ŚWIĘTO DESIGNU PO RAZ DZIESIĄTY!

Łódź | Tekst promocyjny

28 września 2016 | Design | Wydarzenia |

Łódź Design Festival to już tradycja – od 2007 roku, zawsze w październiku Łódź staje się stolicą polskiego designu. Na imprezę zjeżdżają się najważniejsi projektanci, producenci 
i dystrybutorzy z branży. W ramach wystaw prezentowane są premiery i klasyki światowego wzornictwa, a w trakcie spotkań i wykładów swoimi doświadczeniami dzielą się eksperci z Polski i zagranicy. Obok prezentacji uznanych marek pokazywane 
są inspirujące i odważne debiuty młodych twórców.

10. jubileuszowa edycja ŁDF rozpoczyna się 13 i potrwa do 23 października. Kilkanaście festiwalowych dni wypełnionych będzie wydarzeniami poświęconymi architekturze, projektowaniu 2D i 3D, nowym technologiom, tożsamości marek i produktów. Swoimi doświadczeniami podczas różnego rodzaju prezentacji podzieli się przeszło 50 ekspertów reprezentujących takie marki jak np.: Ceramika Paradyż, Audi, IKEA czy Disney.

Hasłem przewodnim tegorocznej edycji jest Tożsamość. Victor Papanek w książce „Design dla realnego świata” pisał: „Projektowanie to najpotężniejsze znane dotąd narzędzie kształtowania przez człowieka własnych wytworów i środowiska, a co za tym idzie samego siebie”.

LDF_designalivemag - 3

– Zainspirowani tą myślą, wspólnie z zaproszonymi projektantami i kuratorami, zastanowimy się, jak poprzez design manifestuje się tożsamość twórców i odbiorców. Poszukamy też odpowiedzi na pytanie, co kształtuje tożsamość miejsc w których żyjemy, a w bloku biznesowym rozmawiać będziemy o tym, jakie cechy definiują dobrze zaprojektowane przedmioty. – Michał Piernikowski, dyrektor ŁDF
Jubileusz to również okazja do podsumowań i układania planów na przyszłość. Właśnie o przyszłości, technologii, robotyzacji, nowych wyzwaniach stojących przed ludzkością oraz innowacyjnych wizualizacjach danych opowiadają dwie z festiwalowych wystaw: „Everyda(y)ta” oraz  „Random Darknet Shopper”. Pierwsza zwraca uwagę na to jak wizualizacje danych zmieniają postrzeganie życia codziennego, w szczególności to jak projektanci wykorzystują zebrane informacje do zobrazowania dzisiejszego społeczeństwa. Zaproszony do współpracy kurator, Thomas Clever, dokonał selekcji międzynarodowych oraz aktualnych przeglądów innowacyjnych wizualizacji danych. Random Darknet Shopper z kolei to wynik eksperymentu grupy !Mediengruppe Bitnik, która wysyłała zautomatyzowanego bota na zakupy on-line w tzw. „darknet”, czyli ukrytym Internecie, dostępnym tylko dla nielicznych. Bot posiadał tygodniowy budżet 100 $ i losowo wybierał jeden produkt z około 16.000 dostępnych artykułów. Kolekcja przedstawia 25 elementów pozyskanych w okresie od października 2014 do marca 2016, podczas wystaw w Kunst Halle Gallen, Horatio Junior Gallery w Londynie oraz Instytucie Aksioma Contemporary Art Ljubljana. „Jest tylko jeden problem”, jak napisał The Washington Post w styczniu 2015 roku o tym projekcie, „bot niedawno kupił 10 tabletek ecstasy”. W odpowiedzi Guardian zapytał: „Czy robot lub oprogramowanie mogą zostać ukarani więzieniem, jeśli popełnią przestępstwo? Gdzie leży prawna odpowiedzialność, jeśli kod jest domyślnie zły?”.
Nad szeroko i różnie interpretowaną tożsamością zastanawiamy się również wspólnie z wybranymi grafikami i ilustratorami poprzez przegląd plakatów na wystawie „Eye-dentity – Poster Stories” oraz prezentację innowacyjnych projektów opakowań w ramach „Inside the box”. Specjalna wystawa jubileuszowa pozwoli widzom zerknąć wstecz i prześledzić rozwój festiwalu od jego pierwszej edycji w 2007 roku. Jak co roku na ŁDF zobaczyć będzie można najlepsze polskie wdrożenia prezentowane na wystawie must have oraz innowacyjne projekty młodych twórców, prezentowane na wystawie make me!, spośród których jeden otrzyma nagrodę PARADYŻ AWARD w wysokości 20 000 zł.

LDF_designalivemag - 1

Dostępna będzie również Edukreacja – część programu dedykowana najmłodszym fanom designu. Dzięki specjalnej strefie przygotowanej we współpracy z IKEA, warsztatom oraz wystawie dzieci będą miały szansę zrozumieć dorosły świat wzornictwa. Ponadto, na festiwalu pojawią się dziesiątki prezentacji najlepszych polskich marek wraz z działaniami przygotowanymi przez Mecenasa Festiwalu, jak wystawa „Little interior design by Ceramika Paradyż”, czy warsztaty dla najmłodszych „Mozaikowe wariacje z Ceramiką Paradyż”.
Dziesiąta edycja festiwalu jest okazją do refleksji nad rolą, jaką przedmioty, którymi się otaczamy, pełnią w naszym życiu; jak pisał Deyan Sudjic w „Języku rzeczy”: „Nasze związki z tym, co posiadamy, nigdy nie są proste. To skomplikowana mieszanka przemyślności i niewinności. Przedmioty nie są 
w żadnym razie niewinne (…). I właśnie dlatego są zbyt interesujące, by o nich nie mówić.”

Szczegółowy program dostępny na: www.lodzdesign.com

LDF_designalivemag - 2

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły: