Ogromny dmuchany ze stali Kraken zawisł w gdańskim Dworze Artusa

Ogromna rzeźba projektu Oskara Zięty zawisła w gdańskim Dworze Artusa i Domu Uphagena. W zabytkowych wnętrzach dwóch oddziałów Muzeum Gdańska, dzieła sztuki i muzealne eksponaty ulegają transformacji w refleksach błyszczącej, wypolerowanej stali.

Wystawa „W głębi odbicia” to kolejna ingerencja Oskara Zięty w zabytkową przestrzeń i podjęcie dialogu tradycji z nowoczesnością. Swoją rzeźbiarską interwencją projektant nawiązuje zarówno do dawnych mitów, jak i do obecnego charakteru dworu. Sięga też do tajemniczych głębin i marynarskich legend.

Rzeźba Oskara Zięty

W efekcie, do życia powołany został onieśmielający skalą i rozmachem mityczny Kraken, o którym pisał już Pliniusz Starszy. Stalowa, podwieszona pod sufitem, rzeźba składa się z niemal czterometrowej głowy, która łączy się z ośmioma mackami o długości od 4,5 do 9,5 metrów.

W gotyckim budynku Dworu Artusa ogromny stalowy głowonóg o falujących mackach zawisł pomiędzy  historycznymi modelami okrętów, które tworzone były na potrzeby handlu z Kampanią Wschodnioindyjską.

Stalowy stwór przywodzi na myśl morskie głębiny, ale jest też manifestem rozpoznawalnego stylu Oskara Zięty – przekształcającego chłodną stal w poetyckie, inspirowane organicznymi strukturami rzeźby.

Oskar Zięta jest twórcą wyjątkowej technologii obróbki stali, która znajduje zastosowanie w różnorodnych dziedzinach przemysłu. Mowa o technologii FiDU (Freie Innendruck Umformung – formowanie ciśnieniem wewnętrznym), którą stosuje w obiektach użytkowych, rzeźbach i ultralekkich konstrukcjach. Pozwala ona na zmianę formy i kształtów elementów stalowych zespawanych ze sobą dzięki „nadmuchiwaniu” sprężonym powietrzem.

Wystawa „W głębi odbicia. Oskar Zięta w Muzeum Gdańska” w Muzeum Gdańska czynna jest w dniach 13 maja-28 listopada 2021 r.

wystawa Zięty w Domu Artusa
Oskar Zięta

Architekt, artysta i projektant procesów. Stworzył ponad 200 oryginalnych form użytkowych, w których wypracował własny rozpoznawalny styl. Autor rzeźb, które manifestują jego pełne pasji eksperymentalne podejście do projektowania. Głównym paradygmatem jego twórczości jest eksplorowanie formalnych i technicznych właściwości metalu przekształcanego przy wykorzystaniu autorskiej technologii FiDU. Uzyskał tytuł doktora na uniwersytecie ETH w Zurychu, wykładowca w School of Form SWPS w Warszawie. Autor ikonicznego stołka Plopp. Najwyższej rzeźby w przestrzeni publicznej w Polsce, instalacji WIR, a także pawilonu-rzeźby NAWA nominowanego do nagrody Miesa van der Rohe. Współpracował m.in. z Audi, Architonic, Ballantine’s, Pirelli oraz Victoria & Albert Museum. Jego prace znajdują się kolekcjach Museum für Gestaltung w Zurychu, Pinakotece w Monachium oraz Centrum Pompidou w Paryżu. Więcej o projektancie przeczytacie tutaj

Oskar Zięta: – Jesteśmy inżynieryjnie uzdolnionymi rzeźbiarzami

 

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Czarodziejska góra

Czarodziejska góra

Bad Gastein | 8 lutego 2023

Piotr Wiśniewski z pracowni weStudio zaprojektował butikowy hotel w Alpach

Szukając perfekcji

Szukając perfekcji

Warszawa | 11 października 2022

W II edycji konkursu Wnętrze Roku SAW do zdobycia łącznie 100 000 zł