Antyczne przytulanki

Zachwycające rzeźby z tkaniny, pochodzącego z Barcelony artysty Sergio Rogera, to zdumiewająca kolekcja pełna jońskich kolumn, popiersi rzymskich cesarzy, posągów mitologicznych bogiń. Tyle że zamiast marmuru mamy tu… poduszki! Najnowsza seria „Tekstylne ruiny” w zabawny sposób odnosi się do klasycznej greckiej i rzymskiej sztuki i architektury.

Twórczość mieszkającego w Barcelonie artysty, Sergio Rogera jest zakorzeniona w fascynacji starożytnością. Artysta kwestionuje jej współczesny odbiór, wskazując na archeologię jako dziedzinę nauki pełną przekłamań związanych z eurocentryczną wizją przeszłości. Jego prace podważają współczesny odbiór antyku, wskazując na archeologię jako dziedzinę nauki pełną przekłamań związanych z eurocentryczną wizją przeszłości.

Poruszając się zręcznie między hołdem a ironią, Roger jest zainteresowany zarówno starożytnym pojmowaniem piękna, jak i ujawnianiem naszych błędnych wyobrażeń na jego temat.

– Chcę zwrócić uwagę na fikcyjną, opartą na spekulacjach stronę archeologii,  która pojawiła się pod koniec XVIII wieku podczas europejskiego okresu imperialnego i która od tamtej pory wzmacnia zachodnią narrację białych mężczyzn – tłumaczy Sergio Roger. – Weźmy koncepcję białego koloru w starożytnej sztuce grecko-rzymskiej. Tak się składa, że ​​jest to największy spisek w historii sztuki. Powszechnie wiadomo, że rzeźba i architektura z tego okresu były malowane w jasnych kolorach. Jednak nasza wizja świata klasycznego wciąż odmawia zaakceptowania tego faktu, aby zachować wartości cnoty i czystości, które kojarzymy z utraconym idealnym białym światem.

Magazyn Design Alive

NR 47 WIOSNA 2024

ZAMAWIAM

NR 47 WIOSNA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

DAH NR 11 JESIEŃ 2023

Jako kolejny przykład wypaczania faktów artysta podaje prace restauracyjne w minojskim pałacu w Knossos na Krecie, przeprowadzone przez słynnego archeologa Sir Arthura Evansa na przełomie XIX i XX wieku. Evans zatrudnił kilku artystów, z których większość mieszkała wówczas w Paryżu, w celu odtworzenia głównych malowideł ściennych. Oryginalne obrazy były w bardzo złym stanie, brakowało większości elementów, co oznaczało, że artyści musieli interpretować dzieła, aby ukończyć malowidła ścienne.

–  To bardzo interesujące zobaczyć, jak te dzieła zostały odrestaurowane w stylu wyraźnie nawiązującym do art déco, który był wówczas trendem artystycznym – mówi Sergio Roger.

Sergio Roger

Dekonstrukcja marmuru

Sposobem na dekonstrukcję idealnej wizji starożytnej kultury, jest więc dla artysty potraktowanie kultowych elementów historii sztuki, jakimi są np. greckie kolumny, z dużą dozą dystansu. Marmur zamienia się u niego w poduszki – miękkie obiekty szyje samodzielnie z tkanin z początku XX wieku. Sergio Roger wyszukuje je w sklepach ze starociami, wybierając głównie len i surowy jedwab. Skrupulatnie zszywa je i układa, aby uzyskać wygląd kamienia. Monumentalna potęga starożytnej sztuki jest w ten sposób nie tylko brana w nawias, ale też zyskuje niesamowity, poetycki filtr dzięki dotykowi rąk twórcy.

– Sztuka rzeźbiarska kojarzy nam się z trwałymi i szlachetnymi materiałami, takimi jak kamień czy brąz. Zastępując je czymś tak kruchym i delikatnym jak płótno, przedmioty nabierają nagle zupełnie nowego znaczenia. Moim celem jest oderwanie się od naszego postrzegania tradycyjnej rzeźby, ale także refleksja nad ideą trwałości – wyjaśnia artysta.

Pandemia pokazała, jak krucha może być nasza rzeczywistość. Poprzez swoją sztukę Sergio Roger próbuje apelować o pokorę i przypomnieć, że powinniśmy bardziej szanować siebie nawzajem i nasze otoczenie. Inaczej historia może się powtórzyć.

Sergio Roger

Sergio Roger

Rocznik 1982. Od czasu ukończenia berlińskiej Akademii Sztuki (UdK), gdzie studiował rzeźbę i sztukę nowych mediów u profesora Hito Steyerla, otrzymał kilka ważnych nagród, w tym Generation 09-Caja Madrid. Jego prace były wystawiane w renomowanych międzynarodowych galeriach, takich jak Galleria Rossana Orlandi, Robilant + Voena w Mediolanie, a wkrótce zostaną zaprezentowane w The Future Perfect Gallery w Nowym Jorku. W grudniu 2021 roku Roger współpracował z legendarnym domem aukcyjnym Christie’s i wystawiał swoje prace w jego głównej galerii przy King’s Street w Londynie. Uczestniczył w prestiżowych targach, takich jak Design Miami/Basel Jego prace znajdują się w kilku kolekcjach prywatnych i publicznych, takich jak Colección Norte de Arte Contemporáneo i Fundación Caja Madrid. Artysta mieszka i pracuje w Barcelonie.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Funkcjonalne rzeźby

Funkcjonalne rzeźby

Detroit | 20 stycznia 2023

Domowa błogość, która niepokoi. Tak tworzy Aaron Blendowski!