel. To trwało parę lat. Ludzie myślą, że coś się narysuje i już, a niektóre produkty potrzebują dużo czasu, żeby się rozwinąć – mówi twórczyni.

Marta Bakowski

Zaprojektowana w technice 3D tkanina, z której wyprodukowano poduszkę, to taki sam materiał, jakiego używa się do produkcji sneakersów. Wykonana przy użyciu pliku cyfrowego, powstaje za jednym zamachem i bez szwów. Każdy mały splot tkaniny odwzorowuje jeden piksel, co pozwala na żywe kombinacje wzorów, przywołujące estetykę Hopi. Haftowane detale, podobnie jak marmurowa podstawa z grawerunkami, nadają otomanie niemal muzealnego wyglądu.

– Producenci często traktują kolor lub wybór materiału jako końcowy etap dekoracyjny. A dla mnie to jest początek. Kolor to pierwszy element poza formą, który zostaje w pamięci, kiedy patrzymy na przedmioty. Rzadko używam jednego koloru, bardziej interesuje mnie spotkanie dwóch lub trzech barw, które tworzą swoją wibrację. To powoduje, że przedmiot zyskuje charakter i moim zdaniem bardziej nawet zbliża się do malarstwa, niż rzemiosła – zauważa projektantka.

Marta Bakowski 

Marta Bakowski

Urodziła się w Paryżu w 1986 roku, dokąd jej rodzice wyjechali z Polski. Studiowała projektowanie w Central Saint Martins College, a następnie ukończyła studia w Royal College of Arts. Doświadczenie zdobywała w studiu Helli Jongerius, a w 2013 roku założyła własne studio w Paryżu. Współpracuje z takimi markami jak: La Chance, Ligne Roset, Roche Bobois, a także Maison Matisse.

 

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

La Chance. Francuski niewymuszony szyk

Art de vivre

Paryż | 19 stycznia 2021

La Chance ucieleśnia esencję francuskiego, niewymuszonego szyku