Bo kolor to emanacja życia

Najnowsza kolekcja ceramicznych wazonów Barva od Pani Jurek wywodzi się ze świata obrazów i operuje mocą koloru. – Bez niego świat byłby jak bezbarwna rafa koralowa. I nie tylko o to chodzi, że ona byłaby mniej ładna, byłaby po prostu martwa – tłumaczy projektantka.

Magda Jurek, założycielka marki Pani Jurek, jest z wykształcenia malarką, absolwentką warszawskiej ASP. Kolor jest dla niej od zawsze najważniejszą kategorią plastyczną, najbardziej ekspresyjną, wywołującą najwięcej emocji, odnoszącą do ukrytych znaczeń. Jej najnowsza kolekcja Barva odważnie operuje mocą koloru. Delikatne przejścia tonalne, ostre kontrasty w obrębie jednego obiektu są możliwe dzięki unikalnej formule technologicznej, polegającej na łączeniu szkliwa z angobami. 

Zwykle pod wpływem temperatury w piecu ceramicznym tlenki szkliwa wchodzą ze sobą w reakcję chemiczną i na styku połączenia kolorów powstaje nieprzewidywalny wykwit barwny. Angoby zaś to delikatne powłoki z białej lub barwionej glinki, nakładane na ceramikę przed wypałem, dla uzyskania matowej lub lśniącej powierzchni. W przypadku kolekcji Barva część powierzchni pokrywana jest precyzyjnie szkliwem a część angobą dzięki, czemu udało się uzyskać kontrastowe połączenia barw o ostrych liniach. Nawiązują one do plam barwnych i języka malarstwa abstrakcyjnego, które jest autorce bardzo bliskie. Podobnie jak jej poprzednia kolekcja, Barva jest rodzajem zaproszenia do wnętrza obrazu, do współtworzenia abstrakcyjnych kompozycji. Można w niej również odnaleźć ukłony do mistrzów świata sztuki.

– Uważne oko wytropi nawiązania w formie do plam barwnych Marii Jaremy, do Gierowskiego, Fangora, Malewicza, ale też do Agaty Bogackiej do języka abstrakcji, który poprzez kolor wyraża rzeczy i szuka istoty świata, koduje ją w kolorze – wyjaśnia Magda Jurek.

Barva 

Moc kodowania emocji

Wystawa promująca kolekcję BARVA, która odbywa się w Mikromieście – przestrzeni spotkań sąsiedzkich na Mokotowie, powstała we współpracy ze scenografką Natalią Mleczak. Magdę Jurek połączyła z nią miłość do koloru i przekonanie, że jeśli kolor do kogoś przemawia, to zwykle w sposób absolutny.

– Ostatnio będąc w Meksyku, gdzie kolorów jest tak wiele, często przypadkowo połączonych, zrozumiałam, jak gigantyczna tkwi w nich siła. Ona się bierze z organicznej, ludzkiej potrzeby. W Meksyku używają koloru z nieskrępowaną swobodą. Zdałam sobie sprawę, że nie pełni on tam czysto estetycznych funkcji, ale jest emanacją życia. Bez niego świat byłby jak bezbarwna rafa koralowa. I nie tylko o to chodzi, że ona byłaby mniej ładna, ona byłaby po prostu martwa – mówi projektantka.

Magazyn Design Alive

NR 47 WIOSNA 2024

ZAMAWIAM

NR 47 WIOSNA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

DAH NR 11 JESIEŃ 2023

Magda Jurek pracuje w sposób bliższy artyście niż projektantowi. Zanim przystąpi do pracy nad modelem wykonuje dużo prac plastycznych. Na tym etapie myśli jeszcze o projekcie zupełnie innymi kategoriami, niż docelowy produkt. Tworząc kolekcję Barva skoncentrowała się na  o kolorach i relacjach pomiędzy nimi. Kolor ma dla niej moc kodowania emocji, wspomnień, jest w stanie pamiętać kolory sprzed bardzo wielu lat, łącząc je z konkretnymi sytuacjami.

W jakimś sensie połączenia kolorów symbolizują dla niej ludzkie relacje – tak jak one, często trudno powiedzieć, jacy jesteśmy, dopóki nie pokażemy swoich odcieni w kontekście innych ludzi.
 

Równie dobrze bez roślin

Nazwa kolekcji – Barva, odnosi się bezpośrednio do teorii barw i percepcji koloru. Wazony występują w limitowanych seriach kolorystycznych i przypominają trójwymiarowe plamy barwne. Naczynia, szczególnie zestawione w parze wyglądają równie dobrze bez roślin, jako samodzielne abstrakcyjne kompozycje.

Dodatkowo są także wyposażone w wieszaki, dzięki którym można je powiesić i tworzyć z nich przestrzenne, abstrakcyjne obrazy na ścianie. Ich praktyczna funkcja wazonu ma głębszy sens – kolor bowiem automatycznie kojarzy się z kwiatami.

– Słyszałam, jak podczas wernisażu ktoś zastanawiał się, jakie kwiaty pasowałyby do której formy i koloru – podoba mi się tworzenie takiej relacji pomiędzy światem natury, w postaci roślin – i kultury, w postaci artystycznego przedmiotu – dodaje Magda Jurek.

Pani Jurek: – Ukrywam w przedmiotach znaczenia

Pani Jurek i jej droga do kolekcji Barva

Magda Jurek urodziła się w 1979 roku w Krakowie, aktualnie mieszka i pracuje w Ignacowie pod Warszawą. Założycielka marki Pani Jurek, artystka i projektantka, aktywnie działająca również w Stowarzyszeniu z Siedzibą w Warszawie zajmującym się edukacją kulturalną i działaniami społecznymi. Projektuje lampy, produkty do wnętrz, książki i zabawki dla dzieci, wyróżniając się niestandardowym podejściem do przedmiotów. Tworzy obiekty niestatyczne, wychodzące poza swoją stereotypową funkcję i pozwalające na interakcję z użytkownikiem. W 2020 roku Pani Jurek zdobyła specjalne wyróżnienie Design Alive Awards w kategorii Kreator i nagrodę Mazda Design Award. 

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

W jabłkowym matrixie

W jabłkowym matrixie

Grójec | 15 stycznia 2024

Magda Jurek opowiada o miłości do koloru i swojej nowej manufakturze

Mazda Design Experience. Młodzi designerzy podbijają świat

Mazda Design

Warszawa | 8 stycznia 2021

Młodzi designerzy podbijają świat w konkursie Mazda Design Experience