Prawnik, który został stolarzem

Tom Bensari, założyciel Bensari Ébénistes, a zarazem twórca projektów tej młodej polskiej marki, z wykształcenia jest… prawnikiem. Po latach pracy jako prezes zagranicznych firm rzucił korporację i zajął się stolarstwem, które stało się jego pasją i odskocznią od zdehumanizowanego świata. Właśnie wypuścił na rynek pierwszą, przepiękną kolekcję mebli.

W warstwie artystycznej Tom Bensari ze szczególną uważnością odwołuje się do historii architektury i designu. Czerpie inspiracje z modernizmu i rzemiosła reprezentowanego przez ebenistów – artystów stolarzy, prawdziwych mistrzów w swoim fachu. Jednocześnie stawia na współpracę ze współczesnymi rzemieślnikami. Stąd m.in. działania z wrocławskim rzeźbiarzem Rolandem Grabkowskim, w efekcie której powstała kolekcja Kameleon będąca artystycznym dialogiem tradycyjnego rzemiosła i współczesnego wzornictwa.

– W procesie projektowania i wytwarzania mebli nie ma miejsca na kompromisy – każdy element musi być dopracowany – mówi Tom Bensari.

W dobie masowej produkcji stawia na naturalne i trwałe surowce, takie jak drewno, kamień i metal. Pozwalające na długie lata użytkowania i dające szansę na zbudowanie swoistej więzi domowników z meblami, postrzeganymi jako coś więcej niż przedmioty codziennego użytku. Jak tłumaczy Bensari, wybór ten wynika z chęci otaczania się przedmiotami, które są nie tylko piękne i funkcjonalne, lecz niosą ze sobą jakąś historię, która zaczyna się w tradycyjnym warsztacie.

 

Inspiracją do powstania kolekcji Kameleon była modernistyczna elewacja wrocławskiego domu handlowego Kameleon. Roland Grabkowski z rzeźbiarską wrażliwością zinterpretował horyzontalne podziały i zaokrąglone wykusze budynku, by przełożyć je na piękną i funkcjonalną bryłę narożnej biblioteczki. Naturalne piękno drewna zostało podkreślone najwyższej jakości okładzinami z dębu i orzecha amerykańskiego oraz kamiennym fornirem o niesamowitej przestrzennej fakturze. Organiczne formy i ruchome rolety nadają meblom niezwykłej lekkości.

Bensari Ébénistes

Mebel został wzbogacony barkiem i sekretarzykiem, do ich wykończenia użyto zjawiskowych fornirów z orzecha amerykańskiego i jesionu japońskiego tamo. Wnętrze barku dodatkowo zdobi podświetlany fornir kamienny. Eleganckie, bogato zdobione szuflady tworzą intymny klimat stylu art deco, dodatkowo podkreślony lekką formą pozłacanych uchwytów, zaprojektowanych i wykonanych przez Rolanda Grabkowskiego i wrocławskiego artystę złotnika Piotra Zielińskiego.

Zawsze bałem się kiczu

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Moim językiem jest szkło

Moim językiem jest szkło

Wrocław | 18 października 2023

Artystka i projektantka Agnieszka Bar opowiada nam o pracy i szklanych obiektach

Zawsze bałem się kiczu

Zawsze bałem się kiczu

Wrocław | 19 lutego 2023

Rzucił korpo i otworzył warsztat. Jest spełniony! Rozmawiamy z Tomem Bensari

Za kulisami rzemiosła

Za kulisami rzemiosła

Warszawa | 9 lutego 2023

Odwiedzamy warsztaty twórców, których warto znać. Piękne filmowe opowieści!