Pejzaż bez wiatraków

Projektując rodzinny azyl, Carl Devin Wesselius z amsterdamskiego Studia Asker umiejętnie ocieplił skandynawski minimalizm, nie gubiąc sielskiego charakteru dziewiczej okolicy.

Dwa drewniane pawilony na holenderskiej wsi w okolicach Utrechtu zostały zbudowane w 1964 roku jako pracownia dla malarza i rzeźbiarza Willema G. van de Hulsta. Zatopione w naturze, ciszy i spokoju miały sprzyjać twórczym inspiracjom.

W 2021 roku Studio Asker stworzyło w nich utrzymany w skandynawskim charakterze dom letni dla młodej rodziny. W Residential S10 można jednak mieszkać o każdej porze roku – takie było założenie architektów.

Przyroda jest tu wyjątkowo malownicza, bo rezydencję ulokowano nad stawem, w otoczeniu lasu. Charakterystyczny holenderski krajobraz polderowy, czyli trawiaste tereny poprzecinane groblami przeciwpowodziowymi i kanałami odprowadzającymi nadmiar wody, jest istnym rajem dla wielu gatunków ptaków.

Magazyn Design Alive

NR 49 JESIEŃ 2024

ZAMAWIAM

NR 49 JESIEŃ 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 48 LATO 2024

Projekt przekształcenia pracowni artysty z lat 60. zakładał zachowanie układu i struktury obu pawilonów. Uznano, że stanowią dobrą podstawę dla nadania im nowej funkcji.

Ważną interwencją było jednak usunięcie kilku ścian wokół głównego wejścia, co otworzyło całą przestrzeń i stworzyło logiczny obieg komunikacyjny. Dzięki temu zabiegowi od wejścia od razu widać fantastyczną panoramę – zielony krajobraz.

– Inspiracją dla projektu była moja osobista interpretacja „skandynawskiego modernizmu”. Styl wyłonił się około 1920 roku z Bauhausu i funkcjonalizmu i konsekwentnie rozwijał się w następnych dziesięcioleciach. Czerpał z tradycji i rzemiosła, charakteryzował się prostotą i funkcjonalnością mebli. We wnętrzach oznaczało to otwarte i przewiewne przestrzenie oraz zatarte przejścia między ich funkcjami – wyjaśnia Carl Devin Wesselius.

Wychodząc od tego, projektant stworzył projekt oparty na prostych liniach i formach oraz naturalnych odcieniach, które w połączeniu z dużymi drzwiami i oknami tarasowymi oraz otwartym układem pomieszczeń ogólnodostępnych sprawiają, że dom jest nie tylko ciepły i przytulny, ale także jasny i przestronny. Komfort zapewniają ponadto przestronne tarasy, duży kominek i jacuzzi z widokiem na bujną przyrodę otaczającą nieruchomość.

We wnętrzach dominuje naturalne drewno. Drewniane są nie tylko podłogi, drzwi, okna i meble – szczelnie otulono nim również ściany i sufity, uzupełniając kompozycję naturalnym błękitnym kamieniem i delikatną szarą farbą wapienną firmy L’authentique. Jasne, świerkowe okładziny ścienne mają formę ciągłych paneli, wykończonych białym pigmentem dla złagodzenia intensywności koloru. Dzięki temu przestrzeń mieszkalna jest doskonale ujednolicona i przypomina skandynawski dom wakacyjny.

Studio Asker i rodzinny azyl otoczony lasem
Otwarta kuchnia płynnie przechodzi w przestrzeń salonu. Szafka kuchenna została przedłużona w obniżony kredens, po to, aby siedząc nie tracić widoku na zewnątrz.

– W każdym projekcie dążymy do spójności koncepcji. Łącząc czysty design z naturalnymi materiałami, możemy sprawić, że wnętrze jest jednocześnie minimalistyczne i wygodne. Residential S10 jest przyjemny i przyjazny dla użytkownika i został zaprojektowany z myślą o wszystkich aspektach życia rodzinnego, z naciskiem na płynne połączenie wnętrza z zachwycającymi widokami – wyjaśnia Carl Devin Wesselius.

Jednolita paleta neutralnych materiałów i kolorów w każdym pomieszczeniu daje efekt niczym niezmąconego ładu i spokoju.

Na podłogi i sufity wybrano wysokiej jakości dąb bez sęków, w formie nieco szerszych niż zwykle desek pomalowanych matowym lakierem. Jednakowe wykończenie podłogi i sufitu wytwarza aurę bezpieczeństwa i intymności, nie brakuje jednak poczucia przestrzeni, bo dom – zwłaszcza w części dziennej – jest szeroko otwarty na zewnętrze. Okna potraktowano jako symboliczne ramy dla idealnego krajobrazu, tworząc subtelne odniesienie do pierwotnego przeznaczenia rezydencji, jakim była pracownia artysty.

Dobór mebli wynika z uproszczonych zasad estetyki domu, jakimi są czystość formy oraz dbałość o funkcjonalność, rzemiosło i jakość materiałów. W Residential S10 znajdziemy stolik kawowy i fotele od Studia Haos, stolik kawowy Linteloo, stół jadalny HEM, krzesła Brdr. Krüger i Carl Hansen & Søn, wannę Woodio oraz meble na zamówienie Woodchuck (w pokojach dziecięcych).

Centrum wypoczynkowej przestrzeni stanowi kominek, który skonstruowano z ułożonych poziomo długich cegieł, aby podkreślić horyzontalny charakter pawilonu.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Remedium na skrajności

Remedium na skrajności

Amsterdam | 7 września 2024

Projekty studia Rive Roshan lekarstwem na spolaryzowany świat, w którym żyjemy

Nadzieja w Słońcu

Nadzieja w Słońcu

Amsterdam | 6 marca 2023

Marjan van Aubel swoje projekty opiera na energii słonecznej