Nieskończoność w Londynie

Londyn | ŁP

9 września 2013 | Architektura | Ludzie | Rzeczy | Styl życia | Wydarzenia |

Jedną z głównych atrakcji 11. edycji London Design Festival (14-22 września), będzie konstrukcja Endless Stair, składająca się z połączonych kondygnacji schodów o surrealistycznej formie, wykonanych z laminowanych paneli z tulipanowca amerykańskiego. Z sięgającej kilku pięter instalacji będzie można podziwiać widoki na galerię Tate Modern i Tamizę.

Jedną z głównych atrakcji 11. edycji London Design Festival (14-22 września), będzie konstrukcja Endless Stair, składająca się z połączonych kondygnacji schodów o surrealistycznej formie, wykonanych z laminowanych paneli z tulipanowca amerykańskiego. Z sięgającej kilku pięter instalacji będzie można podziwiać widoki na galerię Tate Modern i Tamizę.

Pomysłodawcą projektu jest architekt Alex de Rijke, założyciel studio dRMM i dziekan Wydziału Architektury londyńskiej Royal College of Art. Przy tej instalacji współpracował on ze Stowarzyszeniem Handlowym Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) oraz firmą Arup, odpowiadającą za wykonanie konstrukcji. Instalacja Endless Stair, oprócz tego, że zapewnia doskonały widok na Tamizę i zabytki Londynu, ma również ukazać potencjał strukturalny laminowanych paneli wykonanych z drewna tulipanowca amerykańskiego.

Laminowanie drewna to metoda wykorzystująca strukturalne właściwości tego materiału do produkcji paneli, które umożliwiają szybkie i wydajne konstruowanie budynków przyjaznych środowisku. Jest to sprawdzona technologia, a pionierem w jej zastosowaniu było właśnie studio architektoniczne dRMM, które wykorzystało laminowane drewno w takich projektach, jak Kingsdale School czy MK40 Tower. Alex de Rijke określił nawet drewno mianem “nowego betonu” i przewiduje, że będzie ono dominującym materiałem budowlanym XXI wieku.

Według Alexa de Rijke projekt Endless Stair to “trójwymiarowe ćwiczenie z kompozycji, struktury i skali”. Dodaje, że “ta ambitna instalacja stanie się jednocześnie punktem odniesienia i miejscem spotkań”. Konstrukcja ta idealnie wpisuje się w kontekst sztuki nowoczesnej, z której słynie galeria Tate Modern. Intrygująca geometria instalacji stworzy iluzje optyczne przywołujące na myśl grafiki Eschera.

Endless Stair to kolejny innowacyjny projekt zlecony przez AHEC z okazji festiwalu designu w Londynie. Dwa lata temu świat zachwyciła instalacja Timber Wave, czyli drewniana spirala z kratownicy, która stanęła przed wejściem do Muzeum Wiktorii i Alberta. Oba projekty ukazują potencjał strukturalny amerykańskiego drewna liściastego.

– W budownictwie drewnianym dominuje obecnie drewno iglaste, ponieważ jest to tani i łatwo dostępny surowiec – mówi David Venables, dyrektor AHEC na Europę. – Przemysł budowlany nie jest świadomy, że posiadamy gatunki drzew liściastych, które nie tylko rosną w lasach zarządzanych w zrównoważony sposób, ale są także bardzo wytrzymałe. Dzięki temu można zużyć o wiele mniej materiału, by osiągnąć ten sam efekt. Wierzymy, że już wkrótce drewno liściaste zyska na popularności w budownictwie.

Więcej: www.americanhardwood.org, www.londondesignfestival.com

Powiązane artykuły:

Jeszcze stoliki, czy już rzeźby? Szklane krajobrazy Paula Cocksedge’a

Szklane krajobrazy

Londyn | 7 grudnia 2020

Kolekcjonerska kolekcja Paula Cocksedge'a. Bardziej meble czy rzeźby?

Polski wirtualny pawilon na London Design Festivalu

Żywe przedmioty

Londyn | 15 września 2020

Polski wirtualny pawilon na London Design Festivalu 2020

Zobaczcie co stworzyli najlepsi projektanci na świecie, w tym Polka!

Połączeni

Londyn | 15 września 2020

Najlepsi projektanci świata (w tym Polka!) we wspólnym projekcie

Maria Jeglińska w szacownym gronie najlepszych projektantów świata

Połączeni

Londyn | 9 czerwca 2020

Maria Jeglińska w szacownym gronie najlepszych projektantów świata

APARTAMENT W BRYTYJSKIM STYLU

W BRYTYJSKIM STYLU

Londyn | 4 kwietnia 2020

Geometria wyznacznikiem stylu apartamentu w Centrum Telewizyjnym w Londynie