REWOLUCJA? GUCCI REZYGNUJE Z POKAZÓW. „NASZE LEKKOMYŚLNE DZIAŁANIA SPALIŁY DOM, W KTÓRYM MIESZKAMY”

TEKST: DOROTA ŁASKI, ZDJĘCIE: MATERIAŁY PRASOWE

RZYM 1.6.2020

COVID-19 MODA OPINIE WYDARZENIA

Pogrążenie świata w pandemii stało się pretekstem do rozważań nad nowymi strategiami biznesowymi również w świecie luksusu. Alessandro Michele, dyrektor kreatywny Gucci, ogłosił właśnie, że włoska marka odchodzi od tradycyjnej sezonowości i będzie tworzyć wyłącznie dwie kolekcje w ciągu roku (dotąd było ich nawet pięć, sześć). Pytanie jednak czy słynna marka rezygnuje z pokazów i ogranicza liczbę wprowadzanych nowości dla oszczędności, dobrego PRu czy z przekonania. Czy jej drogą podążą inne słynne domy mody?

Alessandro Michele już od dłuższego czasu nie ukrywał, że martwi go marnotrawstwo wywołane nadprodukcją,dzieląc się swoimi przemyśleniami na Instagramie marki Gucci. - Jest to akt fundamentalny, odważny, ale konieczny, mający na celu zbudowanie nowego wszechświata twórczego - przekonuje teraz, ogłaszając decyzję o zmianach we włoskim domu mody.

- Dwa pokazy rocznie to więcej niż wystarczająco, aby dać sobie i całej modowej machnie czas na stworzenie czegoś kreatywnego - ogłosił Michele podczas wirtualnej konferencji prasowej. Dodał, że to właśnie aktualna sytuacja na świecie skłoniła go do przemyślenia znaczenia podejmowanych przez niego decyzji i do zmian w funkcjonowaniu marki.

Wyraził również nadzieję, że inni projektanci podzielą jego potrzebę zmiany tempa i podejścia do mody. - Zrozumieliśmy, że posunęliśmy się za daleko - pisze Alessandro Michele. - Nasze lekkomyślne działania spaliły dom, w którym mieszkamy. Uzurpowaliśmy sobie naturę, zdominowaliśmy ją i zraniliśmy. Nasza historia jest pełna kryzysów, które niczego nas nie nauczyły.

Oznacza to, że najnowszej kolekcji Gucci nie zobaczymy podczas wrześniowego Milan Fashion Week. Pokazy marki odbywały się będą od tej chwili nieregularnie, tylko dwa razy w roku, „na własnych warunkach".

Deklaracja pojawiła się w czasie, gdy tygodnie mody, w odpowiedzi na pandemię koronawirusa, zaczynają przechodzić na cyfrowe formaty. Obejmuje to zarówno London Fashion Week, który odbędzie się online w dniach 12–14 czerwca, jak i Milan Fashion Week, planowany na 14–17 lipca. Również tydzień mody haute couture w Paryżu zaplanowano w internecie w terminie 6-8 lipca, a paryski tydzień mody męskiej od 9 do 13 lipca.