Zaskakujące jest to, jak naturalnie Oskar Zięta, dotąd znany przede wszystkim z form rzeźbiarskich i mebli wykonanych w technologii FiDU, przenosi swój język projektowy do świata miejskiej logistyki. Efektem jest mikropojazd Ultre 4 Cargo, stworzony z myślą o kurierach, którym ma ułatwić manewrowanie i parkowanie w zatłoczonych centrach miast.
Zamiast kreować kolejną ikonę designu, koncentruje się na tworzeniu narzędzia – konkretnego, funkcjonalnego i odpowiadającego na rzeczywiste potrzeby współczesnych miast.
– To pojazd-narzędzie, który dostosowuje się do miasta jak klocek Tetris – zarówno jeśli chodzi o logistykę, jak i energię: podładujesz go z gniazdka, z ładowarki, w hubie. Prosty, tani w eksploatacji, skalowalny. A przy tym daje frajdę z jazdy – podkreśla Oskar Zięta.
Ultre 4 Cargo – polski mikropojazd do miejskiej logistyki
Ultre 4 Cargo to pierwszy mikropojazd nowej polskiej marki Ultre, zaprojektowany z myślą o miejskiej logistyce. Ten czterokołowiec o długości 3,4 m i szerokości 1,5 m został zaprezentowany podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2025 jako odpowiedź na potrzeby tzw. transportu ostatniej mili.
Ultre 4 Cargo funkcjonuje w kategorii L7e-CU, czyli tzw. małej homologacji. Waży ok. 600 kg (bez baterii) i mieści ładunek o masie do 500 kg w przestrzeni o pojemności 4 m sześc. Jego konstrukcja została podporządkowana funkcji – nie kierowcy, a paczce. – Zaczęliśmy od realnej funkcji, jaką Ultre 4 Cargo ma pełnić – sprawnego transportu paczek w mieście – tłumaczy Zięta. – Projektowaliśmy „od środka” – od funkcji, od zadania, od użytkownika. W efekcie powstał pojazd z niskim progiem załadunkowym, drzwiami tylnymi otwieranymi na 270 stopni i bocznymi przesuwnymi, które umożliwiają dostęp z każdej strony i ułatwiają pracę w zatłoczonych strefach miejskich.
Ergonomia i technologia FiDU w projekcie U4C
Kluczową rolę w konstrukcji Ultre 4 Cargo odgrywa technologia FiDU, rozwijana przez Ziętę od niemal dwóch dekad. – To nie jest zmiana kierunku – to naturalna kontynuacja rozwoju technologii w stronę realnych zastosowań – podkreśla projektant.
Technologia ta polega na formowaniu cienkościennych elementów stalowych przez wewnętrzne ciśnienie – bez użycia ciężkich pras przemysłowych. Efektem jest ultralekka, a jednocześnie wytrzymała struktura. W przypadku U4C FiDU nie pełni roli dekoracyjnej – jest rdzeniem konstrukcyjnym, zapewniającym stabilność i bezpieczeństwo przy jednoczesnym ograniczeniu masy pojazdu.
Ultre 4 Cargo to pojazd maksymalnie ergonomiczny. Jego przestrzeń ładunkowa o wysokości 180 cm umożliwia poruszanie się w pozycji wyprostowanej. Kabina kierowcy została zaprojektowana z myślą o intuicyjnej obsłudze i dobrej widoczności. Dzięki niskiej masie i promieniowi skrętu wynoszącemu ok. 4,2 m, pojazd bez problemu manewruje w wąskich uliczkach, a ładować go można z gniazdka, ładowarki lub miejskiego huba energetycznego.
Nie bez znaczenia pozostaje także forma pojazdu. Choć to nie ona była punktem wyjścia, nie została potraktowana po macoszemu. – Chcieliśmy, żeby to narzędzie pracy mogło też po prostu… cieszyć oko – przyznaje Zięta. W rezultacie Ultre 4 Cargo balansuje między funkcjonalnością a charakterystycznym dla Zięty estetycznym językiem. – Nazywamy ten styl roboczo „neo-futuro” – to ukłon w stronę przyszłości, ale też subtelna gra z klasyką – wyjaśnia projektant.
Ultre 4 Cargo – pierwszy krok w stronę miasta przyszłości
Ultre 4 Cargo nie jest jednorazowym eksperymentem, a początkiem nowej drogi. – To pierwszy, konkretny krok w realizacji szerszej wizji – miasta przyszłości: mobilnego, czystego, przyjaznego i mądrze zaprojektowanego – mówi Oskar Zięta. Jak podkreśla, od początku zespół Ultre patrzył na mobilność nie przez pryzmat samochodu, lecz urbanistyki i jakości życia. Stąd pomysł na tworzenie pojazdów lekkich, zwinnych, funkcjonalnych i dopasowanych do realnych potrzeb miejskich użytkowników.
Zięta zwraca także uwagę na spójność tej wizji z aktualnymi trendami technologicznymi. – Nasza wizja miasta i jego mobilności, którą rozwijamy od lat, coraz bardziej pokrywa się z obrazami generowanymi przez współczesne modele AI – miasta przyszłości to miasta elastyczne, z lekkimi, zintegrowanymi środkami transportu, które odpowiadają na potrzeby tu i teraz. I dokładnie w tym kierunku idziemy.
Ultre 4 Cargo to pierwszy krok w realizacji tej wizji – nie spektakularny gest, lecz konkretne narzędzie, w którym technologia FiDU znalazła nowe, miejskie zastosowanie.
Zamiast mówić o przyszłości, Oskar Zięta włącza ją do codziennego obiegu.
Ultre Mobility. Polskie rozwiązanie na światowym poziomie od Oskara Zięty
Ultre Mobility to polska marka ultralekkich pojazdów elektrycznych z siedzibą we Wrocławiu, tworzona przez interdyscyplinarny zespół prowadzony przez Oskara Ziętę. Firma rozwija narzędzia mobilności miejskiej z wykorzystaniem technologii FiDU, łącząc projektowe know-how z inżynierską precyzją. Współpracuje z krajowymi instytutami badawczymi rozwijając pojazdy dostosowane do realiów miejskiej logistyki – modułowe, zeroemisyjne i gotowe do seryjnej produkcji.
Oskar Zięta (ur. 1975), architekt, projektant procesów, założyciel i prezes firmy Zieta oraz Ultre. Absolwent Swiss Eidgenössische Technische Hochschule w Zurychu. Opracował autorską technologię FiDU, którą wykorzystuje do projektowania mebli wyróżnionych licznymi nagrodami m.in. Red Dot Design Award, Schweizer Design Preis, Nagrodą Niemieckiej Rady Wzornictwa czy Audi Mentor Prize.