Sztuka tkaniny

Dobiega końca czwarta edycja Międzynarodowego Triennale Tkaniny Młodych YTAT – 4. Young Textile Art Triennial, Łódź 2022. To międzynarodowa wystawa i konkurs z zakresu szeroko rozumianej tkaniny artystycznej skierowany do studentów uczelni artystycznych z całego świata.

Kolejna, czwarta już edycja rozpoczęła się w październiku 2022 roku, jako wydarzenie towarzyszące 17. Międzynarodowemu Triennale Tkaniny w Łodzi. Wystawa i konkurs skierowane są do studentów studiów I i II stopnia, a także absolwentów, uczelni zaproszonych przez Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi do wzięcia udziału w projekcie.

Magazyn Design Alive

NR 42 ZIMA 2022

ZAMAWIAM

NR 42 ZIMA 2022

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

NR 9/2022 HOME

Celem wydarzenia jest kontynuacja i rozwój zapoczątkowanej dziewięć lat temu międzynarodowej platformy prezentacji dokonań młodego pokolenia twórców tkaniny. Poprzednia edycja wzbudziła duże zainteresowanie – w 2019 roku w wystawie wzięło udział 54 uczestników z 18 Uczelni Artystycznych z 14 krajów.

W tym roku na zaproszenie odpowiedziało aż 18 uczelni artystycznych z 11 krajów: Szwecji, Estonii, Finlandii, Litwy, Japonii, USA, Czech, Słowacji, Rumuni, Słowenii i Polski. Studenci i absolwenci ostatniego roku tych uczelni zaprezentują podczas konkursowej wystawy najciekawsze realizacje z ostatnich trzech lat. 

YTAT
Nagroda w dziedzinie Tkaniny Artystycznej, Maria Pilm, Estonia „Nierówności w inteligentnym społeczeństwie na przykładzie pokoleń”, 100 x 50 cm, 2022,  gobelin, wełna, mieszanka bawełny i poliestru.

Międzynarodowe jury nagrodziło cztery projekty

Preselekcja prac na wystawę odbywa się na zasadzie wewnętrznych eliminacji w poszczególnych uczelniach. Laureatów, w dwóch kategoriach: tkanina użytkowa i tkanina artystyczna, wyłania międzynarodowe jury. 7 października 2022 w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi obradowało więc jury YTAT w składzie: Hella Jongerius (Niemcy), Dorota Stępniak (Polska), Janis Jefferies (Wielka Brytania), Aleksandra Gaca (Holandia), Jessica Hemmings (Wielka Brytania).

Przyznano cztery równorzędne nagrody w trzech kategoriach: Tkanina Artystyczna, Tkanina Projektowa, Kategoria Interdyscyplinarna. Ta ostatnia została specjalnie powołana przez jury, które uznało że część prac wymyka się jasnemu podziałowi na tkaninę projektową i artystyczną.

YTAT
Nagroda w kategorii Tkanina projektowa, Wójcik, University of Borås: „Soft or Not” 120 x 355 cm, 3 małe obiekty, 2021/22, bawełna, len, przędza papierowa, wiskoza, elastan.

Nagrody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii tkanina artystyczna otrzymali: Maria Pilm (Pallas University of Applied Sciences, Tartu, Estonia) za pracę pod tytułem: „Brak równości w społeczeństwie funkcjonującym w oparciu o nowoczesne technologie (smart socjety) na przykładzie różnych pokoleń.”, oraz Jonatan Jurkowski (Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi) za pracę pod tytułem „Mandorla dla ziemi”.

W Kategorii Tkanina Projektowa uhonorowano Zuzannę Wójcik (University of Borås – The Swedish School of Textiles) za pracę pod tytułem: „Soft or not”. Z kolei w Kategorii Interdyscyplinarnej nagrodę otrzymała Renata Ramola – Piórkowska (Akademia Sztuki w Szczecinie) za pracę pod tytułem: „Jutro. Tkaniny z użyciem nasion”.

YTAT
Nagroda w kategorii Tkanina Artystyczna została przyznana Jonatanowi E. Jurkowskiemu: „Mandorla dla Ziemi”. Drewno, lniany papier ręcznie czerpany, słoma, metyloceluloza, sizal, 530 x 60 x 60 cm.

Tkanina, rzeźba, ubiór

Czwarta edycja konkursu YTAT obfituje w zróżnicowane realizacje, od tradycyjnych tkanin poprzez miękkie rzeźby, aż do użytkowych elementów wykorzystanych w ubiorze.
 
– Młodzi twórcy w widoczny sposób przeobrażają sztukę włókna. Obszar ich zainteresowań i działań plastycznych jest bardzo duży. Prezentowane prace niejednokrotnie nie odpowiadają powszechnemu wyobrażeniu o tkaninie artystycznej. Twórcy prezentują różne podejście do materiałów, technik i realizowanych działań – zauważa dr Dariusz Leśnikowski, w tekście do katalogu wystawy.
YTAT
Nagroda w kategorii Interdyscyplinarnej, Renata Ramola – Piórkowska (Akademia Sztuki w Szczecinie), „Jutro. Tkaniny z użyciem nasion”.

Sympozjum naukowe YTAT 2022

Podzielona na trzy części dyskusja podczas otwartego sympozjum naukowego YTAT 2022 przybliżyła słuchaczom znaczenie tkaniny artystycznej i projektowej w ważnych współczesnych kontekstach: muzealnym, edukacyjnym oraz komercyjnym. Podczas pierwszego panelu Ann Coxon kuratorka Tate Modern w Londynie nakreśliła jakich tematów obecnie dotykają młodzi artyści prezentujący prace podczas tegorocznego triennale tkaniny.

Druga cześć dotycząca nowych edukacyjnych strategii w dziedzinie tkaniny skupiła się wokół pojęć takich jak tradycja i nowoczesność w praktyce nauczania. Podczas ostatniej dyskusji kuratorzy galerii sztuki Niamh Coghlan reprezentująca Richard Saulton Gallery w Londynie oraz Konstanty Szydłowski-Szydłowski Gallery w Warszawie, podzielili się doświadczeniami dotyczącymi zainteresowania tkaniną wśród instytucji oraz prywatnych kolekcjonerów. Zwrócono uwagę na to, jak silne jest obecnie zainteresowanie tkaniną w kontekście zarówno wystroju wnętrz jak i obiektów artystycznych. Płynność i plastyczność tego medium sprawia, że tkanina dobrze odnajduje się zarówno w świecie sztuki wysokiej jak i w designie.

Wystawę można oglądać do końca roku

Organizatorem YTAT 2022 jest Instytut Tkaniny, Druku i Stylizacji Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, a współtwórcami wydarzenia – jego partnerzy: Centralne Muzeum Włókiennictwa (główny partner merytoryczny oraz pomysłodawca tegorocznego sympozjum) oraz Miejska Galeria Sztuki w Łodzi.
 
Wernisaż oraz uroczystość wręczenia nagród laureatom konkursu odbyły się 9 października 2022 roku w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi. Wystawę można oglądać do 31 grudnia 2023 roku w Ośrodku Propagandy Sztuki w Parku im. H.Sienkiewicza.

Wydarzenie zostało dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

YTAT

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Jaka piękna strata

Jaka piękna strata

Warszawa | 18 września 2022

Paweł Bownik w rozmowie z „DA” o swoich inspiracjach i ostatniej wystawie

Co nowego w designie, architekturze i sztuce? Polecamy najciekawsze listopadowe wydarzenia

Chodźcie z nami!

Warszawa | 31 października 2020

Polecamy najciekawsze listopadowe wydarzenia

Co nowego w designie, architekturze i sztuce? Polecamy najciekawsze wrześniowe wydarzenia

Tu trzeba być!

Warszawa | 30 sierpnia 2020

Zobaczcie, jakie wydarzenia polecamy we wrześniu

Słynny Jaime Hayon i jego maski w Centralnym Muzeum Włókiennictwa

Masquemask

łódź | 22 maja 2019

Słynny Jaime Hayon i jego maski w Centralnym Muzeum Włókiennictwa.