ŻŁOBEK NIEZAPOMINAJKA JAK NOWY. KOLEJNA NIEZWYKŁA METAMORFOZA W GDYNI

TEKST: JOANNA SZCZYGIEŁ, ZDJĘCIA: MATERIAŁY PRASOWE

GDYNIA 21.11.2017

ARCHITEKTURA MIEJSCA

Kolejna niezwykła metamorfoza w Gdyni za którą stoi Stowarzyszenie Traffic Design. Tym razem odnowiony został żłobek „Niezapominajka”. Budynek został odmalowany, a ścianę ozdobiła ilustracja metaloplastyczna wykonana według projektu Patryka Mogilnickiego. Zmieniając wygląd żłobka stowarzyszenie chce zwrócić uwagę na konieczność edukacji estetycznej od najmłodszych lat.
Odnowienie żłobka to kolejny etap przywracania gdyńskim budynkom modernistycznego charakteru. Projekt od kilku lat z powodzeniem realizuje Stowarzyszenie Traffic Design. Pierwszy raz głośno zrobiło się o nim, gdy pięć zakładów rzemieślniczych w historycznym centrum Gdyni zyskało nowe szyldy i witryny zaprojektowane przez czołówkę polskich grafików w ramach projektu „re:design”. Ostatnio natomiast Traffic Design podjęło walkę z wszechobecną „pastelozą" i we współpracy z Morską Spółdzielnią Mieszkaniową odmalowało jeden z „zarażonych” bloków na biało.

Metamorfozą budynku żłobka „Niezapominajka” zakończyła się edycja Festiwalu Traffic Design 6,5. Budynek żłobka został odmalowany, a ścianę od strony ulicy Wójta Radtkego zdobi ilustracja metaloplastyczna wykonana według projektu Patryka Mogilnickiego.
Ta realizacja to nie tylko podsumowanie dotychczasowej działalności organizacji i zapowiedź kolejnych odsłon festiwalu w formule biennale. Zmieniając wygląd żłobka stowarzyszenie chce również zwrócić uwagę na konieczność edukacji estetycznej od najmłodszych lat. Pokazać, że projekty skierowane do najmłodszych: wnętrza szkół, przedszkoli, place zabaw mogą być estetyczne, nieprzeładowane kolorem i jednocześnie wciąż cieszyć dzieci.

- Wiemy, że w takim myśleniu o przestrzeni publicznej nie jesteśmy odosobnieni. Przygotowując program naszych dalszych działań zleciliśmy agencji „Inny Format” badanie wśród gdynian mające ocenić nasze dotychczasowe realizacje i wskazać potencjalne drogi rozwoju. Ponad 60 proc. badanych chciałoby abyśmy nadal tworzyli prace metaloplastyczne. Cieszymy się również z tego, że prawie 80 proc. pozytywnie ocenia zmiany wprowadzane przez nas w mieście - przekonuje Monika Domańska, animatorka kultury w Stowarzyszeniu Traffic Design.