ZAPOWIADA SIĘ CIEKAWIE! POZNAJCIE WYSTAWY I PEŁEN PROGRAM 9. EDYCJI GDYNIA DESIGN DAYS

TEKST: ŁUKASZ POTOCKI, ZDJĘCIA: MATERIAŁY PRASOWE

GDYNIA 20.6.2016

DESIGN RZECZY WYDARZENIA

Wybrane projekty, które zostaną pokazane podczas 9. edycji Gdynia Design Days (1-10 lipca). Hasło przewodnie tegorocznego wydarzenia brzmi „Odzyskane”. Patronem prasowym GDD jak co roku jest „Design Alive”.
Wystawa główna „Odzyskane”
Projekt: RE SEA ME
Autor: Nienke Hoogvliet

Projekt ma na celu podniesienie świadomości w kwestii odpadów w morzu: pokazuje dwoistość pomiędzy plastikowymi śmieciami, który pływają w oceanach a zrównoważonymi materiałami, które morze nam oferuje do wykorzystania. Autorka projektu odkryła, że chociaż ​​skóry ryb są odpadem przemysłu rybackiego, to można je wykorzystać jako piękne obicie. Odkryła sposób garbowania skór bez użycia środków chemicznych. Stosując starą, rzemieślniczą technikę, stworzyła silny, trwały i piękny materiał, który może być używany tak jak tradycyjne skóry. Oprócz stołka z siedziskiem ze skóry łososia, Nienke zaprojektowała również koncepcyjny dywan, w którym skóra rybia wszyta jest w zużyte sieci rybackie.
WYSTAWA GLOWNA_reseame_dywan

Wystawa główna „Odzyskane”
Projekt: Algaemy
Autor: Blond and Bieber

Olbrzymi potencjał mikroalg jest przedmiotem badań w dziedzinie nauk przyrodniczych od dłuższego czasu. Tymczasem artystyczne i twórcze wartości tego zasobu to nadal nieodkryty ląd. Algaemy bada potencjał mikroalg właśnie w tym kontekście. Projektanci Essi Johanna Glomb oraz Rasa Weber odkrywają estetyczny potencjał zasobu, który jest nadal często traktowany jako chwast. Algaemy jest analogową drukarką tekstyliów, która wytwarza własne pigmenty. Szeroka paleta kolorów w różnych odcieniach niebieskiego, zielonego, brązowego a nawet czerwonego, wywodzi się z różnych gatunków tych glonów. Niezwykle szybko rosnące mikroalgi mają bardzo szeroki zakres zastosowań: m.in. odżywianie, produkcja energii i wydobycie ropy naftowej. Mają też doskonałe właściwości filtrujące cech i absorbują dwutlenek węgla. Urządzenie wykorzystuje ten potencjał do tworzenia samowystarczalnego koło produkcji, który nie wymaga dodatkowej energii lub surowców oprócz pracy człowieka i samych mikroalg.
WYSTAWA GLOWNA_Algaemy_shoes and textiles_Blond and Bieber

Wystawa główna „Odzyskane”
Projekt: Season – ogród kuchenny
Autor: Brynja Þóra Guðnadóttir

Season to wynik współpracy między projektantem a biologiem, w wyniku której powstał żel z brązowych alg, który może być używany do uprawy m.in. kiełków. Używając żelu z wodorostów wytwarzanego z lokalnych materiałów, można w prosty sposób stworzyć domową uprawę, bez potrzeby poszukiwania materiałów z zagranicy. Żel zawiera wszystkie składniki odżywcze, które rośliny potrzebują. W wyniku eksperymentu, z sukcesem zostały wyhodowane takie gatunki jak rukola , buraki, kozieradka pospolita czy kolendra. Podstawowym założeniem projektu jest promowanie współpracy interdyscyplinarnej pomiędzy nauką i designem w celu znajdowania innowacyjnych rozwiązań dla zrównoważonej przyszłości. Za tę pracę Brynja i jej współpracownik, student biologii Gretar Gudmundsson, zostali nominowani do Islandzkiej Nagrody Innowacyjności przyznawanej przez prezydenta Islandii.
WYSTAWA GŁÓWNA_BrynjaGudnadóttir_Season_kitchen garden

Wystawa główna „Odzyskane”
Projekt: Gyrecraft
Autor: Studio Swine

Gyrecraft jest poszukiwaniem rzemiosła morskiego, które istnieje w kulturze przybrzeżnych regionów czy wysp na całym świecie. Każde z własną, wyjątkową tożsamością, wykorzystując to, co morze zapewnia. Wiele z tych rzemiosł stworzonych zostało na pokładach łodzi podczas długich rejsów jako techniki dokonywania napraw lub po prostu sposoby na to by czas na morzu szybciej minął. Studio Swine udało się w 1000-milową podróż by zbierać plastik na obszarze oddziaływania Prądu Północnoatlantyckiego. Dokonali tego na pokładzie Solar Extrudera: autorskiej maszyny zaprojektowanej i zbudowanej tak, by topiła i wytłaczała zabrane w wodzie tworzywa sztuczne przy użyciu energii słonecznej. W wyniku wirów Prądu, większość plastikowych odpadów rozpada się na drobne fragmenty, które rozrzucane są na ogromnych połaciach Oceanu. Ze względu na ich wielkość, trudno jest je odzyskać w większych ilościach, czyniąc z tego jednorazowego dotychczas materiału bardzo cenny surowiec wtórny. W kolekcji Gyrecraft Studio Swine wykorzystuje tworzywa sztuczne pozyskane z mórz jako wartościowy i pożądany materiał przypominający skorupy żółwia i koralowce. 5 obiektów kolekcji reprezentuje stanowią 5 głównych prądów oceanicznych na świecie.
WYSTAWA GLOWNA_Gyrecraft_StudioSwine

Wystawa „Odzyskane rzemiosło”
Produkt: Manuba – kolekcja GDD

Gdynia Design Days będzie pierwszym polskim festiwalem, dla którego powstanie kolekcja obiektów wyposażenia wnętrz zaprojektowanych przez cenionych polskich projektantów. Produkty będą prezentowane pod wspólną marką: Manuba kolekcja GDD. W projekcie wezmą udział pomorscy rzemieślnicy oraz rękodzielnicy. Kolekcja Manuba łączy w sobie konwencjonalne techniki takie jak: ręczne tkanie, kowalstwo, garncarstwo, prawdziwe stolarstwo czy wikliniarstwo z nowoczesnym i funkcjonalnym projektowaniem. Co ważne, każdy obiekt zostanie wyprodukowany w krótkiej serii, która będzie dostępna w sprzedaży podczas festiwalu.
WYSTAWA ODZYSKANE RZEMIOSLO_kolekcja Manuba

Wystawa „In Motion”
Produkt: Halfbike - składany rower bez siodełka
Producent: Kolelinia, Bułgaria

Zupełnie nowe podejście do roweru. Projektanci pozostawili podstawowy mechanizm, na którym zbudowany jest tradycyjny rower, czyli koła połączone z ramą, i przeprojektowali wszystko inne. W efekcie powstał pojazd bez siodełka, który uczy równowagi i refleksu w całkowicie nowy sposób. Projekt otrzymał nagrodę Red Dot Design w 2015 roku.
WYSTAWA IN MOTION_halfbike

Wystawa „Irrational Times”
Projekt: Sky
Autor: Petra Lilija Design

W ramach polsko-szwedzkiej wystawy współczesnego designu, inspirowanego wzajemnymi wpływami kultury słowiańskiej i skandynawskiej, powstała lampa ścienna będąca interpretacją nieba i reprezentująca tęczę. Oświetlenie neonowe stało się sztuką nieco zapomnianą a jego produkcja wymaga wysokiego poziomu umiejętności rzemieślniczych. Białe światło zawiera w sobie wszystkie kolory. Podstawa, w przeciwieństwie do przemysłowych neonów, wykonana jest z jesionowego drewna barwionego naturalnymi substancjami pozyskanymi w wyniku eksperymentów autorki z roślinnymi barwnikami.
Zrzut ekranu 2016-06-15 o 14.38.34

Wystawa „Irrational Times”
Projekt: 3 Division of the Cosmos
Autor: Kosmos Project

Interpretacja koncepcji trójpodziału świata. Projekt odnosi się do słowiańskich obrazów axis mundi – osi świata, czyli elementu łączącego Jawię (świat bogów), Prawię (świat ludzi) oraz Nawię (świat zmarłych). Czerpiąc inspiracje z tradycyjnej symboliki, powstał obiekt składający się z trzech połączonych ze sobą części. Najwyższy element symbolizujący drzewo wykonywany jest w formie wieszaka na ubrania; dolna część to naczynie symbolizujące życie pozagrobowe; trzeci element, będący drewnianym siedziskiem, odwołuje się do świata ludzi. Całość została ręcznie pomalowana na podstawie tradycyjnych słowiańskich wzorów występujących na naczyniach glinianych i haftach ludowych.
WYSTAWA IRRATIONAL TIMES_Kosmos Project_Three division of cosmos

Wystawa „Irrational Times”
Projekt: Underworld
Autor: Kosmos Project

Projekt – interpretacja świata podziemnego, odnoszący się do Żmija - zoomorficznej formy Welesa, czyli słowiańskiego boga życia pośmiertnego. Żmij jest pół-wąż, pół-ptak istota z pazurami orła i złotymi skrzydłami. Żył w korzeniach Drzewa Kosmicznego, a jego usta były bramą Nawi. Weles kojarzony był z wodą - uosobieniem chaosu, ale także był bóstwem bogactwa i dobrobytu, podczas gdy Żmij, w niektórych częściach terenów słowiańskich, pełnił funkcję ochronną domu przynosząc opiekuńczego ducha. Projektanci stworzyli małą, podłużna szafka, jej górna część jest wyimaginowaną linią horyzontu. Ten mebel został wykonany z lakierowanego drewna w kolorze chłodnym niebieskim - symbolizującego wodę. Obiekt jest inkrustowany elementami miedzianymi, ponieważ tradycyjnie miedź, złoto i czerwień były kolorami Welesa. Nogi szafki udekorowane są motywem kłosów zboża, odnoszącymi się do płodności natury.
WYSTAWA IRRATIONAL TIMES_Kosmos Project_Underworld 1

Wystawa „Miasto i Las”
Projekt: Budka dla nietoperza
Autor: Kosmos Project

Celem wystawy jest zwrócenie uwagi na zwierzęta żyjące w miastach: ptaki, owady i ssaki. Wybrani projektanci stworzyli budki lęgowe dla zwierząt. Wybór poparty był ich własnymi doświadczeniami, a także obawami związanymi ze zmianami zachodzącymi w otaczającym ich środowisku. Projekt przedstawia budkę dla nietoperzy – zwierząt, wokół których narosło wiele przesądów i legend. W rzeczywistości to bardzo pożyteczne dla człowieka stworzenia: żywią się owadami więc posiadanie kolonii nietoperzy w pobliżu domu sprawia, że znikają kłopoty z insektami.
WYSTAWA MIASTO I LAS_Kosmos Project_ budka dla nietoperza

Więcej na: www.gdyniadesigndays.eu
Pełen program w pdf: GDD