Projekt Slow dla szybkiej zmiany

Od 26 listopada 2021 r. do 20 lutego 2022 r. w berlińskim Muzeum Rzemiosła Artystycznego można oglądać specjalną kolekcję Slow, której celem jest wyróżnienie młodych talentów wzornictwa oraz zaprezentowanie ich prac ukazujących zrównoważony charakter i wszechstronność drewna jako surowca.

Projekt Slow, zainicjowany przez Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (American Hardwood Export Council, AHEC), obejmuje dziewięć projektów młodych projektantów, wykonanych z amerykańskiego czerwonego dębu, wiśni oraz klonu twardego i miękkiego.

Przedmioty wyprodukowane przez warsztat w Holzfreude stały się ucieleśnieniem perfekcji, prezentując jednocześnie wybrane młode talenty wzornictwa w wyjątkowym kontekście historycznym.

Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego

Synteza resztek, Simon Gehring. Amerykańska wiśnia, klon i dąb czerwony

Dzieło Gehringa to eksploracja wydajniejszego wykorzystania drewnianych resztek powstałych podczas produkcji mebli, połączona z metodami obliczeniowymi. Resztki poprodukcyjne, które nie mieszczą się w określonym rozmiarze, są najczęściej sortowane, spalane lub rozdrabniane. Koncepcja autora projektu ma na celu minimalne przetworzenie tych odpadów w taki sposób, aby zachowały swoje niepowtarzalne formy i kształty. Korzystając z algorytmów, które dostosowują się do różnych kształtów i rozmiarów, drewniane odpady są precyzyjnie układane, jak klocki, tworząc formę mebla i tym samym dając drewnu drugie życie jako obiekt funkcjonalny. Zmienny rozmiar i liczba części użytych w produkcji każdego krzesła oznacza, że każde z nich montowane jest w inny sposób, nadając meblom niepowtarzalne wykończenie.

Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego

Fotel bujany, Clemence Buytaert. Czerwony dąb amerykański

Dla Buytaert definicja slow design obejmuje czas, redukcję ilości odpadów, wytwarzanie produktów wyższej jakości oraz poszukiwanie równowagi między społeczeństwem a środowiskiem, w którym żyjemy. Fotel bujany jest dla projektantki uosobieniem slow design. Ruch krzesła w przód i w tył zachęca do uważności w działaniu, a sam przedmiot jest tradycyjnie przekazywany z pokolenia na pokolenie. Przemyślany projekt nadaje krzesłu rzemieślniczy charakter, choć umożliwia spakowanie mebla w płaskie paczki, zapewniając tym samym praktyczność i redukcję śladu węglowego w transporcie.

Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego

Combo, Theo Luvisotto. Czerwony dąb amerykański

Luvisotto rozpoczął proces projektowania od zbadania modułowego i wielofunkcyjnego aspektu przedmiotów, pamiętając jednocześnie o wynikającej z briefu potrzebie zakwestionowania status quo branży meblarskiej. Obserwując proporcje mebli tworzonych do wnętrz, połączył dwie podstawowe funkcje: siedzenia i przechowywania. Combo to połączenie stołka i pudełka w jednym, które można układać w stosy i dostosowywać do przestrzeni i stylu życia użytkownika. Krzywe jego dzieła zapewniają połączenie wygody, niewielkiej grubości i solidności, podczas gdy wykorzystanie amerykańskiego czerwonego dębu sprawiło, że przedmiot stał się wyjątkowo solidny i trwały.

Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego

Kies, Maximilian Beck. Amerykańska wiśnia, klon i czerwony dąb

Beck rozpoczął projektowanie od zbadania naturalnego procesu formowania się okrągłych kamyków znajdowanych na plaży. Przez lata osady skalne z pasm górskich transportowane były przez lodowce i rzeki, docierając do oceanów. W procesie tym powoli niwelowana była szorstkość powierzchni kamieni, nadając im gładką fakturę i równomierny kształt. Dla Becka to właśnie stało się kluczowym przekazem briefu w projekcie Slow. Jego kolekcja stołów i taboretów nawiązuje do stosu kamyczków, a wygładzone krawędzie i neutralne kolory dają poczucie spokoju – spowolnienia, które jaskrawo kontrastuje z dzisiejszym szybkim tempem życia, nadając koncepcji slow furniture nowy wymiar.

(Nie)zwykłe Krzesło, Anna Koppmann. Amerykańska wiśnia, klon i dąb czerwony

Czy piękno to tylko kwestia wyglądu, czy może kryje się w nim coś więcej niż mogłoby się wydawać? Zainspirowana książką „Super Normal” autorstwa Naoto Fukasawy i Jaspera Morrisona, Koppmann zaprojektowała krzesło, które nawiązuje do idei archetypu, zwracając uwagę na ważniejszą kwestię: wsparcie dla zrównoważonego systemu leśnego. Obecnie łączenie różnych gatunków drewna w jednym meblu jest nadal czymś rzadko spotykanym, będąc często kwestią gustu. Ale zasoby leśne nie mogą w dłuższej perspektywie być zdrowe i odporne na zmiany klimatu, jeśli ludzie stale będą z niego wybierać tylko jeden konkretny surowiec. Dzięki klasycznej formie Krzesła (nie)zwykłego połączenie gatunków drewna czyni je atrakcyjnym zarówno wizualnie, jak i fizycznie w odniesieniu do miejsc, w których żyjemy, a jednocześnie przyczynia się do zrównoważonego wykorzystania zasobów leśnych.

RE;kolekcja, Hansil Heo. Amerykańska wiśnia, klon i dąb czerwony

Rozważając zadanie opisane w briefie, Heo zadała sobie pytanie: Co oznacza slow? Slow nie oznacza zatrzymać się. Być może wygląda na to, że slow stanęło, ale stale się zmienia. I nie od razu jest zauważalne, choć wiemy to z notatek. Czym jest zmiana, jeśli jej nie zauważamy? Co chcemy zapisać i zapamiętać?

Inspiracją do rzeźbiarskiego systemu przechowywania Heo stała się historyczna kultura koreańska. Zgodnie z tamtejszą tradycją wraz z narodzinami dziecka należy zasadzić drzewo. Drzewo z czasem rośnie, staje się miejscem zabawy, schronieniem i towarzyszem takiego człowieka, a ostatecznie kończy swój żywot jako mebel czy trumna, jednocząc tym samym życie dwóch istot. RE;kolekcja to przedmiot, który może rozwijać się wraz z użytkownikiem, pełniąc rolę miejsca do przechowywania wspomnień czy opowieści i ochrony najcenniejszych przedmiotów.

Nieskończony Ogród, Haus Otto. Czerwony dąb amerykański

Nieskończony ogród to modułowy system regałów, który nawiązuje do slow w coraz szybszym świecie, odnosząc się do rozważań takich jak długowieczność, zrównoważony rozwój czy spowolnienie. W przeciwieństwie do dzisiejszych dużych miast, w których dominują przemysł i szybkie tempo życia, regiony wiejskie kojarzą się ze spowolnieniem i tradycją. Żartobliwe i skojarzeniowe podejście do motywu ogrodzenia jako symbolu romantycznego ideału posiadania domu otwiera nowe możliwości interpretacji, czerpiąc z prostych i tradycyjnych technik obróbki drewna. Ogrodzenie jako symbol siedzącego trybu życia tworzy w ten sposób nowe struktury przestrzenne, wyznacza, jednoczy i stale na nowo definiuje ludzkie przestrzenie życiowe. Ostateczny projekt nawiązuje do fragmentu ogrodzenia, które może być rozszerzane poprzez zwielokrotnianie w pionie i poziomie, rosnąc i dostosowując się do zachodzących zmian przestrzennych. Nacisk na strukturę poziomą, dzięki nachodzącym na siebie elementom łączącym, tworzy wrażenie nieskończoności.

Śmigła, Maximilian Rohregger. Klon amerykański

Stół i taborety stworzone przez Rohreggera czerpią inspirację z wyrazistego kształtu nasiona klonu, przypominającego śmigło, wykorzystując przy tym wiele subtelnych detali nawiązujących do niezwykłego projektu natury. Forma stołka pozwala na regulację jego wysokości przy pomocy gwintowanego drążka, przywodząc na myśl spiralną trajektorię spadania nasion klonu z drzewa. W naturze nasiona zwisają z gałęzi drzew, aż porwie je wiatr i będą mogły osadzić się w innym miejscu – Rohregger nawiązał do tego procesu w projekcie swoich taboretów, które można rozłożyć w pomieszczeniu lub podwiesić pod stołem, oszczędzając w ten sposób miejsce.

Las, Sarah Hossli I Lorenz Noelle. Amerykańska wiśnia, klon i dąb czerwony

Hossli i Noelle rozpoczęli swój projekt od zbadania tworzonych przez AHEC interaktywnych map amerykańskich lasów, które w sposób wizualny prezentują ilość danego gatunku, jego przyrost i wycinkę. To ogromne i różnorodne zasoby leśne, które podlegają procesom naturalnej regeneracji. Wiśnie, klony i czerwone dęby stanowią 40% całkowitej pokrywy leśnej, zapewniając dużo większy przyrost surowca niż potrzeba wykorzystania. Las to kolekcja dziewięciu różnych misek, zaprojektowanych w oparciu o dane pochodzące z map.

***
Trendy, inspirujące wnętrza, najlepsze realizacje w architekturze, nowości ze świata designu i ciekawe rozmowy wprost do Twojej skrzynki!  Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!

Powiązane artykuły:

Zobaczcie co stworzyli najlepsi projektanci na świecie, w tym Polka!

Połączeni

Londyn | 15 września 2020

Najlepsi projektanci świata (w tym Polka!) we wspólnym projekcie

Szpital może być przyjazny. Przykład? Terapia zielenią w Maggie’s Centre

Terapia zielenią

Leeds | 1 września 2020

W Leeds powstała zanurzona w zieleni siedziba Maggie’s Centre

Maria Jeglińska w szacownym gronie najlepszych projektantów świata

Połączeni

Londyn | 9 czerwca 2020

Maria Jeglińska w szacownym gronie najlepszych projektantów świata