Koniec legendy

Są pewne marki, których istnienie wydaje się czymś stałym i niepodważalnym. Przez lata właśnie taką opinię miała fabryka porcelany Krzysztof, której historia sięga aż 1820 roku. Dwieście lat doświadczenia na rynku nie wystarczyło jednak, aby pokonać aktualne trudności związane z rosnącymi kosztami funkcjonowania zakładu. Wałbrzyska fabryka ogłosiła likwidację.

Jak wyjaśniła w rozmowie z TVN24 Agnieszka Palus, dyrektorka zarządzająca fabryką Kristoff, konieczność ograniczenia działalności spowodowana jest drastycznym, bo sięgającym 900 procent, wzrostem cen gazu w 2022 roku, ale też „brakiem pozytywnych perspektyw stabilizacji cen w 2023 roku oraz brakiem możliwości zawarcia umowy na ciągłe dostawy gazu, stanowiącego podstawowy surowiec do produkcji”.

Edward Szewczak, rzecznik prasowy wałbrzyskiego magistratu, stwierdził, że „wraz z likwidacją fabryki porcelany Krzysztof kończy się w mieście pewna epoka”.

Koniec porcelany Kristoff

Porcelana Krzysztof to najstarsza fabryka produkująca porcelanę w obecnych granicach administracyjnych Polski. Firmę w 1831 roku założył Carl Krister, choć historia zakładów sięga nieco dalej, do 1820 roku – niezmiennie, od samego początku znajdują się one w Wałbrzychu na Dolnym Śląsku. Zmieniała się jedynie nazwa, na początku zakłady znano jako Krister Porzellan Manufaktur, następnie jako Porcelana Krzysztof pod marką Wawel i obecnie Kristoff.

Wiele modeli, które ma w swojej ofercie fabryka porcelany Krzysztof uznaje się dziś z kultowe m.in. serwis Fryderyk zaprojektowany w 1934 roku. Ich jakość doceniono nie tylko w Polsce – porcelanową zastawę Krzysztof znajdziemy choćby na dworze szwedzkim, brytyjskim czy w Białym Domu. 

Jak wiele innych marek fabryka porcelany Krzysztof w ostatnich latach zmagała się z pandemicznym zastojem, ostatecznym ciosem okazał się jednak kryzys energetyczny związany z wojną w Ukrainie. Szczególnie dotkliwa jest podwyżka ceny gazu o blisko 900 proc., nie bez znaczenia jest również drastyczny wzrost kosztów materiałów oraz brak gwarancji na ustabilizowanie sytuacji cenowej w najbliższych miesiącach. W ubiegłym tygodniu właściciele marki ogłosili jej likwidację oraz zwolnienie 70 osób (z obecnych 150).

Na ratunek! Celem 2 miliony złotych

Z zamknięciem znanej fabryki nie chcą się pogodzić internauci. Trwa zbiórka, której celem ma być zebranie sumy, która pozwoli zapobiec likwidacji zakładu.

„Cel tej zbiórki jest jeden – pomoc w przetrwaniu i niedopuszczenie do zamknięcia Fabryki Porcelany Krzysztof w Wałbrzychu, która na wskutek zawirowań ekonomicznych i zbyt wysokich cen gazu, grozi bankructwo” – napisał w serwisie Zrzutka.pl organizator zbiórki Marek Dominik.

Organizator zbiórki chce zebrać 2 miliony złotych. „W środę, tj. 25 stycznia jako inicjator zbiórki, otrzymałem maila od Pani Agnieszki Palus- Dyrektor Zarządzającej Fabryką Porcelany Krzysztof z podziękowaniami i słowami uznania za jej prowadzenie, a także – i to najważniejsze ze zgodą na tę zbiórkę – wymóg formalny jaki był konieczny do spełnienia wobec portalu zrzutka.pl” – apeluje organizator zbiórki. 

Serwis Opty – ikona polskiego wzornictwa z lat 90.

Porcelanowe ikony Kristoffa

Fabryka porcelany Krzysztof w ostatnich latach współpracowała z wieloma znanymi projektantami.

Wśród nich znaleźli się m.in. Stanisław Możdżeń, autor serwisów obiadowych i garniturów do kawy Daphne, Opty i Fany; Agnieszka Dybowska odpowiedzialna za powstanie serii kubków Agdyby; Marek Mielnicki, autor inspirowanej cyrkiem kolekcji Circus; Ania Kuczyńska, której limitowana kolekcja talerzy naściennych X Kristoff liczy zaledwie 365 sztuk a widoczne na niej wzory zaprojektował sam Karol Śliwka, legenda polskiego wzornictwa.

Ania Kuczyńska i jej kolekcja X Kristoff.

Kaja Kusztra, autorka kolekcji Great Inventors inspirowanej barokowym reliefem fasonu Fryderyka; Tomasz Walenta, autor kolekcji Draw Me, powstałej z wykorzystaniem technik malarstwa intuitywnego; Magda Pilaczyńska, która zaprojektowała kolekcję White breakfast; Maria Jeglińska, której kolekcja Nathalie&George powstała z inspiracji twórczością projektantów postmodernistycznych Nathalie du Pasquier i Georga Sowdena; 

Maria Jeglińska i jej kolekcja Nathalie&George.

Piotr Stolarski, który w swoim projekcie Blue Dots / Green Dots skupił się na sposobie postrzegania porcelany, jako materiału szlachetnego, „białego złota”, z innej perspektywy; Tymek Jezierski, autor serii Craftmaster; Alicja Patanowska, autorka wielokrotnie wyróżnianej kolekcji Plantacja oraz Zbigniew Podgórski, który zaprojektował serię Shell X.

Plantacja projektu Alicji Patanowskiej.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Połączeni nad polskim stołem

Polski Stół

Łódź | 14 października 2015

Porcelana Kristoff, Manufaktura Bolesławiec i Huta Julia wspólnie!