Zwrócony urok

Jak ująć tradycję w ramy nowoczesności, tak by nie odebrać jej uroku a dodać funkcjonalności? Architekt Jan Pospíšil wraz z grupą projektantów ze studia PAB zmierzył się z tym pytaniem podczas renowacji pochodzącej z lat 30. XX wieku willi Wellnerovej w Ołomuńcu w Republice Czeskiej.

W projekcie postanowiono powrócić do pierwotnej formy, którą stworzył budowniczy, a zarazem inwestor willi – inż. Jan Hublik. W latach 90. budynek przeszedł znaczną przebudowę – zmodyfikowano jego układ, dobudowano taras oraz zmieniono kształt i rozłożenie okien, a całą bryłę pokryto intensywnie niebieską farbą.

W nowej-starej formie powrócono do założeń inspirowanych twórczością jednego z najsłynniejszych morawskich architektów i czeskich modernistów – Bohuslava Fuchsa, z którego działalności czerpał również Hublik. Całość następnie dostosowano do potrzeb rodziny z sześciorgiem dzieci, która miała tu wkrótce zamieszkać.

Zespół architektów z powodzeniem przywrócił oryginalną formę bryły willi. U szczytu budynku przywrócono usuniętą przed laty kondygnację. Powrócono także do jasnego koloru elewacji.

W trakcie pracy wprowadzono również kilka nowych udogodnień – garaż przeniesiono w inne miejsce na rzecz powiększenia ogrodu oraz połączono go z bryłą domu za pomocą przeszklonego przejścia zaadaptowanego na potrzeby domowej strefy wellness z basenem i sauną.

Nowy jest także pas przeszklenia okalający dobudowaną kondygnację, który z jednej strony symbolicznie oddziela nową część od starej bryły, a z drugiej – zapewnia doskonałe doświetlenie wnętrza oraz widok na zielone dachy będące rozszerzeniem tarasu.

Magazyn Design Alive

NR 47 WIOSNA 2024

ZAMAWIAM

NR 47 WIOSNA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

DAH NR 11 JESIEŃ 2023

Wewnątrz, w aranżacji przygotowanej przez Janę Trundovą (Mimo Kolektyw), nowoczesność miesza się z akcentami vintage. Wizualny minimalizm przełamują tu nieoczekiwane eksperymenty kolorem i materią – znajdziemy tu m.in. aż sześć rodzajów kamienia.

Surowa biel ścian znakomicie eksponuje zarówno drewno orzecha i jesionu oraz lastryko nawiązujące do oryginalnego wyposażenia, jak również bardziej współczesne akcenty ubrane w zdecydowane barwy. W opozycji do geometrycznej stanowczości zewnętrznej formy wewnątrz architektka sięgnęła także po liczne zaokrąglenia, zarówno w postaci ukształtowania ścian, jak i umeblowania.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

W starym spichlerzu

W starym spichlerzu

Wrocław | 20 grudnia 2022

Dwupoziomowy apartament w starym spichlerzu przeszedł gruntowną przemianę