Papierowa ekstrawagancja

Na tegorocznej Met Gala pojawił się wyjątkowy akcent. Gościnią wydarzenia była Bea Szenfeld, polsko-szwedzka artystka i projektantka, znana z niezwykłych kreacji z papieru. Jedną z nich zaprezentowano na towarzyszącej gali wystawie „Sleeping Beauties: Reawakening Fashion”.

Tegoroczna ekspozycja objęła 220 strojów i obiektów. Jej kurator, Andrew Bolton, zainspirowany muzealnym zakazem „nie dotykać”, wybrał kreacje, które najczęściej możemy zobaczyć jedynie w muzeach z uwagi na delikatną naturę. Dzięki nowoczesnym projekcjom multimedialnym i rekonstrukcjom dźwiękowym stroje ożyły przed oczami zwiedzających, przybliżając im ich historię i wyjątkowość. Ekspozycję podzielono na kilka sekcji nawiązujących do snu i marzeń, ale także natury i przemijania. 

Wśród wybranych projektów znalazła się suknia Ammonite autorstwa Szenfeld, będąca częścią kolekcji „Haute Papier” z 2014 roku. Jednakże, aby znaleźć się wśród eksponatów Met Gala 2024, projektantka musiała stworzyć nową wersję kreacji. Jak wyznała w rozmowie z Damernas Värld, szwedzkim miesięcznikiem modowym, oryginalną suknię zniszczyły nieodwracalne uszkodzenia, powstałe podczas różnych wydarzeń, takich jak kręcenie teledysku Lady Gagi czy występy na Eurowizji.

Misterna konstrukcja, wykonana w całości z papieru, nie tylko wyraża artystyczną wizję, ale także manifestuje zrównoważoną modę. Wykorzystanie biodegradowalnego materiału podkreśla troskę projektantki o środowisko naturalne.

Wystawa „Sleeping Beauties: Reawakening Fashion”, prezentowana w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, jest dostępna dla zwiedzających od 10 maja do 2 września 2024 roku.

Magazyn Design Alive

NR 12/2024 WYDANIE SPECJALNE

ZAMAWIAM

NR 12/2024 WYDANIE SPECJALNE

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 47 WIOSNA 2024

Beata Bea Szenfeld 

Urodziła się 23 grudnia 1972 roku w Polsce. W wieku 11 lat wraz z matką przeniosła się do Göteborgu w Szwecji. Po ukończeniu szkoły projektowania Beckmans Designhögskola w Sztokholmie w 2002 roku, jej pracę dyplomową uhonorowano stypendium szwedzkiego domu mody H&M. Rok ten był przełomowy – Szenfeld wzięła także udział w szwedzkim reality-show „Fashion House” na antenie TV3, co zaowocowało wygraną i możliwością odbycia 8-miesięcznej praktyki w domu mody Stelli McCartney w Londynie.

Po powrocie do Szwecji założyła własną markę modową i zaczęła tworzyć autorskie kolekcje. W swoich pracach często wykorzystuje nietypowe materiały, takie jak papier, plastik, metal i drewno. Inspiruje się naturą, sztuką i architekturą, a jej projekty charakteryzują się niezwykłą dbałością o detale i eksperymentalnym podejściem do mody.

Szenfeld zdobyła uznanie zarówno w świecie mody, jak i sztuki. Jej prace były wystawiane w muzeach i galeriach sztuki na całym świecie, a także prezentowane na prestiżowych pokazach mody w Sztokholmie, Paryżu i Mediolanie.

Współpracowała z renomowanymi markami, takimi jak Micael Bindefeld, Barilla czy Tommy Hilfiger. W 2010 roku Björk odebrała nagrodę na gali „Polar Music Prize” w sukni jej projektu.

W 2014 roku jej projekty wykorzystano w teledysku do utworu „G.U.Y.” Lady Gagi.

Met Gala

Znana również jako Bal Instytutu Kostiumów lub Met Ball. To coroczne (od 1948 roku) wydarzenie charytatywne, które stanowi nie tylko kulminacyjny punkt kalendarza mody, ale także hołd dla sztuki w najbardziej ekstrawaganckiej formie. Gala odbywa się zwykle w pierwszy poniedziałek maja i jest uroczystym otwarciem nowej wystawy Instytutu Kostiumów. W 1995 roku przewodniczącą wydarzenia została redaktor naczelna magazynu Vogue, Anna Wintour.

Zobacz jak wyglądały tegoroczne kreacje:

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Uczta dla oczu

Uczta dla oczu

Sztokholm | 21 marca 2024

Erik Bratsberg zaprojektował restaurację Persona, której wnętrze przypomina dom