IKONY DESIGNU: KORKOCIĄG Z LUDZKĄ TWARZĄ

MM

2.2.2011

RZECZY

Anna G. i Alessandro M. - bynajmniej nie są to osoby na bakier z prawem. Mało tego, ich towarzystwo jest mile widziane wśród miłośników win, jak i fanów zabawnych gadżetów. Bo Anna G. i Alessandro M. to korkociągi.
Zaprojektował je Alessandro Mendini - jedna z kluczowych postaci dla włoskiego designu. W latach 90. przyszło mu zmierzyć się z pozornie banalnym zadaniem, jakim było zaprojektowanie korkociągu. Podobno nie mógł przestać myśleć o swojej ówczesnej narzeczonej Annie i we wszelkich szkicach objawiała się jej postać. Projektant podążył tym tropem i tak oto w 1994 narodził się korkociąg o wdzięcznej nazwie "Anna G." i jeszcze wdzięczniejszej sylwetce. Trzonek urządzenia przybrał bowiem kobiecą twarz, a śruba jest schowana pod "sukienką".

Projekt ze stali i tworzywa sztucznego okazał się jednym z największych hitów produkowanych przez firmę Alessi. Zaś "Anna G." zyskała nowe wcielenia w różnych kolorach. Doczekała się nawet specjalnej edycji o nazwie "Anna Etoile", która powstała we współpracy z mistrzem złotnictwa z Valenzia Po. Każda z sześciu wersji korkociągu dostępna jest w 99 limitowanych i numerowanych egzemplarzach. Są one wykonane ze znalu, pokryte powłoką PVD, mają dekoracje ze srebra i emalii.

Siódma wersja jest wyjątkowa, bo wyprodukowano tylko dziewięć cennych sztuk tego modelu, pokrytego złotem, a zdobionego diamentami, koralami i topazami. "Anna G." zagrała także w reklamie, w któej upodobniła się do Marylin Monroe. Tych wszystkich wcieleń najwyraźniej pozazdrościł jej "Alessandro M.", któy w postaci korkociągu narodził się niemal dziesięć lat pźniej. - Jest on próżny, lubi zmiany. Jego szafa jest bardzo bogata, przebiera się w zależności od okazji - opisuje projektant.

I rzeczywiście liczbą wcieleń "Alessandro M." szybko przegonił "Annę G." Objawił się już jako m.in. gwiazda rocka, kucharz, marzyciel, anioł i diabeł, król, arlekin, więzień, święty Mikołaj, a nawet duch. Powstała też cała seria najrżniejszych gadżetów kuchennych o twarzach Anny i Alessandro, ale wszystko zaczęło się od korkociągów, które w podstawowych wersjach kupimy za około 150-170 zł (wersje okolicznościowe kosztują średnio o 100 zł więcej).

"Alessandro M." lubi zmiany i ma wiele wcieleń. fot. ARC

Specjalna edycja "Anna Etoile" powstała we wspłpracy z mistrzem złotnictwa z Valenzia Po. fot. ARC

Jedna z klasycznych wersji korkociągu "Anna G." fot. ARC

"Alessandro M." jako gwiazda rocka i duch. fot. ARC