Pojawiła się niezwykła książkowa pozycja, poświęcona historii polskiego wzornictwa. “Out of the Ordinary. Polish Designers of the 20th Century” zawiera kilkadziesiąt tekstów, poświęconych 36 najwybitniejszym i zarazem najbardziej znaczącym polskim projektantom.
Pojawiła się niezwykła książkowa pozycja, poświęcona historii polskiego wzornictwa. “Out of the Ordinary. Polish Designers of the 20th Century” zawiera kilkadziesiąt tekstów, poświęconych 36 najwybitniejszym i zarazem najbardziej znaczącym polskim projektantom.
Po sukcesie wiosennej wystawy “Chcemy być nowocześni” w warszawskim Muzeum Narodowym wiele osób po raz pierwszy mocno uwierzyło w polskie wzornictwo i jego tradycje. O ile jednak w kraju mieliśmy choć mglistą świadomość o polskich projektantach, którzy już od lat 50. zeszłego stulecia niczym nie ustępowali twórcom działającym na Zachodzie Europy, o tyle wiedza ta była niemal tajemna, zwłaszcza za granicą.
I właśnie wraz z nową publikacją Instytutu Adama Mickiewicza nadszedł czas, by nadrobić szereg zaległości. Książka “Out of the Ordinary. Polish Designers of the 20th Century”, pod redakcją Czesławy Frejlich, powstała w głównej mierze z myślą o czytelniku zagranicznym – wszystkie teksty w niej zamieszczone są w angielskiej wersji językowej. Choć nie pretenduje do całościowego ujęcia problematyki projektowej w Polsce na przestrzeni niemal całego XX wieku, staje się nie tylko dobrze uzasadnionym kompendium wiedzy, ale także i pewną intelektualną i poznawczą przygodą.
Książka spośród wielu swoich walorów ma również i ten, dzięki któremu na polskie dokonania możemy spojrzeć z rożnych perspektyw. Nic takiego nie mogłoby się stać, gdyby nie autorzy zaproszeni do współpracy nad wydawnictwem. Przyjęło je ponad 20 specjalistów zajmujących się na co dzień wzornictwem przemysłowym, a wśród nich m.in. Paweł Banaś, Maria Dziedzic, Anna Maga czy Marta Leśniakowska. Co ważne, udało się również pozyskać szalenie istotny głos z zewnątrz, czyli Davida Crowleya, wykładowcę Royal College of Art w Londynie, który z perspektywy obcokrajowca kreśli zagranicznemu odbiorcy kontekst, bez którego nie można by zrozumieć procesów projektowych zachodzących w polskim wzornictwie na przestrzeni prawie stu lat. – Najważniejsze, że udało się namówić tylu historyków by na materię, w której działają na co dzień popatrzeć pod kątem wzornictwa. Ta książka ukazuje tylko niewielką część naszej historii projektowej i zachęca do dalszego odkrywania. Jednak co istotne, udało się dla dobra tej publikacji uzyskać głos z zewnątrz. Obiektywne spojrzenie Davida Cowleya na polski design XX wieku uspokaja, że mamy z czego czerpać – mówi o książce Czesława Frejlich.
“Out of the Ordinary. Polish Designers of the 20th Century” zawiera kilkadziesiąt tekstów, poświęconych 36 najwybitniejszym i zarazem najbardziej znaczącym polskim projektantom. Przygodę z polskim wzornictwem zagraniczny czytelnik rozpoczyna od Stanisława Wyspiańskiego, później otrzymuje szansę na spotkanie z projektami m.in. Stanisława Witkiewicza, Antoniego Buszka, Jana Kurzątkowskiego, Heleny Bukowskiej, Mariana Sigmunda, Władysława Wincze, Józefy Wnukowej, Lubomira Tomaszewskiego, Teresy Kruszewskiej czy Wojciecha Wybieralskiego, który stał się jednym z pierwszych projektantów działających w trudnych warunkach transformacji ustrojowej lat 90. – Publikacja jest ważnym krokiem w popularyzacji na świecie historii polskiego wzornictwa, to pierwsze tak szerokie wydawnictwo na ten temat. Równocześnie umożliwiając zrozumienie historii, “Out of the Ordinary” ukazuje źródła współczesnego projektowania – informuje Instytut im. Adama Mickiewicza, wydawca książki.
Ogromną zaletą książki jest także bogata dokumentacja fotograficzna – w większości zdjęcia (a jest ich ponad 250) powstały specjalnie z myślą o tej publikacji.
“Out of the Ordinary” to prawie 400 stron poświęconych zjawiskom projektowym. Aż prosi się, aby taka pozycja ukazała się w polskiej wersji językowej, i trafiła na polski rynek. Jak się dowiedzieliśmy, być może uda się to w przyszłym roku.
Uwaga konkurs! Do wygrania trzy książki!
Aby wziąć udział w czwartkowym konkursie i wygrać jeden z trzech egzemplarzy książki, trzeba odpowiedzieć na pytanie: Jak nazywała się polska wystawa podczas DMY 2011 w Berlinie, zorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza oraz Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, której kuratorem była Agnieszka Jacobson-Cielecka? Nagrodzimy autorów poprawnych odpowiedzi, którzy wraz ze swoimi danymi (imię, nazwisko i dokładny adres) wyślą je na adres redakcja@designalive.pl w czwartek 7 lipca pomiędzy godz. 12.00 a 13.00. Nagrody wygrają osoby, których zgłoszenia napłyną jako 20., 100. i 200. z rzędu (decyduje godzina i kolejność spłynięcia mejla). Osoby chcące wziąć udział w konkursie muszą być zalogowane w portalu designalive.pl, a także na profilu designalive.pl na Facebooku (http://www.facebook.com/DesignAlive). Uwaga, z jednego adresu mejlowego można wysłać tylko jedno zgłoszenie (większa liczba zgłoszeń z jednego adresu będzie traktowana jak jedno zgłoszenie).
Sponsorem konkursu jest Instytut im. Adama Mickiewicza w Warszawie. Więcej: www.iam.pl. Książkę można kupić w cenie 139 zł na: www.ksiegarnia.karakter.pl