Beztroska zabawa symbolami popkultury w wykonaniu Malwiny Konopackiej

Pop, najnowsza kolekcja ceramiki autorstwa Malwiny Konopackiej, narodziła się w czasie lockdownu. To protest wobec szarej codzienności i zabawa w najczystszej postaci. Artystka beztrosko bawi się symbolami popkultury i gra z konwencją, zachwycając żywymi barwami i przenosząc widzów do krainy wiecznego dzieciństwa.

Gdyby streścić Pop jednym słowem, wystarczyłoby powiedzieć: „Dzieje się!” Wazon Oko leci w kulki za sprawą wzoru Cyrk. Irena przebiera się za myszkę Mickey. Tu i ówdzie rosną muchomory, czasem wszyscy pokazują się nago (wzory Nude). Zewsząd zerka Smiley – piktogram wymyślony w 1963 roku przez Harveya Balla, który pół wieku później inspirował twórców emoji. Pierwszy raz w historii marki pojawia się niebieski w odcieniu denim – przypomina tak modny w latach 70. dżins. Kwiaty przywołują skojarzenie z estetyką dzieci kwiatów.

Lata 60. zapisane są w historii designu złotymi zgłoskami. Artystka interpretuje je na nowo, przygląda się tamtym formom, ale tworząc swoje, podąża własną drogą. Istotny wpływ na formę, jaką przyjęła kolekcja miały doświadczenia związane z pandemiczną izolacją. Wcześniej inspiracją było doświadczenie, teraz tęsknota za doświadczeniem – mówi artystka. – Stąd w kolekcji tyle nawiązań do kultury popularnej – obecnej na Instagramie, który chwilowo zastąpił oglądanie sztuki w galeriach i rozrywki, które można zorganizować sobie w domu i okolicach. Stąd też w towarzyszącej kolekcji sesji fotograficznej pojawiają się refleksy kolorowej pleksi i dyskotekowej kuli. Smażąc jajka i chodząc po lesie, marzyliśmy, żeby jeszcze zatańczyć.

Nowa odsłona klasyki

W kolekcji Pop znajdziemy nowe wersje projektowanych przez artystkę przedmiotów z rodziny Oko. Dziś jest to aż siedem różnych obiektów: wazony Nana (2018), Irena (2019) i Miki (2020) oraz patera Aniela (2018), unikatowa forma Teresa (2018), Krystal (2018). Nie zabrakło też klasycznego wazonu Oko (2014) jak również jego reinterpretacji w wersji kryształowej stworzonej wspólnie z marsylskim studiem studia Slavia Kolektiv i czeską manufakturą Blažek Glass.

Oko, po raz pierwszy zaprezentowany w 2014 roku w ramach Tokyo Designers Week, to najbardziej rozpoznawalny wazon Malwiny Konopackiej. Wysoki na 42 centymetry, wąski u podstawy i zwieńczenia, zasłynął owalnymi zagłębieniami, które dają duże pole do malarskiego popisu. W kolekcji Pop nabiera nowych kolorów. Denimowe tło z epoki, gdy tańczono w światłach dyskotekowych kul, przecinają pionowe paski albo kwiaty; w zagłębieniach pojawiają się żółte piktogramy Smiley, czasem otoczone białą plamą, co przypomina jajko sadzone.

Nowością jest Oko w wersji Nude – biały z zewnątrz, ze środkiem wypełnionym kolorami. Występuje też w wersji ze Smileyem w zagłębieniach, a za sprawą wzoru Cyrk jest ozdobiony kolorowymi kulkami. Spragnieni klasyki z pewnością polubią go w formie biało-różowej szachownicy i białych kwiatów na denimowym tle. Jest też Oko hybrydowe, to w końcu słowo sezonu 2020/2021. W środku niebieski, u góry nude, u dołu czerwony w białe kropki przywodzi na myśl szalonego Muchomora.

Konopacka

Kolory rządzą!

Irena naśladuje starszego brata. Pojawia się w wersji denimowej w paski i z chmurką oraz w barwach muchomora. Dużo się uśmiecha – jest Smiley’em sama w sobie i używa go do wypełnienia malarskich plam. Idzie jednak dalej. Dostajemy ją pomalowaną w maki i – to sensacja kolekcji POP – przebraną za Myszkę Mickey. Uszy i nos powstały z ceramicznych precli i kulek – elementów pojawiających się w dotychczasowych kolekcjach Malwiny Konopackiej.

Patera Aniela, wprawdzie nie najmłodsza, ale najmniejsza w rodzinie, podpatruje większych. Spotkamy ją w kilku wersjach, między innymi różową, nude (z wytłoczoną kratką), w biało-różową szachownicę i paski, denimową w kwiaty.

Wazony Nana, które z natury bawią się formą – to rzeźbiarskie kompozycje z powtarzalnych elementów: precla, precla z dziurką i kuli – tym razem dystansują się od wzorów. Zobaczymy je w jednolitych barwach: intensywnej czerwieni i w odcieniu denim. Każdy będzie ozdobiony preclem z piktogramem Smiley.

Malwina Konopacka dotąd znana z malowania na ceramice, tym razem posłużyła się nową techniką. Wybierała wzory w kolorowych szkliwach, co dało efekt negatywowych ilustracji.

Konopacka

Malwina Konopacka

Urodzona w 1982 roku w Warszawie, studiowała Wzornictwo Przemysłowe na warszawskiej ASP i ilustrację na Universität der Künste w Berlinie. Jako ilustratorka współpracowała m.in. z Elle, Dwutygodnik.com, Bęc Zmianą i to z pasji do ilustracji wynikły pierwsze wazony Oko – artystka przeniosła rysunek w trójwymiarowy świat przedmiotów codziennego użytku. 

Nawiązującym do lat 60. projektem trafiła w środek potrzeb – powtarzalne formy pozwalają traktować jej prace jako wzornictwo przemysłowe, niepowtarzalne, ręcznie malowane wzory umiejscawiają je w kategorii „sztuka”. Z Malwiną Konopacką nic nie jest oczywiste. W pracy balansuje pomiędzy wzornictwem przemysłowym, rzemiosłem a sztuką.

Prezentowała prace na wielu międzynarodowych wystawach (m.in. Tokyo Designers Week, Japonia 2014; La Tavola Polacca, Expo Milano, Włochy 2015; La Cité, 318 Unite d’Habitation Le Corbusier, Francja 2017; DesignBlok, Praga, Czechy 2018 i 2019, Windows of Design, Alhambra, Berlin, Niemcy 2020), a także w polskich galeriach i muzeach (Muzeum Narodowe w Krakowie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Muzeum Narodowe w Warszawie).

***
Trendy, inspirujące wnętrza, najlepsze realizacje w architekturze, nowości ze świata designu i ciekawe rozmowy wprost do Twojej skrzynki!  Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły: