Figurki z Ćmielowa wróciły do Warszawy

Warszawa | EZ

27 listopada 2013 | Design | Rzeczy | Wydarzenia |

W latach 50. i 60. XX w. czwórka rzeźbiarzy wypracowała w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie nowoczesny styl kameralnej rzeźby, który całkowicie odmienił postrzeganie bibelotów. Projektanci udowodnili, że porcelanowa figurka może być małym dziełem sztuki, a przy tym modnym dopełnieniem nowoczesnego wnętrza. Z produkcji porcelanowej rzeźby zasłynęła przede wszystkim ćmielowska wytwórnia „Świt”. To tu udało się zachować oryginalne formy i modele, które dziś są wykorzystywane w produkcji przez AS Ćmielów.

W latach 50. i 60. XX w. czwórka rzeźbiarzy wypracowała w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie nowoczesny styl kameralnej rzeźby, który całkowicie odmienił postrzeganie bibelotów. Projektanci udowodnili, że porcelanowa figurka może być małym dziełem sztuki, a przy tym modnym dopełnieniem nowoczesnego wnętrza. Z produkcji porcelanowej rzeźby zasłynęła przede wszystkim ćmielowska wytwórnia „Świt”. To tu udało się zachować oryginalne formy i modele, które dziś są wykorzystywane w produkcji przez AS Ćmielów.

Po kilku miesiącach starań otworzono w IWP stałą ekspozycję „figurek ćmielowskich” – miniaturowych, porcelanowych rzeźb zaprojektowanych w IWP w latach 1956-1965, a wyprodukowanych ponownie po latach przez Fabrykę Porcelany AS Ćmielów. Kolekcja znajduje się w Sali Designerów (Małpiarni) – budynku, w którym ponad 50 lat temu mieścił się Zakład Ceramiki i Szkła IWP – jego pracownie i piece, gdzie powstawały prototypy figurek, serwisów i galanterii ceramicznej.

– Cieszę się, że po 40 latach możemy ponownie nawiązać współpracę. Minęło ponad 20 lat odkąd kupiłem zrujnowaną fabrykę. Aż dekadę zajęło nam odtworzenie oryginalnych figurek – mówi Adam Spała, właściciel Fabryki Porcelany AS Ćmielów.

Historia tego przedsięwzięcia rozpoczęła się w lipcu 2013, kiedy Bożena Gargas – prezes IWP oraz Adam Spała podjęli współpracę w celu stworzenia w IWP stałej ekspozycji porcelanowych figurek zaprojektowanych przez Lubomira Tomaszewskiego, Hannę Orthwein, Mieczysława Naruszewicza i Henryka Jędrasiaka.

– Wybraliśmy zaledwie 40 ze 100 odzyskanych figurek. Te prezentowane tutaj najlepiej pokazują fenomen rzeźby porcelanowej: odejście od realistycznego przedstawiania, syntezę, brak podstawek, miękkie formy – tłumaczył Katarzyna Figura, kurator wystawy.

Wszystkie eksponaty są ręcznie wykonane i malowane, większość z nich posiada dekorację zgodną z oryginalną koncepcją projektantów IWP. W prezentowanej w IWP kolekcji znalazła się m.in. „Sudanka” i „Seksbomba” projektu Henryka Jędrasiaka, „Arabka”, oraz „Wielbłąd” Lubomira Tomaszewskiego, „Dzik” Mieczysława Naruszewicza, czy „Sowa” i „Gibon” autorstwa Hanny Orthwein. Prezentowany jest również nowatorski serwis „Dorota” zaprojektowany w 1961 roku przez Lubomira Tomaszewskiego, który przyniósł mu złoty medal na pierwszej Międzynarodowej Wystawie Wzornictwa w Paryżu i zwrócił uwagę Philipa Rosenthala, założyciela Studio-Line.

Kolekcja będzie udostępniana zwiedzającym (grupom powyżej pięciu osób) od poniedziałku do piątku, w godzinach 10.00-16.30, po uprzednim umówieniu terminu. Kontakt: Katarzyna Figura, tel: (22) 860 00 82, e-mail: katarzyna_figura@iwp.com.pl

Więcej: www.iwp.com.pl, www.as.cmielow.com.pl

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Wazon na czele buntu

Wazon na czele buntu

Warszawa | 29 listopada 2023

Nowa galeria designu w stolicy. Kolektyw Glitch Lab otwiera Riot Gallery

Ale fajans!

Ale fajans!

Włocławek | 14 listopada 2023

Multimedialna podróż przez 150-letnią historię włocławskiego fajansu

Porcelanowa makabreska

Porcelanowa makabreska

Edynburg | 8 sierpnia 2021

Jessica Harrison i jej lalki... bez głowy, twarzy i z wnętrznościami na zewnątrz