ZNAMY JUŻ PROGRAM DOMU IDEI „DESIGN ALIVE” PODCZAS GDYNIA DESIGN DAYS. WYPIJMY ZA BŁĘDY!

GDYNIA 28.5.2018

DESIGN WYDARZENIA

Znamy już program Dom Idei „Design Alive” podczas Gdynia Design Days w dniach 6-15 lipca w Klubie Marynarki Wojennej „Riwiera”.
Pierwsza odsłona Domu Idei miała miejsce w willi fabrykanta i marszanda Henryka Grohmana podczas Łódź Design Festivalu w październiku 2017 roku i została przyjęta, jako jedno z najciekawszych punktów ŁDF. Tym razem „Design Alive” przenosi się z wydarzeniem do Gdyni, gdzie odkryje przed nami miejsce, które powstało w 1923 roku jako jeden z najpiękniejszych obiektów naszego wybrzeża – hotel „Polska Riwiera” ściągający nad Bałtyk spragnionych wypoczynku przedstawicieli twórczych elit. W 1945 roku obiekt zyskał nowego właściciela i funkcję Domu Marynarza. Jaki był cel tego typu miejsc w powojennej Polsce? Tworzono je po to, by marynarzom zapewnić „nieskrępowany wypoczynek, ale równocześnie oddziaływać na nich wychowawczo”. Może z lekkim przymrużeniem oka, ale taki właśnie będzie nadmorski Dom Idei magazynu „Design Alive”: podczas Gdynia Design Days redakcja magazynu wraz z zaprzyjaźnionymi partnerami, artystami, projektantami i aktywistami stworzy miejsce twórczych spotkań w atmosferze nadmorskiego odprężenia, które od wieków pobudzało i sprzyjało olśnieniom. A wszystko to w nawiązaniu do hasła 11. edycji GDD "Error".

digdd

Magazyn „Design Alive” po raz kolejny do współpracy zaprosił m.in. Przemo Łukasika, architekta i współzałożyciela pracowni MedusaGroup. – Dom Idei, to przestrzeń, która dzięki interwencji twórców i projektantów zyskuje zupełnie nowy wymiar. Jest polem do eksperymentów i dyskusji na temat współczesnego projektowania i designu – mówi Łukasik. Tematem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu jest słowo „error”, które organizatorzy interpretują m. in. jako stan wytrącenia z równowagi zmuszający do poszukiwania nowych, skutecznych rozwiązań. – Świetnie pasuje do prac wykonywanych w kamieniu – zauważa Łukasik. – Nierówności i zróżnicowane struktury, powstałe w czasie, kiedy kamień się formował albo podczas jego użytkowania, są dla mnie pożądane, bo to coś wyjątkowego i swoistego. Wiem, że nigdzie i u nikogo się nie powtórzą. Obecnie we wszystkim szuka się indywidualnych cech, a w kamieniu nie trzeba tego robić, kamień ma to już od początku. I to chcę wykorzystać w tej realizacji – opowiada.

Ten tajemniczy projekt powstanie wspólnie z firmą WKG specjalizującą się w obróbce kamienia dekoracyjnego. – Przygotowujemy coś, co jest dla nas sporym wyzwaniem technologicznym, ale warto podjąć ten trud – mówi Marcin Kamiński, dyrektor handlowy WKG ZOK.

Wnętrze Domu Idei ma być zaskoczeniem dla odwiedzających, dlatego szczegóły o tym, co będzie się w nim znajdowało, muszą pozostać jeszcze tajemnicą. Znamy już natomiast program wydarzenia.

WYDARZENIE NA FACEBOOKU: tutaj

WYSTAWY:
• „Formy ułomne” - obiekty selekcjonowane przez Marka Cecułę
• „Arka. Historia pewnego domu” - Robert Konieczny, wystawa zdjęć Wojciecha Trzcionki
• „Nawa – powidoki” - instalacja Oskara Zięty
• „Error 380” - instalacja Przemo Łukasika
• „Sitomarket” - wystawa grafik Traffic Design

PROGRAM
• 07.07 sobota, 19.00
Wernisaż Domu Idei „Wypijmy za błędy” i bankiet Gdynia Design Days (obowiązują zaproszenia)
• 08.07 niedziela ERROR, 13.00-15.30
ROZMOWY: „Jaka piękna katastrofa – kiedy błąd staje się chciany”, goście specjalni: Paulina Kisiel – dyrektor Gdynia Design Days i Izabela Bołoz – kurator wystawy „Error. Czy chcesz kontynuować?”
• 09.07 poniedziałek WZORNICTWO, 13.00-15.30
ROZMOWY: „U siebie”, goście specjalni: Marta Szaban i Tomasz Krzempek – None Studio (twórcy aranżacji Domu Idei), Ewa Podhajska i Justyna Cieślica - zespół marketingu Davis, Michał Kuryłło - dyrektor sprzedaży i marketingu Paged, przedstawiciel marki Kinnarps
• 10.07 wtorek GRAFIKA, 14.00-16.30
ROZMOWY: „Na murze” grafika w przestrzeni publicznej, goście specjalni: Jacek Wielebski – grafik, Traffic Design; Patryk Hardziej – grafik, kurator wystawy „Karol Śliwka – Polskie Projekty Polscy Projektanci”
• 12.07 czwartek ARCHITEKTURA, 14.00-16.30
Projekcje filmów o architekturze, spotkania z twórcami
ROZMOWY „O architekturze”. Goście specjalni: Przemo Łukasik – architekt, Kamil Śliwka i Mateusz Bielesz – producenci filmu „Uzdrowisko. Architektura Zawodzia”
PROJEKCJA „Idea jest najważniejsza. Architektoniczne pasje Andrzeja Wajdy” (reż. Jacek Link Lenczowski), partner filmu: AQForm Lighting Solutions
PROJEKCJA „Uzdrowisko. Architektura Zawodzia” (reż. Ewa Trzcionka)
• 14.07 sobota, 21.00
Pożegnalny dancing w Domu Idei

Miejsce: Klub Marynarki Wojennej „Riwiera", ul. Zawiszy Czarnego 1
Godziny otwarcia: niedziela-piątek 12.00-20.00, sobota 12.00-24.00
Organizator: „Design Alive”
Partner główny: Gdynia Design Days
Partnerzy: BanGlob, Kinnarps, Davis, WKG, Paged Meble, Traffic Design, Bujnie, Projekt68, Secto Design, FloraMuzyka
Kurator: Ewa Trzcionka
Aranżacja przestrzeni: NONEgrupa
Organizacja: Wojciech Trzcionka
Koordynacja: Magdalena Krelińska

„Riwiera" - pierwotnie hotel, a dzisiaj Klub Marynarki Wojennej. Na zdjęciu fragment wnętrza. fot. Wojciech Trzcionka

Do Domu Idei zaprosiliśmy m.in. architekta Roberta Koniecznego (na zdjęciu z lewej) i ceramika Marka Cecułę. fot. Marek Swoboda

Magazyn „Design Alive” po raz kolejny do współpracy zaprosił Przemo Łukasika, architekta i współzałożyciela pracowni MedusaGroup. fot. Marek Swoboda

„Nawa – powidoki”, instalacja Oskara Zięty. fot. Marek Swoboda

Projekt Przemo Łukasika zostanie zrealizowany wspólnie z firmą WKG specjalizującą się w obróbce kamienia dekoracyjnego. fot materiały prasowe

Tym razem „Design Alive” odkryje przed nami miejsce, które powstało w 1923 roku jako jeden z najpiękniejszych obiektów naszego wybrzeża – hotel „Polska Riviera” ściągający nad Bałtyk spragnionych wypoczynku przedstawicieli twórczych elit.