Od 2006 roku w czasie Vienna Design Week trwa akcja „Passionswege”, łącząca projektantów z wiedeńskimi producentami i rzemieślnikami. W austriackiej stolicy otwarto właśnie wystawę, na której można oglądać efekt tej współpracy na przestrzeni 6 lat.
Co roku do współpracy jest zapraszanych ok. dziesięciu projektantów z różnych krajów, którzy otrzymują austriackiego partnera: producenta, rzemieślnika, handlowców i detalistów. Każdy z nich może pozwolić sobie na pewien rodzaj eksperymentu, łącząc np. dawne techniki wytwarzania z nowymi technologiami i poszukiwaniami.
Od 2006 roku w czasie Vienna Design Week trwa akcja „Passionswege”, łącząca projektantów z wiedeńskimi producentami i rzemieślnikami. W austriackiej stolicy otwarto właśnie wystawę, na której można oglądać efekt tej współpracy na przestrzeni 6 lat.
Co roku do współpracy jest zapraszanych ok. dziesięciu projektantów z różnych krajów, którzy otrzymują austriackiego partnera: producenta, rzemieślnika, handlowców i detalistów. Każdy z nich może pozwolić sobie na pewien rodzaj eksperymentu, łącząc np. dawne techniki wytwarzania z nowymi technologiami i poszukiwaniami.
Na „Passionswege” zresztą mamy do czynienia nie tylko z produktami, ale również obiektami pojawiającymi się w miejskich przestrzeniach, jak instalacje czy akcje miejskie. Na wystawie można zobaczyć prawie 40 rozmaitych prac, każda z nich jednak ma udowadniać, jak duży potencjał drzemie w małych zakładach i warsztatach, które „ożywają” dzięki projektowemu wsparciu. Ideą akcji, w odróżnieniu od wielu innych przedsięwzięć mających ożywić rzemiosło, a więc i rzeczywistą produkcję, jest ukazanie możliwości drzemiących w dawnych zakładach i manufakturach. A wśród projektów realizowanych przez lata znajdziemy nawet te o alchemicznym rodowodzie. Firmy biorące udział w „Passionswege” swoją historią sięgają nawet do XIX wieku.
Na ekspozycji „WerkStadt Vienna: DESIGN ENGAGING THE CITY” można również oglądać obiekty stworzone przez dwie projektantki pochodzące z Polski: Matyldę Krzykowski oraz Patrycję Domańską. Urodzona w Polsce Krzykowski podczas tegorocznej edycji pracowała z producentem pędzli Norbertem Meierem. Z kolei Domańska w zeszłym roku wraz z Tostmann Trachten przygotowała Nähstemplerin/Stempelnäherin, urządzenie przypominające maszynę do szycia (firma, z którą pracowała od trzech pokoleń specjalizuje się w szyciu strojów), które jednak eksperymentalnie „drukuje” na tkaninach.
W wystawie oprócz dwóch projektantek z Polski biorą również udział: Tomás Alonso, Mark Braun, breadedEscalope, Uli Budde, DanklHampel, Daphna Laurens, Marco Dessí, Martino Gamper, Megumi Ito, Steffen Kehrle, Tomas Kral, Max Lamb, Julia Landsiedl, Tina Lehner, LucidiPevere, Philippe Malouin, mischer’traxler, Nicolas Le Moigne, Polka, Daniel Pošta, Adrien Rovero, Robert Rüf, Soda Designers, Charlotte Talbot, Walter Thaler, Kim Tien, Vandasye, Maxim Velcovský, Adam Wehsely-Swiczinsky, White Elephant i Marei Wollersberger.
Wystawa w wiedeńskim MAK potrwa do 17 marca 2012 roku.
Więcej: www.mak.at