Przedszkole nie musi być nudne

Tczew | MAN

16 lutego 2013 | Architektura | Miejsca |

Dobrze wiedzą o tym dzieci uczęszczające do przedszkola Niebieskie Migdały w Tczewie. Mali użytkownicy zostali potraktowani jako równorzędni i świadomi uczestnicy przestrzeni publicznych. Zrezygnowano więc z banalnych skojarzeń i form, proponując najmłodszym niemal scenograficzne wnętrza, dalekie od dosłowności i nawiązań do powszechnie znanych i stosowanych wątków, np. baśniowych.

Dobrze wiedzą o tym dzieci uczęszczające do przedszkola Niebieskie Migdały w Tczewie. Mali użytkownicy zostali potraktowani jako równorzędni i świadomi uczestnicy przestrzeni publicznych. Zrezygnowano więc z banalnych skojarzeń i form, proponując najmłodszym niemal scenograficzne wnętrza, dalekie od dosłowności i nawiązań do powszechnie znanych i stosowanych wątków, np. baśniowych.

Zamiast tego Niebieskie Migdały mają kilka intrygujących tematów wiodących. I tak estetycznym motywem stał się balon – po analizie nazwy przedszkola architekci zdecydowali się wykorzystać tą klasyczną zabawkę. Przecież “myślenie o niebieskich migdałach” to także bujanie w obłokach.
W ten sposób powstał wzór o charakterystycznych kształtach, który pojawił się na wykładzinach w korytarzach, szatni oraz salach. Każda sala dydaktyczna posiada inną barwę dominującą, wyróżniającą ją od pozostałych. Odniesieniem do tożsamości miasta, w którym przedszkole jest zlokalizowane, są dziesięciometrowej długości wydruki przedstawiające autorskie rysunki kamienic z tczewskiego rynku. Kolorystyka grafik w każdej sali jest inna, odpowiednia do identyfikującego salę koloru dominującego.

Istotnym elementem wnętrza jest klatka schodowa, której stopnie zostały wykończone wykładziną dywanową w dwunastu różnych kolorach. Elementem łączącym dwie kondygnacje jest różowy pochwyt wspinający się po białej ścianie.

Przedszkole powstało w dwukondygnacyjnym budynku w centrum miasta, jego powierzchnia liczy 600 metrów kwadratowych. Mieszczą się w nim trzy sale dydaktyczne, a każda z nich ma dostęp do łazienki. Wszystkie dzieci korzystają ze wspólnej jadalni. Oczywiście do dyspozycji dzieci pozostaje także plac zabaw.
Budynek przedszkola sąsiaduje z niską zabudową mieszkaniową oraz Centrum Rehabilitacyjnym. – Bryła nawiązuje do archetypu domu swoim dwuspadowym dachem, natomiast podniesione, proste ściany attykowe odwołują się do współczesnej architektury sąsiadującego Centrum. Kolorystyka elewacji i zastosowane materiały wykończeniowe stanowią autorską koncepcję, będącą dyskretną zapowiedzią charakteru wnętrza. Elewacje utrzymane są w jasnej tonacji i podkreślone boazerią w naturalnym kolorze drewna – przyznają Karolina Golec-Ludwiczak oraz Radosław Czerniejewski, architekci z pracowni CGL, twórcy projektu przedszkola.

Więcej: www.pracowniacgl.pl

Powiązane artykuły:

Przedszkole da się lubić

Mali Odkrywcy

Chróścice | 20 listopada 2014

Przedszkole przełamujące schematy.

Językowa planeta [zdjęcia]

Językowa planeta

Kościerzyna | 25 września 2014

Przedszkole i żłobek w wykonaniu Pracownia CGL.