Musée des arts Décoratifs prezentuje największą wystawę poświęconą Romanowi Cieślewiczowi

Do 23 września 2018 roku Musée des arts Décoratifs w Paryżu przy współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza prezentuje największą wystawę monograficzną poświęconą Romanowi Cieślewiczowi – kluczowej postaci projektowania graficznego drugiej połowy XX wieku, wybitnemu przedstawicielowi polskiej szkoły plakatu, który po przybyciu do Francji zdobył światowe uznanie.

Eklektyczna twórczość Cieślewicza (1930–1996) obejmowała wiele dziedzin: od plakatu, poprzez fotomontaż, grafikę wydawniczą i ilustrację, aż po reklamę. Artysta w swoich projektach komentował aktualne wydarzenia. W kolażach i fotomontażach odważnie wykorzystywał wizerunki znanych postaci i ikon popkultury. Ponad 700 dzieł prezentowanych na wystawie w Musée des Arts Décoratifs ilustruje wyjątkowo bogatą twórczość jednego z najznakomitszych grafików w historii, którego prace nadal oddziałują na współczesne projektowanie.

Urodzony we Lwowie Roman Cieślewicz studiował na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, którą ukończył w 1955 roku. Szybko stał się ważną postacią polskiej szkoły plakatu. Jego wpływ i sława wykroczyły poza granice kraju. Kontekst polityczny i chęć skonfrontowania własnej twórczości z „zachodnimi nowatorami” skłoniły Cieślewicza do podjęcia decyzji o emigracji. W 1963 roku osiedlił się w Paryżu. Podjął współpracę z magazynem „Elle” jako twórca szaty graficznej, później został jego dyrektorem artystycznym. W 1967 roku zaprojektował makietę nowopowstałego czasopisma „Opus International”. Współpracował również z magazynem „Vogue”, z wydawnictwem „10/18” oraz z dziennikarzem i fotografem Jacques-Louisem Delpalem.

Za granicą porzucił estetykę wizualną i techniki malarskie, na rzecz fotomontażu. Za swoją misję uważał zarówno intelektualne, jak i estetyczne kształcenie szerokiej publiczności.

Obok realizacji prac na zamówienie, tworzył niezależnie serie kolaży i fotomontaży, które nazywał „kolażami powtarzalnymi” (collages répétitifs) i „kolażami scentrowanymi” (collages centrés). Składały się one na niezwykłe cykle graficzne, takie jak „Zmiana klimatu” czy też „Brak wiadomości, dobre wiadomości”. Jako członek grupy artystycznej Panique, założonej w 1960 roku przez Fernando Arrabala, Rolanda Topora, Alejandro Jodorowskiego i Oliviera O. Oliviera, zaprojektował w 1976 roku gazetę „Kamikaze. Revue d’information panique”.

Musée des Arts Décoratifs zorganizowało pierwszą przekrojową wystawę twórczości Romana Cieślewicza w 1972 roku. Centrum Georges Pompidou w 1995 roku otworzyło poświęconą mu retrospektywę, a Musée de Grenoble zorganizowało podobną wystawę w 2001 roku.

Tegoroczna wystawa w Musée des Arts Décoratifs jest jednak szczególna, ponieważ po raz pierwszy prezentowane są archiwa artysty przechowywane w IMEC (Institut Mémoires de l’édition contemporaine). Niezwykłe materiały, z ponad 350 ułożonych tematycznie pudeł wypełnianych codziennie zbieranymi wycinkami z prasy, odsłaniają przed widzami imaginarium artysty, w którym obok jego ulubionych motywów wizualnych takich jak oko, dłoń czy koło spotkamy wizerunki Che Guevary i Mona Lisy.

Więcej na: www.madparis.fr

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

About a girl

About a girl

Poznań | 22 stycznia 2020

Siła kobiecości na plakacie

Graficzna twarz architektury

Miejskie plakaty

Warszawa | 20 stycznia 2020

Graficzny minimalizm plakatów Rafała Stefanowskiego