Efekty polaryzacji. Podsumowanie 12. edycji Gdynia Design Days

Dobiegła końca tegoroczna edycja festiwalu Gdynia Design Days (6-14 lipca). Przez dziewięć dni uczestnicy mogli obejrzeć wystawy, wziąć udział w warsztatach, wykładach czy spotkaniach z twórcami. Na całość złożyło się w sumie ponad sto różnych wydarzeń i akcji.

Tematem przewodnim dwunastej odsłony GDD była „Polaryzacja”. Kuratorzy, w tym Izabela Bołoz odpowiedzialna za wystawę główną „Ja | my”, zmierzyli się z otaczającymi nas w codziennym życiu przeciwstawnymi ideami, takimi jak unifikacja i indywidualizm, minimalizm i konsumpcjonizm czy wreszcie – jak w tytule wystawy głównej – potrzeby jednostek w kontrze do społeczności.

O długoletniej historii festiwalu opowiadały podczas spotkania w Domu Idei „Design Alive” Ewa Janczukowicz-Cichosz wicedyrektorka Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i Paulina Kisiel, kierowniczka festiwalu.

– Pierwsze festiwale były organizowane przez miasto Gdynia we współpracy z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego, kiedy nie było tak dużego Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Wtedy powstał pomysł miasteczka kontenerowego nawiązującego do naszej nadmorskiej lokalizacji, zresztą przez wiele lat festiwal wędrował po różnych częściach miasta – wspominała Ewa Janczukowicz-Cichosz. – Taka formuła była też potrzebna, żeby wyjść do ludzi i być trochę bliżej miasta. Chcieliśmy, żeby festiwal był dostępny dla szerszej publiczności i miał nieco mniej formalny charakter. Dzięki temu zdobyliśmy szeroką publikę i zaistnieliśmy w Polsce – dodała Paulina Kisiel.

Choć od kilku lat centrum festiwalowe znajduje się w PPNT i to tam ma miejsce najwięcej wydarzeń, to niektóre działania Gdynia Design Days wciąż widać także w innych częściach miasta takich jak lokalne restauracje i kawiarnie czy instytucje kultury.

W tym roku wiele uwagi przyciągnęła zorganizowana w Muzeum Miasta Gdyni pierwsza monograficzna wystawa projektantki mody Barbary Hoff będąca kolejną odsłoną cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”. Sam festiwal był podzielony na bloki tematyczne, a projektowanie ubioru było obok m.in. architektury czy grafiki jednym z nich.

Podczas spotkania w Domu Idei producentki GDD zdradziły, że jest już pomysł na hasło kolejnej edycji. Jakie? To na razie tajemnica. Twórcom i fanom polskiego designu pozostaje czekać do przyszłego roku.

Więcej na: www.gdyniadesigndays.eu

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły: