Multisensoryczne rokoko

Najnowszy projekt Marcina Rusaka dotyczy zapachu. Ferragus to seria unikatowych dyfuzorów i organiczne rzeźby, które powstały we współpracy z Arpa Studios – niszową marką perfumiarską skupioną na zagadnieniu synestetycznego doświadczania zapachu.
 
Prezentacja dyfuzorów zapachu skomponowanego przez Barnabe Filliona, założyciela Arpa Studios odbyła się 25 listopada w zabytkowej dzielnicy Wiednia, w kultowym wnętrzu Retti Candle Store. Niesamowite miejsce, zaprojektował w latach 60. ubiegłego wieku legendarny austriacki architekt – Hansa Hollein.
 
Marcin Rusak umieścił w tym kameralnym, buduarowym wnętrzu rzeźbę site-specific. Podjął w ten sposób dialog ze stylem i paletą materiałów wybitnego austriackiego architekta epoki space-age, który podobnie jak on, chętnie wykorzystywał polerowane i anodowane aluminium.

Właśnie z tego materiału wykonana jest fasada wiedeńskiego sklepu ze świecami – Retti, za którą architekt otrzymał nagrodę Reynolds Memorial Award w wysokości 25 000 dolarów. 

Koncepcja synestezji

Współpraca Marcina Rusaka z instytutem synestezji Arpa nie jest przypadkowa. Arpa jest autorem wcześniejszych trzech zapachów – Protolasting, Nature i Perishable, inspirowanych projektami „Flora” Marcina Rusaka, w których używa on żywicy z zatopionymi w niej roślinami.

Projektowanie zapachu odbywa się tu w bardzo kompleksowy i niestandardowy sposób. Konceptualna marka zapachowa została założona przez Barnabé Filliona w celu badania zjawiska synestezji, poprzez starannie zaprojektowane zapachy, przedmioty i doświadczenia. Synestezja to taki stan lub zdolność, w której doświadczenia jednego zmysłu (np. węchu) wywołują również doświadczenia charakterystyczne dla innych zmysłów. Na przykład odbieranie niskich dźwięków wywołuje wrażenie miękkości, barwa niebieska odczuwana jest jako chłodna, a kształt cyfry budzi określone skojarzenia kolorystyczne.

Magazyn Design Alive

NR 47 WIOSNA 2024

ZAMAWIAM

NR 47 WIOSNA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

DAH NR 11 JESIEŃ 2023

Podczas współpracy przy projekcie Ferragus Marcin Rusak Studio opracowało limitowaną serię trzech organicznych, pachnących rzeźb łączących wydrukowane w 3D, półprzezroczyste biodegradowalne tworzywa termoplastyczne z techniką metalizacji, szeroko stosowaną przez studio w ostatnich projektach. Na potrzeby ekspozycji powstała także większa dekoracyjna rzeźba stworzoną specjalnie na potrzeby przestrzeni.

Ferragus – zapach dekadencji

Punktem wyjścia dla stworzenia nieoczywistego zapachu Ferragus była fascynacja dekadencją starych europejskich struktur społecznych i próbami dekonstrukcji społecznej za pomocą alchemii i trucizn, narkotyków.

Zapach jest bowiem inspirowany fikcyjnym Ferragusem, skandalizującym arystokratą oskarżony o morderstwo i oszustwo, z powieści Honoré de Balzaca z 1833 roku, a także historyczną postacią trucicielki – Madame de Brinvilliers.

Zmysłowa kompozycja opisana jest jako – bunt przeciwko przyzwoitości, powstanie z prochów urban fantasy. Transmutacja tego, co nie do pogodzenia, w alchemię subtelnych częstotliwości. Znajdziemy w nim m in.: różę, paczulę, szafran, ylang ylang, petrichor i czarny pieprz.

Ferragus 
Marcin Rusak i jego aktywne negatywy

Rzeźbiarskie formy, zaprojektowanych przez Marcina Rusaka dyfuzorów stanowią integralną część projektu. Motywy śmierci, rozkładu i transformacji bliskie jego twórczości, stały się wspólnym wątkiem łączącym organiczne, wyrafinowane formy z intrygującym zapachem. Kształty dyfuzorów są próbą dekonstrukcji architektury historycznej, w tym pałacu wersalskiego, który według twórcy ucieleśnia zjawisko rozwarstwienia społecznego. Powstałe kształty, to jak wyjaśnia – „aktywne negatywy” wnętrza.

– Podczas projektowania obiektów korzystaliśmy z techniki modelowania 3D, aby na różne sposoby łączyć i przekształcać antykwaryczne francuskie i wiedeńskie plany architektoniczne. W ten sposób powstał nowy alfabet, który przekształca w coś nowego swój materiał źródłowy. Abstrakcyjne, organiczne kształty przywołują delikatność rokokowej przyszłości – tłumaczy Marcin Rusak.

Wydrukowane z półprzezroczystych, biodegradowalnych tworzyw termoplastycznych, pachnące rzeźby zostały następnie poddane metalizowaniu cynkiem i wypolerowane przy użyciu techniki charakterystycznej dla Marcin Rusak Studio.

Marcin Rusak

Urodził się w 1987 roku w Warszawie. Projektant od początku kariery związany z Londynem. Specjalizuje się w opowiadaniu historii, badaniu procesów i materiałów. Stworzone przez niego instalacje próbują wyłapać z codzienności przeoczone szczegóły naszego życia, które odtworzone i przedstawione na nowo odkrywają swoją nową naturę. Po tym, jak nie dostał się na wzornictwo na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, wyjechał z Polski. Zdał na Design Academy w Eindhoven, a po dwóch latach przeniósł się do Royal College of Art w Londynie. Po ukończeniu studiów założył własne studio projektowe – to tam wykonał swoje pierwsze projekty i tam też opracowywał materiał, z którego ostatecznie powstała słynna kolekcja Flora. Jest laureatem Design Alive Awards 2017.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły: