Konkurs Paradyż Designers w wielkim formacie

Konkurs Paradyż Designers odbywa się już po raz trzeci i ma skalę międzynarodową! Przewodniczącym jury został architekt Jürgen Mayer H., a projekty oceniać będą m.in. projektant Didier Faustino i redaktor naczelny ArchDaily – David Basulto. Pula nagród to 42 000 euro, w tym wyjazd na Salone del Mobile do Mediolanu.

Po raz kolejny Paradyż Designers stawia przed projektantami zadanie wykreowania przestrzeni z wykorzystaniem produktów Ceramiki Paradyż. Tym razem w roli głównej występują spieki wielkoformatowe TRI-D. To ważny produkt w portfolio marki, która jest jedną z nielicznych firm na świecie, a pierwszą w Polsce, stosujących innowacyjną technologię dającą efekt barwnego użylenia. Jest ono widoczne w całym przekroju płyty, także po jej przecięciu. Efektowne struktury spieków inspirowane są naturalnym kamieniem i dają swobodę projektowania w dowolnym stylu. Mogą z nich powstać wyspy kuchenne, blaty, stoliki, parapety, schody, a nawet donice czy oprawa kominków.

  – Barwienie na wskroś daje możliwość maksymalnego zbliżenia się do natury, użylenie w przekroju naśladuje kamień. Jednak spieki wielkoformatowe TRI-D mają nad nim pewną przewagę w postaci bardzo dobrych parametrów technicznych. Oczywiście naturalny kamień jest piękny, ale ma też specyficzne właściwości –  podkreśla Aldona Chudzicka, dyrektorka do spraw rozwoju produktu w Ceramice Paradyż.

Niektóre jego gatunki są twardsze, inne bardziej kruche lub nieodporne na zabrudzenia spożywcze, typu sok, wino czy kwas cytrynowy. Nasz produkt daje gwarancję użyteczności bez żadnych zmian i przebarwień na powierzchni na długie lata. Co ważne, spieki wielkoformatowe TRI-D jako specjalna linia produktów w dużej części łączą się z pozostałą ofertą marki i można je z powodzeniem łączyć z płytkami ściennymi, podłogowymi i małymi formatami. Konkurs podkreśla więc także synergię wszystkich produktów Ceramiki Paradyż. Spieki mogą być elementem przewodnim we wnętrzu, ale też bardzo dobrze wpisują się w całą ofertę, dzięki czemu można z nich tworzyć spójne projekty.

Konkurs Paradyż Designers
Barwione w masie spieki wielkoformatiwe TRI-D zachowują kolor nie tylko na powierzchni, lecz także w przekroju co sprawia, że jest to idealny materiał do tworzenia blatów, wysp kuchennych, parapetów, schodów, kominków czy innych obiektów przestrzennych.

Nie tylko pierwsze wrażenie

Aranżacje przestrzeni w formie grafiki 3D z zastosowaniem spieków wielkoformatowych TRI-D oceniać będzie m.in. Magdalena Federowicz-Boule z pracowni Tremend. Zapytana o to, co będzie dla niej ważne w projekcie i samym konkursie, odpowiada: Jak zwykle bardzo ważne jest pierwsze wrażenie. Ale to nie wszystko. Zawsze zwracam uwagę na pomysł, funkcjonalność i aspekt użytkowy. Jest jeszcze jedno kryterium, które współcześnie powinno być równie istotne jak powszechnie uznane – użyteczność i piękno. Jest nim ekologia. Bardzo się cieszę, że konkurs jest międzynarodowy, i liczę na prace z różnych krajów. Architekci, którzy kończą różne szkoły, są kształtowani przez różne kultury, mają różne podejście do projektowania. I to jest fantastyczne, sprzyja powstaniu prawdziwej burzy pomysłów i idei!

Z kolei Jo Jurga, projektantka, innowatorka i wykładowczyni, deklaruje, że będzie stawiać na to, czy materiał, jakim jest spiek, został użyty wyłącznie pod kątem walorów estetycznych, czy też pomyślano o tym, jaka jest jego ergonomia. – Ważne, aby projektanci zbadali, w jakich zastosowaniach materiał sprawdza się najlepiej, a gdzie kompletnie się nie nadaje, choćby ze względów akustycznych czy komfortu cieplnego lub dotykowego. W samym konkursie istotne są dla mnie jego międzynarodowy charakter i możliwość zobaczenia, jak projektanci z różnych stron świata interpretują tworzywo, jakim jest płytka ceramiczna, a w tym roku konkretnie spiek wielkoformatowy. Osobiście, jeśli brałabym w nim udział, zrobiłabym research, w jaki sposób w różnych częściach świata na przestrzeni wieków stosowano kamień do dekoracji wnętrz. Następnie przeanalizowałabym, jak przy obecnych technologiach mogę wykorzystać te doświadczenia do użytecznych, atrakcyjnych i innowacyjnych estetycznie rozwiązań – wyjaśnia Jo Jurga.

Aldona Chudzicka także zachęca uczestników konkursu do realnego kontaktu z produktem. – Nie wszystkie wzory spieków mają jednakową powierzchnię, niektóre są bardzo aksamitne, przyjemne w dotyku. Inne mają porowatą strukturę, typową dla kamienia, a jeszcze inne wyróżniają się matową, suchą powierzchnią. Dlatego tak bardzo istotne jest, żeby zapoznać się z ceramiką, dotknąć jej, poczuć ją. Wirtualna wersja nie oddaje jej wszystkich walorów – podkreśla.

David Basulto o konkursie

– Cieszę się, że mogę dołączyć do jury. Uważam, że podobnie jak w poprzednich edycjach, konkurs zapewnia bardzo specyficzne ramy, w których projektanci mogą rozwijać swoją kreatywność. Jest także świetnym pokazem wysokich umiejętności wizualizacji wśród polskich studentów i profesjonalistów. Dlatego nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, jak konkurs, jako platforma dla innowacyjnych projektantów, będzie funkcjonował na poziomie międzynarodowym – mówi David Basulto, założyciel i redaktor naczelny portalu ArchDaily.

Dobre wnętrza mają tę specyfikę, że muszą być zaprojektowane w skali zbliżonej do 1:1, a każda powierzchnia i połączenie może mieć znaczenie. Spieki TRI-D oferują ogromne możliwości, zachowują linie w przekroju, można więc je obrabiać, poszerzając możliwości projektowania – podkreśla Basulto.
David Basulto
 

Międzynarodowy rozmach

Ceramika Paradyż konsekwentnie stawia na współpracę z projektantami i architektami, konkurs powstał więc z myślą o profesjonalistach. W 2021 roku marka zaprosiła architektów, projektantów, dekoratorów oraz studentów architektury wnętrz do stworzenia wizji wnętrza ubranego w ceramikę jak w najlepsze modowe kreacje. W centrum uwagi projektantów znalazły się wówczas płytki ceramiczne z kolekcji Paradyż by Gosia Baczyńska. Konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Rok później uczestnicy drugiej edycji Paradyż Designers mieli za zadanie stworzyć projekt wnętrza z wykorzystaniem płytek z kolekcji Neve Creative by Maja Ganszyniec. Poza kreatywnością i oryginalnością liczyło się świadome oraz zrównoważone projektowanie.

 
Konkurs Paradyż Designers sukcesywnie nabiera rozmachu – tegoroczna edycja zyskała międzynarodowy zasięg. W składzie jury, którego przewodniczącym jest Jürgen Mayer H., światowej sławy architekt i artysta, znaleźli się David Basulto, redaktor naczelny ArchDaily, ikonicznego serwisu architektonicznego, a także światowej sławy osobowość architektury Didier Faustino.

Razem z nimi nadesłane prace oceniać będą m.in.: Agnieszka Kalinowska-Sołtys, Oskar Zięta, Przemo Łukasik, Ewa Porębska, Szymon Hanczar, Magdalena Federowicz-Boule, Jo Jurga, Aldona Chudzicka oraz laureat poprzedniej edycji – Alek Pluta z Nomadd Studio. Kuratorem merytorycznym Paradyż Designers został Marcin Szczelina.

Konkurs Paradyż Designers obejmuje trzy kategorie: wnętrze, produkt i outdoor. Zgłoszenia należy przesyłać do 29 lutego 2024 roku, a laureatów poznamy pod koniec marca 2024 roku. Więcej informacji o konkursie na stronie www.paradyzdesigners.com.

David Basulto

Ceramika Paradyż 

Polska rodzinna firma. Lider i wiodący producent płytek ceramicznych w kraju oraz wizytówka polskiego przemysłu na świecie. Od 34 lat napędza wzornictwo, tworząc i dostarczając klientom w blisko 50 krajach innowacyjne produkty o unikatowym designie i najwyższej jakości. Firma jest laureatem najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie designu i gospodarki, m.in. Red Dot Design Award 2016 (Trakt), iF Design 2017 (Elanda/Elando), Dobry Wzór 2018 (Esagon) oraz Bronze A’Design Award 2020 za kolekcję Modernizm, a także Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP oraz Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ceramika Paradyż jest także współinicjatorem akcji na rzecz poprawy jakości i estetyki w przestrzeni miejskiej.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły: