To Tylko my

„Często podkreślamy, że tworzymy nową kategorię. Tylko jest marką mebli, ale też całkowicie nowym konceptem, którego dotychczas nie było.”

Tylko, czyli Hanna Kokczyńska, Benjamin Kuna, Jacek Majewski, Mikołaj Molenda, Michał Piasecki to Stratedzy 2015 w czwartej edycji konkursu Design Alive Awards. Tytuł otrzymali za podjęcie ryzyka bycia pierwszym i  za odważny krok w przyszłość, przy tworzeniu  awangardowej marki wyposażenia wnętrz. Za umiejętne wyłuskanie z trendów zmian społecznych, potrzeby personalizacji nabywanych dóbr i oparcie strategii na dobrym wzornictwie oraz wykorzystaniu rozszerzonej rzeczywistości w procesie finalnego projektowania produktu przez klienta. – Bez zespołu nie byłoby Tylko – zdadzają w rozmowie z nami.

Pięciu specjalistów. Rożne dziedziny. Wspólna wizja przemysłu meblowego: ty, aplikacja i fabryka, żadnych pośredników. Ich praca pokazała nam całkowicie nowe podejście do designu, zakupów i urządzania domu. Nagle okazuje się, że dobrze zaprojektowany produkt możesz dostosować w pełni do możliwości przestrzeni, w której mieszkasz i to bez podwyższania jego ceny. Włączyli odbiorcę w proces projektowania własnych mebli, zapewniając jednocześnie zautomatyzowaną produkcję i systemem dostaw prosto do klienta. Efekt? Wygodna aplikacja, która wielu z nas namiesza jeszcze w głowach i modelach biznesowych. Tylko stworzyli projektanci Hanna Kokczyńska i Jacek Majewski, przedsiębiorca Benjamin Kuna, architekt Mikołaj Molenda oraz specjalista od designu parametrycznego Michał Piasecki. Wszystko zaczęło się w 2012 roku, kiedy w ramach Festiwalu Przemiany w Centrum Nauki Kopernik stworzyli konfigurator, pozwalający uczestnikom personalizować siedziska. Pozytywny odbiór projektu dodał im energii i mocno zbliżył do tematu kastomizacji. W tym samym roku powstał Bridge Design and Technology Bureau współpracujący z takimi klientami, jak BMW czy Europejska Agencja Kosmiczna. Specjalizacja w Augmented Reality, modelowaniu parametrycznym, druku 3D czy automatyzacji CNC, pozwoliła rozpocząć „CSTM” – startup, który finalnie przekształcił się w Tylko. Budowali kolejne prototypy, badali możliwości produkcyjne, coraz bardziej zagłębiali się w świecie aplikacji, pozwalających personalizować meble. Pierwszy uwierzył w nich Jason Calacanis – wpływowy przedsiębiorca, inwestor i organizator festiwalu Launch, który polską ekipę zaprosił do zaprezentowania projektu w ramach 1.0 Startup Competition. Z San Francisco wrócili nie tylko z nagrodą Best Technical Achievement, przyznawaną za innowacyjne zastosowanie nowej technologii. Poznali również projektanta – Yvesa Behara, który chwilę później został członkiem rady nadzorczej Tylko, jako doradca i jeden z inwestorów. Teraz, wspólnie robią „Tylko” rewolucję w branży wyposażenia wnętrz. Niektóre elementy rzeczywistości definiują tak:

Zespół Tylko

Bez zespołu nie byłoby Tylko. Wywodzimy się ze świata designu rozumianego bardzo szeroko – branding, architektura, projektowanie przestrzenne, projektowanie parametryczne. Tylko jest bardzo złożonym konceptem, a model biznesowy nawiązuje do różnorodnych aspektów nowej technologii – zautomatyzowana produkcja CNC, rzeczywistość rozszerzona. Dlatego tak duży i dobrze rozumiejący się zespół założycielski umożliwił nam dotarcie do momentu, w którym teraz się znajdujemy. Bez zróżnicowanych kompetencji ekipy nie byłoby to możliwe. Staramy się bardzo precyzyjnie dzielić zadania i każdy w Tylko wie dokładnie, kto nad czym pracuje. Wprowadziliśmy silnie skonkretyzowany proces decyzyjny, na końcu którego zawsze jest osoba odpowiedzialna za dane działanie, za określony fragment naszej pracy. To się sprawdza. Często organizujemy też „założycielskie” wypady poza miasto, spędzamy ze sobą cały dzień całkowicie odseparowani od bieżącej pracy, dużo rozmawiamy o planach. Bardzo nam to pomaga, doładowuje, ustawia właściwą perspektywę.

Komunikacja

Tylko to nowa forma komunikacji. Dajemy szansę stworzenia produktu ze znanym projektantem, ale dostosowanego do swoich potrzeb, w pełni bezpiecznym i wygodnym procesie tworzenia. Cokolwiek nasz klient zdecyduje, zawsze będzie to zgodne z intencjami projektanta, zachowana zostanie odpowiednia estetyka i prawidłowy proces produkcji. Czy to będzie wąska wersja stołu do kuchni, czy też większa do sali konferencyjnej – design będzie rozpoznawalny zawsze jako ten stworzony przez Yves Béhara razem z klientem. To jest zasadnicza wartość w komunikacji z naszym odbiorcą.

Technologia

Tylko jest oparte na trzech głównych technologicznych aspektach: pełna personalizacja możliwa dzięki projektowaniu parametrycznemu, augmented reality (rozszerzona rzeczywistość) oraz zautomatyzowana produkcja. Augmented reality stanie się już niebawem niezwykle popularna w e-commerce. Już teraz ogromne firmy, takie jak Google, Facebook, inwestują w tę dziedzinę gigantyczne sumy. Dla wielu naszych odbiorców jest to nowość w kontekście zakupu mebli, dlatego musimy technologię przedstawić, tłumaczyć, na czym polega, co umożliwia, ułatwia. Nie wiemy jeszcze za ile, może za rok, może za trzy lata, rozszerzona rzeczywistość będzie już na tyle rozpoznawalna, że stanie się naturalnym elementem procesu sprzedaży internetowej. My natomiast jesteśmy praktycznie jedyną firmą w tej branży designu, która umożliwia pełną personalizację w rozszerzonej rzeczywistości oraz zautomatyzowaną produkcję. To jest całkowicie autorski koncept, rozwijany przez nas i w przyszłości z pewnością stanie się naszym atutem. Niewątpliwie efekt „wow”, który obecnie obserwujemy wśród naszych odbiorców, będzie nam łatwiej komunikować, gdyż klienci będą już znali i lepiej rozumieli tę technologię. Stanie się poniekąd naturalna. Tylko opiera się również na technologiach, które już istnieją i są popularne. Wykorzystujemy produkcję CNC, czyli komputerowe sterowanie urządzeń numerycznych, która możliwa jest u wielu producentów w Polsce, ale tylko na masową skalę. My pokazujemy im, jak można ten rodzaj produkcji wykorzystać do procesów kastomizacji. Dzięki automatyzacji, którą stworzyliśmy, produkcja elementów personalizowanych nie kosztuje naszych producentów więcej czasu versus elementy masowe.

Dom

Często podkreślamy, że tworzymy nową kategorię. Tylko jest marką mebli, ale też całkowicie nowym konceptem, którego dotychczas nie było. Dom idealny według Tylko to ten, który w pełni odpowiada potrzebom naszych klientów. Masz w swoim domu rzeczy projektantów, których podziwiasz, lubisz, cenisz, zakupione za przystępną cenę i które masz możliwość w pełni dostosować do własnych potrzeb, do przestrzeni, w której żyjesz czy pracujesz. Jeżeli masz małe mieszkanie, możesz mieć mały stolik Yves Béhara, a mając większą ilość miejsca do wykorzystania, konfigurujesz ten sam produkt w większej skali.

Gdy nie ma prądu

Nie raz mięliśmy taką sytuację. Idziemy wtedy na kawę obok naszej pracowni. Gdy nie ma prądu Tylko rozmawia, najczęściej nadal o technologii. Próbujemy się oczywiście odcinać od niej w odpowiednich sytuacjach, zwłaszcza w trakcie spotkań. Nie ma co jednak ukrywać. Jesteśmy odrobinę uzależnieni. Mimo wszystko nadal posługujemy się w pracy wieloma metodami typowo „offlinowymi”, starając się odsunąć wszystkie urządzenia na bok. To jest coś, co bardzo podziwiamy i czego uczymy się od Yvesa Béhara. Gdy jest z nami na spotkaniu, zaplanowany czas w stu procentach poświęca Tylko. Nic go nie odciąga. Nie ma telefonów, nie ma dodatkowych rozmów z asystentami, wszyscy czekają, gdyż ten moment poświęcony jest nam. Po czym naturalnie przechodzi do kolejnego zadania. Podziwiamy tę konsekwencję, a jednocześnie wydaje nam się, że to jest jedyny sposób, by realizować tak wiele projektów równocześnie. Gdy zatem w naszym zespole spotykamy się na przykład w sprawie UX, zajmujemy się wyłącznie tym, robimy szkice związane z doświadczeniem użytkownika, omawiamy ten zakres i odsuwamy telefony na bok, staramy się być całkowicie unplugged.

Więcej na: tylko.com

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Tylko: a success story

Tylko: a success story

Warszawa | 1 października 2021

Tylko. The people who created a completely new category in the interior design