W stronę przyszłości

Nick Knight znany jest z wizjonerskich projektów, w których podważa konwencjonalne pojęcia piękna. Dzięki wieloletniej twórczej współpracy z czołowymi projektantami urodzony w 1958 roku fotograf jest istotnym punktem odniesienia w świecie fotografii modowej.

Eksperymenty z najnowszymi technologiami i odważne podejście do fotograficznego medium dały mu status twórcy awangardowego oraz specjalisty od tworzenia wizerunku dla najlepszych marek. Przez ostatnie trzy dekady współpracował z Yohji Yamamoto, Johnem Galliano i Alexandrem McQueenem. Tworzył kampanie reklamowe dla Christiana Diora, Toma Forda, Lancôme, Calvina Kleina i Yves’a Saint Laurenta. Pokazywał sesje w „Vogue”, „Dazed & Confused”, „AnOther” czy i-D. W 2000 roku stworzył prekursorską witrynę internetową SHOWstudio.com, która zapoczątkowała rewolucję w branży – odtąd film stał się nowym i powszechnym sposobem komunikacji dla brandów modowych.

Knight omija klasyczne konwencje, nieustannie eksplorując granice wyobraźni i możliwości technicznych. Chętnie nawiązuje do kontrowersyjnych problemów społecznych oraz podejmuje grę z prawdą i iluzją.

Postrzegając fotografię jako medium do eksploracji tego, co niewidoczne, Knight traktuje ją jako narzędzie, które umożliwia mu odchodzenie od prawdy. To nietypowe podejście, bo tradycyjnie oczekujemy, że będzie ona pełniła funkcję dokumentującą rzeczywistość. Fotograficzny obraz, nawet jeśli przefiltrowany przez autorski obiektyw twórcy, najczęściej pozostaje w granicach tego, co faktycznie istnieje. Knighta interesuje jednak bardziej jego własna wizja i tworzenie futurystycznych obrazów.

W kampanii nowego, całkowicie elektrycznego BMW i7 główną inspiracją była dla niego przyszłość – i nieprzetłumaczone na język polski pojęcie forwardism, odnoszące się do radości z patrzenia na przyszłość i zanurzenia się w nią, jeszcze zanim ona nastąpi. Interweniując cyfrowo w przestrzeń kolorów, Knight manipulował tym, co faktycznie znajdowało się przed jego kamerą. Efektem jest nowa rzeczywistość, oparta na fantazji autora. Chcąc, aby jego zdjęcia przekazywały te same wartości co nowe BMW i7, Knight umieścił ten model samochodu w kontekście mody, mówiąc: „Moda także polega na odrzuceniu tego, co jest teraz i na zastąpieniu teraźniejszości czymś nowym”.

Zabawna i prowokująca do myślenia kampania wykorzystuje zarówno filmy, jak i obrazy, aby uchwycić futurystyczne cechy nowego modelu i wyrazić ideę nieustannego kwestionowania konwencji, aby tworzyć wizję przyszłości. Kampanii towarzyszy siedem filmów nakręconych przez Britta Lloyda – eksplorują one dynamiczną, dekonstrukcyjną wizję Knighta, a także przenoszą model i7 do innego świata, z dala od wszelkich ograniczeń.

Wyrazista, zmysłowa i innowacyjna estetycznie seria fotografii stawia na głowie klasyczne nawyki wizualne. Namalowane światłem obrazy przenoszą widza w kolorowy świat nowych możliwości i futurystycznych emocji.

– Podoba mi się, że forwardism polega na poruszaniu się w przyszłości, a nie na odwoływaniu się do przeszłości. Dla mnie to jedyny sposób, w jaki możemy naprawdę wyrazić siebie i wyznaczać ambitne cele. Punktem wyjścia do tego projektu było zachęcenie ludzi do myślenia naprzód. Szczególnie ważne było dla mnie, aby obrazy wyglądały inaczej niż wszystko, co widzieliście wcześniej – opisuje swoje fotografie Nick Knight.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Algorytmy piękna

Algorytmy piękna

Warszawa | 10 października 2022

Michael Hansmeyer artystą BMW Art Club 2022

Sen o wnętrzu

Sen o wnętrzu

Warszawa | 28 lipca 2021

Artystka Ada Gruszka zdradza tajniki wyjątkowej sesji dla marki Steinberg