Aluminium rwie w górę. EL 100 – druga ikona SITAG

swarzędz | TEKST PROMOCYJNY

17 listopada 2014 | Design | Rzeczy |

Błyszczący rdzeń z aluminium nawiązuje do epoki ojców pary i elektryczności. Przywołuje świat fordyzmu i mówi – między Dłonią i Głową jest Serce, dzięki któremu można rzucić wyzwanie grawitacji. Fotel EL 100 marki SITAG narodził się z tego marzenia i krzepi – w górę serca, a grafika Andrzeja Dobosza oddaje ducha epoki industrialnej. Zobaczcie drugą odsłonę projektu „Ikony SITAG”.

W słynnym filmie „Metropolis” Fritza Langa ubodzy robotnicy, czyli Dłonie pracują na rzecz bogaczy, czyli Umysłu, a nad światem unosi się dwuznaczna poświata ekonomicznego rozdarcia. Podzieleni ludzie znajdują kogoś, kto przyniósłby harmonię. Niestety, wszystko okazuje się iluzją. Tragiczna historia rozgrywa się na tle epoki przemysłowej, pary i elektryczności. W świecie, który błyszczy metalem, zasnuwa się parą, mruga sztucznym okiem kamery, dyszy morderczym trudem w fosforyzującej, elektrycznej poświacie. Wszystko tu jest podporządkowane pracy na rzecz nowej Atlantydy budowanej dzięki technice. To ona może sprawić, że kiedyś utracony raj ziści się na nowo, dzięki połączeniu Dłoni, Umysłu i Serca.

Projekt fotela EL 100 marki SITAG nawiązuje do tej przemysłowej estetyki swoim wertykalnym nośnikiem oparcia wykonanego z lanego aluminium. Błyszczący metal wyrywa do góry niczym ściany Muzeum Guggenheima Franka Gehrego. Mierzy ku niebu, jak maszyny pierwszych aeronautów. Wertykalny pęd jest nakręcony marzeniem  o pokonaniu grawitacji, daje charakter ducha butnego i wojowniczego, który ambitnie się pnie ku górze. To kosztuje wysiłek, przypomina o trudzie pracy.

Grafika Andrzeja Dobosza oddaje industrialny nastrój przez zestawienie biomorficznej formy nośnika produktu z symbolami epoki industrialnej – żarówką, machiną latającą, pryzmatem i tubą gramofonu. Precyzję i finezję przemysłowego wytworu oddaje optyczny przyrząd skonfrontowany z kobiecą sylwetką – symbolem delikatności i finezji.

Aluminiowa konstrukcja fotela El100 gwarantuje nieporównywalną trwałość i wytrzymałość fotela. Nośnik oparcia i krzyżak podstawy to biomorficzne, odlane formy wykonana z polerowanego aluminium. Miękka forma siedziska z tworzywa z zaokrągloną na przedniej krawędzi tapicerowaną poduszką zmniejsza ucisk na mięśnie ud i zapobiegania drętwieniu kończyn dolnych podczas wielogodzinnego siedzenia. Oparcie zarówno w wersji tapicerowanej jak i siatkowej poprzez regulację wysokości na aluminiowym tragarzu pozwalająca na łatwe dopasowanie do kręgosłupa osoby siedzącej. Niezawodne siłowniki gazowe regulują wysokość siedziska i zapewniają jego sprężystość w najniższym położeniu. Komfort siedzenia podnosi również zintegrowany z siedziskiem mechanizm umożliwiający regulację głębokości siedziska oraz automatyczną regulację siły nacisku na oparcie w zależności od wagi użytkownika.

2SITAG_EL100_premiumFotele EL100 z kolekcji SITAG Premium – wybór Szymona Brodziaka jako tło dla jego fotografii. fot. Materiały prasowe

3SITAG_EL100Projekt fotela EL 100 marki SITAG w epoce druku 3D przypomina nam o trudzie wytwarzania. Aluminium uznawane za złoto designerów gwarantuje nieporównywalną trwałości i wytrzymałość konstrukcji. fot. Materiały prasowe

4SITAGodlewniaOdlewnia SITAG – lejące się aluminium. fot. Materiały prasowe

5wnetrze_EL100Postindustrialne wnętrze z fotelami EL100. fot. Materiały prasowe

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Doceniajmy wartość tworzenia

Wartość tworzenia

Warszawa | 24 maja 2015

„Kopia czy inspiracja? Spór o autentyczność projektowania”.

Kawiarniana kultura pracy. PIGI – ostania ikona SITAG

Nieoczywistości

Swarzędz | 30 marca 2015

Kawiarniana kultura pracy. PIGI - dziewiąta i ostania ikona SITAG.

Membrana i melonik – SITAGEGO, siódma ikona SITAG

Stylowy i elegancki

Swarzędz | 28 lutego 2015

SITAGEGO - siódma ikona SITAG, zdobywca Red Dot Design Award.