Ultre 4 Cargo – funkcjonalność, która cieszy oko

Zaskakujące jest to, jak naturalnie Oskar Zięta, dotąd znany przede wszystkim z form rzeźbiarskich i mebli wykonanych w technologii FiDU, przenosi swój język projektowy do świata miejskiej logistyki. Efektem jest mikropojazd Ultre 4 Cargo, stworzony z myślą o kurierach, którym ma ułatwić manewrowanie i parkowanie w zatłoczonych centrach miast.

Zamiast kreować kolejną ikonę designu, koncentruje się na tworzeniu narzędzia – konkretnego, funkcjonalnego i odpowiadającego na rzeczywiste potrzeby współczesnych miast.

– To pojazd-narzędzie, który dostosowuje się do miasta jak klocek Tetris – zarówno jeśli chodzi o logistykę, jak i energię: podładujesz go z gniazdka, z ładowarki, w hubie. Prosty, tani w eksploatacji, skalowalny. A przy tym daje frajdę z jazdy – podkreśla Oskar Zięta.

– To nie kolejna wariacja na temat auta – to zupełnie nowe narzędzie mobilności miejskiej.

Magazyn Design Alive

NR 52/2025 RADOŚĆ

ZAMAWIAM

NR 52/2025 RADOŚĆ

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

TRÓJMIASTO 2025

Ultre 4 Cargo – polski mikropojazd do miejskiej logistyki

Ultre 4 Cargo to pierwszy mikropojazd nowej polskiej marki Ultre, zaprojektowany z myślą o miejskiej logistyce. Ten czterokołowiec o długości 3,4 m i szerokości 1,5 m został zaprezentowany podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2025 jako odpowiedź na potrzeby tzw. transportu ostatniej mili.

– Ultre to propozycja dla nowego typu użytkownika: świadomego, mobilnego, działającego tu i teraz – mówi Zięta. – Projektując U4C, zaczęliśmy nie od przepisów czy modnych trendów, tylko od pracy kierowców, dostawców, serwisantów – ludzi, którzy codziennie mierzą się z ciasnymi ulicami, brakiem miejsca do parkowania, presją czasu.

Ultre 4 Cargo funkcjonuje w kategorii L7e-CU, czyli tzw. małej homologacji. Waży ok. 600 kg (bez baterii) i mieści ładunek o masie do 500 kg w przestrzeni o pojemności 4 m sześc. Jego konstrukcja została podporządkowana funkcji – nie kierowcy, a paczce. – Zaczęliśmy od realnej funkcji, jaką Ultre 4 Cargo ma pełnić – sprawnego transportu paczek w mieście – tłumaczy Zięta. – Projektowaliśmy „od środka” – od funkcji, od zadania, od użytkownika. W efekcie powstał pojazd z niskim progiem załadunkowym, drzwiami tylnymi otwieranymi na 270 stopni i bocznymi przesuwnymi, które umożliwiają dostęp z każdej strony i ułatwiają pracę w zatłoczonych strefach miejskich.

Ultre 4 Cargo

Ergonomia i technologia FiDU w projekcie U4C

Kluczową rolę w konstrukcji Ultre 4 Cargo odgrywa technologia FiDU, rozwijana przez Ziętę od niemal dwóch dekad. – To nie jest zmiana kierunku – to naturalna kontynuacja rozwoju technologii w stronę realnych zastosowań – podkreśla projektant.

Technologia ta polega na formowaniu cienkościennych elementów stalowych przez wewnętrzne ciśnienie – bez użycia ciężkich pras przemysłowych. Efektem jest ultralekka, a jednocześnie wytrzymała struktura. W przypadku U4C FiDU nie pełni roli dekoracyjnej – jest rdzeniem konstrukcyjnym, zapewniającym stabilność i bezpieczeństwo przy jednoczesnym ograniczeniu masy pojazdu.

Ultre 4 Cargo to pojazd maksymalnie ergonomiczny. Jego przestrzeń ładunkowa o wysokości 180 cm umożliwia poruszanie się w pozycji wyprostowanej. Kabina kierowcy została zaprojektowana z myślą o intuicyjnej obsłudze i dobrej widoczności. Dzięki niskiej masie i promieniowi skrętu wynoszącemu ok. 4,2 m, pojazd bez problemu manewruje w wąskich uliczkach, a ładować go można z gniazdka, ładowarki lub miejskiego huba energetycznego.

Zięta zwraca uwagę na skalowalność i ekonomię produkcji. Dzięki konstrukcji opartej na FiDU, możliwe jest szybkie przechodzenie od prototypów do wersji produkcyjnych bez konieczności inwestowania w kosztowne tłoczniki.

Nie bez znaczenia pozostaje także forma pojazdu. Choć to nie ona była punktem wyjścia, nie została potraktowana po macoszemu. – Chcieliśmy, żeby to narzędzie pracy mogło też po prostu… cieszyć oko – przyznaje Zięta. W rezultacie Ultre 4 Cargo balansuje między funkcjonalnością a charakterystycznym dla Zięty estetycznym językiem. – Nazywamy ten styl roboczo „neo-futuro” – to ukłon w stronę przyszłości, ale też subtelna gra z klasyką – wyjaśnia projektant.

Ultre 4 Cargo

Ultre 4 Cargo – pierwszy krok w stronę miasta przyszłości

Ultre 4 Cargo nie jest jednorazowym eksperymentem, a początkiem nowej drogi. – To pierwszy, konkretny krok w realizacji szerszej wizji – miasta przyszłości: mobilnego, czystego, przyjaznego i mądrze zaprojektowanego – mówi Oskar Zięta. Jak podkreśla, od początku zespół Ultre patrzył na mobilność nie przez pryzmat samochodu, lecz urbanistyki i jakości życia. Stąd pomysł na tworzenie pojazdów lekkich, zwinnych, funkcjonalnych i dopasowanych do realnych potrzeb miejskich użytkowników.

Marka nie zamierza poprzestać na jednym modelu – opracowane zostały już prototypy całej floty, od trzykołowych pojazdów, przez systemy car-sharingowe, po rozwiązania dla osobistego transportu miejskiego. – Ale dziś największe wyzwanie to logistyka ostatniej mili – dlatego od niej zaczęliśmy – tłumaczy projektant.

Zięta zwraca także uwagę na spójność tej wizji z aktualnymi trendami technologicznymi. – Nasza wizja miasta i jego mobilności, którą rozwijamy od lat, coraz bardziej pokrywa się z obrazami generowanymi przez współczesne modele AI – miasta przyszłości to miasta elastyczne, z lekkimi, zintegrowanymi środkami transportu, które odpowiadają na potrzeby tu i teraz. I dokładnie w tym kierunku idziemy.

Ultre 4 Cargo to pierwszy krok w realizacji tej wizji – nie spektakularny gest, lecz konkretne narzędzie, w którym technologia FiDU znalazła nowe, miejskie zastosowanie.

Zamiast mówić o przyszłości, Oskar Zięta włącza ją do codziennego obiegu.

Ultre 4 Cargo

Ultre Mobility. Polskie rozwiązanie na światowym poziomie od Oskara Zięty

Ultre Mobility to polska marka ultralekkich pojazdów elektrycznych z siedzibą we Wrocławiu, tworzona przez interdyscyplinarny zespół prowadzony przez Oskara Ziętę. Firma rozwija narzędzia mobilności miejskiej z wykorzystaniem technologii FiDU, łącząc projektowe know-how z inżynierską precyzją. Współpracuje z krajowymi instytutami badawczymi rozwijając pojazdy dostosowane do realiów miejskiej logistyki – modułowe, zeroemisyjne i gotowe do seryjnej produkcji.

Oskar Zięta (ur. 1975), architekt, projektant procesów, założyciel i prezes firmy Zieta oraz Ultre. Absolwent Swiss Eidgenössische Technische Hochschule w Zurychu. Opracował autorską technologię FiDU, którą wykorzystuje do projektowania mebli wyróżnionych licznymi nagrodami m.in. Red Dot Design Award, Schweizer Design Preis, Nagrodą Niemieckiej Rady Wzornictwa czy Audi Mentor Prize.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Czarodziejska góra

Czarodziejska góra

Bad Gastein | 8 lutego 2023

Piotr Wiśniewski z pracowni weStudio zaprojektował butikowy hotel w Alpach

Szukając perfekcji

Szukając perfekcji

Warszawa | 11 października 2022

W II edycji konkursu Wnętrze Roku SAW do zdobycia łącznie 100 000 zł