CZARNA SKAŁA. NIEZWYKŁY DOM OD MUS ARCHITECTS U PODNÓŻA GÓR

TEKST: MA, AW, ZDJĘCIA: TOMASZ ZAKRZEWSKI

BIELSKO-BIAŁA 28.10.2018

ARCHITEKTURA MIEJSCA STYL ŻYCIA

Od początku chcieli stworzyć coś innego. Nie tyle dom jednorodzinny, co formę abstrakcyjną, obiekt nawiązujący do górskiej topografii terenu, który zdaje się być w znaczącym stopniu wynikiem procesów górotwórczych, nie zaś procesów projektowych. Ta myśl była wstępem do projektu i klamrą spinającą planowaną kompozycję przestrzeni.
Autorzy tego niezwykłego projektu to katowickie studio Mus Architects. Koncepcja odbiega od standardów kojarzonych z budynkami jednorodzinnymi, dom, niczym głaz narzutowy, wbity jest w zbocze góry.

„Czarna Skała” wywodzi się z topografii terenów górzystych. Forma domu reaguje na otrzymane z lokalizacji bodźce, nie jest prostopadłościanem, kostką czy klasycznym domem o dachu dwuspadowym. Stanowi abstrakcyjną bryłę wielopłaszczyznową, w której nie ma wyraźnego podziału na ściany i dach.

Z północnej strony dom jest zamknięty, od południa otwiera się na ogród, chwytając słońce i zachwycając widokiem Beskidów. Wysoką ścianę południową głęboko perforują otwory oferujące poprzez przeszklenia, taras i loggie panoramiczny widok na góry. Elewacja północna w większej części stanowi połać dachową opadającą do granicy działki, ściana domu jest tu niska i zamknięta.

Działka położona jest na zboczu góry i opada na południe oraz wschód. Wstępny plan domu został dopasowany do spadku zbocza tak, by cała kondygnacja parteru miała bezpośredni kontakt z płaszczyzną terenu. Strefa wejściowa z garażem i pomieszczeniami uzupełniającymi znajduje się na innym poziomie niż strefa dzienna domu z salonem, kuchnią i jadalnią. Powstało półpiętro, dzięki czemu cała otwarta część dzienna domu ma bezpośrednie i bezstopniowe przejście na taras i do ogrodu. Istnieje silna zależność pomiędzy budynkiem a otaczającym go krajobrazem.

Charakter zewnętrzny domu tworzy wielopołaciowa forma obiektu oraz zastosowany materiał. Jednorodna i surowa czarna skorupa kryje wewnętrzne przestrzenie i poziomy. Ostry, poszarpany głaz narzutowy, czarny łupek, czy też bryła bazaltu wystająca ze zbocza góry zamiast klasycznego domu podmiejskiego.