Chmura szklanych ptaków

Edyta Barańska zaprezentowała swoją najnowszą instalację „Chmura ptaków” w Dubai Mall – jednym z największych i najbardziej prestiżowych centrów handlowych na świecie. Instalacja składa się z kilkuset szklanych elementów wykonanych techniką fusingu, zawieszonych pod ogromną przeszkloną kopułą, gdzie pod wpływem ruchu powietrza i światła ożywają, tworząc dynamiczną, przestrzenną kompozycję.

Choć na pierwszy rzut oka projekt może wydawać się dekoracyjnym dodatkiem, w rzeczywistości jest to złożona kompozycja, w której spotykają się tradycja, technika i przestrzeń.

Historia instalacji zaczęła się kilka lat temu, od współpracy z firmą Art in Public Space, która w Dubaju zajmuje się wprowadzaniem sztuki do przestrzeni publicznych. Edyta Barańska, znana z pracy ze szkłem artystycznym, nie przypuszczała wtedy, że jej kolejny projekt stanie się jedną z największych szklanych instalacji w regionie. Gdy Art in Public Space ponownie skontaktowała się z deweloperem Emaar Properties, właścicielem Dubai Mall, padło pytanie o możliwość stworzenia wyjątkowej instalacji do przeszklonej kopuły w nowo rewitalizowanej części centrum – The District.

Do konkursu przystąpiło kilka pracowni z całego świata.

– Zaproponowaliśmy szkło fusingowe w delikatnych, organicznych formach przypominających ptaki. Przygotowaliśmy prototypy i zaprezentowaliśmy je projektantce odpowiedzialnej za estetykę Dubai Mall – wspomina artystka.

To właśnie te formy zostały wybrane do dalszej realizacji. Po akceptacji rozpoczął się żmudny proces tworzenia bryły i koncepcji przestrzennej.

Magazyn Design Alive

NR 52/2025 RADOŚĆ

ZAMAWIAM

NR 52/2025 RADOŚĆ

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

TRÓJMIASTO 2025

Instalacja składa się z setek szklanych ptaków, występujących w czterech rozmiarach: 60, 40, 30 i 20 cm. Wszystkie ptaki zostały wykonane w technice fusingu – formowania szkła na gorąco w specjalnych piecach.

– To proces, w którym szkło opada na przygotowaną wcześniej formę. Co istotne – nie jest to technika pozwalająca na tworzenie zamkniętych form. Można w niej uzyskać tylko takie kształty, które po wypaleniu da się z formy zdjąć – czyli forma zawsze musi być otwarta – tłumaczy Edyta Barańska.

Wybór symboliki ptaków nie jest przypadkowy, lecz mocno osadzony w lokalnej kulturze. – Choć wielu osobom arabskie kraje kojarzą się głównie z wielbłądami, to w rzeczywistości szczególnie cenione są konie i ptaki, zwłaszcza sokoły – tłumaczy Barańska. – Sokoły pojawiają się w licznych emblematycznych przedstawieniach, często są obecne w domach czy biurach jako symbole prestiżu, siły i wolności.

Projekt nawiązuje do tych tradycji, a jednocześnie wpisuje się w kontekst przestrzenny – zawieszona pod szklaną kopułą, w osi widokowej prowadzącej wzrok ku Burj Khalifa, najwyższemu budynkowi świata, tworzy dialog między tym, co naturalne i monumentalne, delikatne i trwałe.

– Ponieważ kopuła jest całkowicie przeszklona i widać przez nią niebo, aż się prosiło, żeby umieścić tam taką „chmurę ptaków”. To naturalne nawiązanie do przyrody, do lotu, do lekkości – mówi Edyta Barańska. – Dzięki temu instalacja zyskuje też dynamikę – nie tylko w sensie wizualnym, ale również przestrzennym.

Okazało się, że dynamika jest także rzeczywista. – Początkowo obawialiśmy się działania klimatyzacji. Wydawało się, że ruch powietrza będzie przeszkadzał, że ptaki będą się niekontrolowanie poruszać. A tymczasem… zupełnie przypadkowo stworzyliśmy mobilną instalację – opowiada Edyta Barańska.

Instalacja reaguje także na światło. W ciągu dnia naturalne promienie słoneczne, wpadające pod idealnym kątem przez kopułę, wydobywają niuanse faktury szkła. Po zmroku przestrzeń dopełnia subtelne oświetlenie LED, które podkreśla złociste refleksy i nadaje instalacji bardziej dramatyczny charakter.

Techniczna strona projektu była równie skomplikowana, co artystyczna wizja. Zawieszenie kilkuset elementów na wysokości ponad 13 metrów, tak by każdy z nich zachował idealną równowagę, wymagało precyzji i licznych korekt podczas montażu.

Za organizację techniczną i koordynację odpowiadał Maciej Frej – partnerka Edyty Barańskiej w projekcie. Skala wyzwania była ogromna, a jego sednem okazała się inżynieria.

– Jednym z największych wyzwań była konstrukcja, na której miała zawisnąć cała instalacja, ponieważ kopuła ma aż 24 metry wysokości, a najdłuższy z ptaków mierzy 8 metrów. Do podłogi było 4,5 metra, a my wieszaliśmy wszystko na wysokości około 13–14 metrów, tuż ponad systemem klimatyzacji – tłumaczy artystka.

Jako że kopuła nie jest nową konstrukcją, a jej punkty montażowe były przygotowane z myślą o konkretnych obciążeniach, aby bezpiecznie zawiesić instalację, konieczne było zaprojektowanie specjalnej kratownicy nośnej. – Potrzebna była precyzyjna praca inżynierska – konstruktor musiał wszystko dokładnie przeliczyć, by projekt był bezpieczny i zgodny z wymaganiami obiektu – podkreśla Edyta Barańska.

Artystka sama przygotowała wstępny rysunek techniczny, który trafił do zespołu inżynierskiego. Projekt konstrukcji opracowała firma Atorial z Gliwic pod kierownictwem inż. Bartłomieja Minora, natomiast wykonanie odbyło się już na miejscu, w Dubaju.

Barańska

Na tym jednak nie kończy się inżynierska precyzja. Sama instalacja ptaków – mimo skali – przebiegła błyskawicznie.

– Dosłownie mistrzostwo świata – zamontowaliśmy te ptaki w ciągu sześciu nocy – mówi z dumą Edyta Barańska.

– Dwie z tych nocy były wyjątkowo krótkie – z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę, bo w te dni centrum było czynne do pierwszej w nocy. Pracowaliśmy w tempie, które naprawdę robiło wrażenie.

Choć wizualnie ptaki sprawiają wrażenie lekkich i zawieszonych w ruchu, cała kompozycja składa się na imponującą wagę. Szklane formy ważą w sumie blisko 880 kilogramów, a kratownica podtrzymująca instalację – około jednej tony.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Wizjonerka z Dubaju

Wizjonerka z Dubaju

Dubaj | 7 lipca 2024

Mieszkająca od 18 lat w emiratach architektka Agata Kurzela w rozmowie z „DA”

Ziemia obiecana

Ziemia obiecana

Dubaj | 10 kwietnia 2023

Architekt Przemo Łukasik zabiera nas w podróż po wielokulturowym Dubaju