NIESKOŃCZONOŚĆ W LONDYNIE

ŁP

LONDYN 9.9.2013

ARCHITEKTURA LUDZIE RZECZY STYL ŻYCIA WYDARZENIA

Jedną z głównych atrakcji 11. edycji London Design Festival (14-22 września), będzie konstrukcja Endless Stair, składająca się z połączonych kondygnacji schodów o surrealistycznej formie, wykonanych z laminowanych paneli z tulipanowca amerykańskiego. Z sięgającej kilku pięter instalacji będzie można podziwiać widoki na galerię Tate Modern i Tamizę.
Pomysłodawcą projektu jest architekt Alex de Rijke, założyciel studio dRMM i dziekan Wydziału Architektury londyńskiej Royal College of Art. Przy tej instalacji współpracował on ze Stowarzyszeniem Handlowym Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) oraz firmą Arup, odpowiadającą za wykonanie konstrukcji. Instalacja Endless Stair, oprócz tego, że zapewnia doskonały widok na Tamizę i zabytki Londynu, ma również ukazać potencjał strukturalny laminowanych paneli wykonanych z drewna tulipanowca amerykańskiego.

Laminowanie drewna to metoda wykorzystująca strukturalne właściwości tego materiału do produkcji paneli, które umożliwiają szybkie i wydajne konstruowanie budynków przyjaznych środowisku. Jest to sprawdzona technologia, a pionierem w jej zastosowaniu było właśnie studio architektoniczne dRMM, które wykorzystało laminowane drewno w takich projektach, jak Kingsdale School czy MK40 Tower. Alex de Rijke określił nawet drewno mianem "nowego betonu" i przewiduje, że będzie ono dominującym materiałem budowlanym XXI wieku.

Według Alexa de Rijke projekt Endless Stair to "trójwymiarowe ćwiczenie z kompozycji, struktury i skali". Dodaje, że "ta ambitna instalacja stanie się jednocześnie punktem odniesienia i miejscem spotkań". Konstrukcja ta idealnie wpisuje się w kontekst sztuki nowoczesnej, z której słynie galeria Tate Modern. Intrygująca geometria instalacji stworzy iluzje optyczne przywołujące na myśl grafiki Eschera.

Endless Stair to kolejny innowacyjny projekt zlecony przez AHEC z okazji festiwalu designu w Londynie. Dwa lata temu świat zachwyciła instalacja Timber Wave, czyli drewniana spirala z kratownicy, która stanęła przed wejściem do Muzeum Wiktorii i Alberta. Oba projekty ukazują potencjał strukturalny amerykańskiego drewna liściastego.

- W budownictwie drewnianym dominuje obecnie drewno iglaste, ponieważ jest to tani i łatwo dostępny surowiec - mówi David Venables, dyrektor AHEC na Europę. - Przemysł budowlany nie jest świadomy, że posiadamy gatunki drzew liściastych, które nie tylko rosną w lasach zarządzanych w zrównoważony sposób, ale są także bardzo wytrzymałe. Dzięki temu można zużyć o wiele mniej materiału, by osiągnąć ten sam efekt. Wierzymy, że już wkrótce drewno liściaste zyska na popularności w budownictwie.

Więcej: www.americanhardwood.org, www.londondesignfestival.com