Alicja Patanowska: – Błąd jest istotą tworzenia

Dla jednych uznana artystka. Dla innych ceramiczka. Dla niej samej – garncarka. Prawie nie kupuje ubrań, a na spotkania, nawet odległe, jeździ autobusami. Poznajcie Alicję Patanowską.

Interesują ją fabryki oraz wiedza i umiejętności tych, którzy całe swoje życie zawodowe oddają zgłębianiu tajników procesu produkcji. – Pracownicy fabryk to skarbnica wiedzy. Najwięksi fachowcy. Cisi mistrzowie – mówi.

Garncarstwo pochłania ją bez reszty. Polega głównie na pracy fizycznej: nieraz przetacza 100 kilogramów gliny dziennie. Ale to też taniec bez muzyki, bo toczenie to ciągły ruch. – Gdy nie wykładam akurat na uczelni i wchodzę w rolę garncarki, to przez miesiąc nie odbieram telefonów i maili. Pracownia to mój drugi dom, a moja praca to nieustanne próby, najczęściej nieudane. Ale błąd jest istotą tworzenia – opowiada.

W pracach Alicji Patanowskiej widać, jak ważne są dla niej interakcje. Interakcje z ludźmi i z przedmiotami. Wymiana myśli, która dokonuje się w czasie tworzenia przedmiotu i kiedy zyskuje on swoje życie w kontakcie z odbiorcą.

W tworzeniu skupia się na prostych rzeczach. – Na najprostszych z możliwych rozwiązaniach. I ekspresji koła garncarskiego. Toczenie to ciągły ruch, który czasami doprowadza mnie do radości, bo udaje się z jego pomocą coś stworzyć, a innym razem do kontuzji, bo to ciężka, fizyczna praca. Ale przede wszystkim to medytacja, dlatego gdy pracuję, nigdy nie słucham muzyki – mówi Alicja Patanowska.

Alicja Patanowska

Alicja Patanowska

Artystka (ur. 1983 r.), absolwentka Wydziału Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, czyli polskiej stolicy artystów ceramików (2012), oraz Royal College of Art w Londynie (2014). Mieszka we Wrocławiu, gdzie prowadzi Studio Ali Berg – pracownię koła garncarskiego. Tworzy tam unikalne obiekty sztuki i wzornictwa przez łączenie tradycyjnych technik koła garncarskiego z nowymi kontekstami, formami, technikami i materiałami.

Prace Alicji Patanowskiej stanowią część zbiorów sztuki i wzornictwa Shanghai Museum of Glass. Jej ceramika dostępna jest między innymi w Merci w Paryżu, Barbican Center w Londynie, Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku i Deutsche Bank KunstHalle w Berlinie. W Polsce szeroki wybór jej ceramiki znajdziemy od niedawna w warszawskim Noti Studio.

***
Trendy, inspirujące wnętrza, najlepsze realizacje w architekturze, nowości ze świata designu i ciekawe rozmowy wprost do Twojej skrzynki!  Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły: