Adam Tępiński - prezes Ceramiki Paradyż, Beata Dela - projektantka, autorka nagrodzonej kolekcji Trakt oraz Rafał Domaradzki - dyrektor Departamentu Marketingu Ceramiki Paradyż, odbierają nagrodę Red Dot w Essen. zdjęcia: materiały prasowe

RED DOT DESIGN AWARD 2016 DLA CERAMIKI PARADYŻ. BEZKOMPROMISOWO DĄŻYĆ DO CELU

TEKST PROMOCYJNY

TOMASZÓW MAZOWIECKI 14.9.2016

DESIGN LUDZIE RZECZY WYDARZENIA

Ceramika Paradyż otrzymała najważniejszą, międzynarodową nagrodę w dziedzinie wzornictwa przemysłowego – Red Dot Design Award 2016. Jury konkursu doceniło polskiego producenta za kolekcję wielkoformatowego gresu szkliwionego Trakt.
Rozmawiamy z Beatą Delą, projektantką Ceramiki Paradyż, autorką nagrodzonej kolekcji Trakt

Co panią zainspirowało do jej stworzenia?
– Naturalny materiał, ziemia, piasek… to, po czym chodzimy każdego dnia. Podczas projektowania kolekcji nie zależało mi na dosłownym odwzorowaniu jakiegoś konkretnego materiału, ale na stworzeniu płytki, która wyglądem i kolorem sprawi, że w dotyku poczujemy powierzchnię mentalnie nam bliską, autentyczną i bezpieczną.

Jak długo pracowała pani nad kolekcją Trakt – od pomysłu do wyjścia kolekcji na rynek?
– Pomysł narodził się pod koniec maja ubiegłego roku. A ponieważ rozpoczęliśmy prace nad wdrożeniem do naszej oferty nowego formatu 75x75 cm, niezbędne było zakupienie odpowiedniego wyposażenia linii produkcyjnej. Realizacja kolekcji wymagała kolejnych inwestycji w urządzenia pozwalające na wykonanie wszystkich założonych efektów na powierzchni płytki. Po raz pierwszy zaprezentowaliśmy Trakt we Włoszech na targach Cersaie 2015. Na rynku produkt pojawił się w marcu tego roku.

W jakich wnętrzach najchętniej widziałaby pani płytki z kolekcji Trakt?
– Trakt jest uniwersalny, odnajdzie się w kuchni, na tarasie, a także w minimalistycznym, loftowym apartamencie. Ze względu na wysokie parametry, nowy, ciekawy format oraz zróżnicowaną grafikę, kolekcja jest także doskonałym materiałem do sklepów, salonów czy galerii handlowych.

paradyz _designalivemag - 1

Co pani zdaniem czyni kolekcję Trakt tak wyjątkową?
– Myślę, że największym atutem jest kolor i zróżnicowana grafika płytek. Ich oryginalne zestawienie pozytywnie wpływa na odbiór całej kolekcji. Płytki Trakt posiadają niepowtarzalny rysunek, dzięki czemu ułożone na powierzchni ściany lub podłogi tworzą dynamiczny wzór, który dodaje smaku aranżacji. Wzornictwo i format kolekcji to nie tylko prawdziwe wyzwanie, ale i konkretna inspiracja dla projektantów wnętrz.

Na jakie aspekty jury Red Dot zwróciło uwagę przy ocenie kolekcji Trakt?
– Oceniając zgłoszone produkty jurorzy Red Dot kierowali się wieloma aspektami, m.in. wzornictwem, innowacyjnością, jakością czy możliwościami zastosowania kolekcji. W werdykcie informującym o nagrodzie dla kolekcji Trakt otrzymaliśmy uzasadnienie, że nasz produkt zachwycił jury przede wszystkim wysoką jakością wzornictwa. Miło było także bezpośrednio obserwować niezwykle pozytywne reakcje na nasze „oscarowe” płytki, które prezentowane były na wystawie „Design on Stage” w Essen. To wszystko utwierdza mnie w przekonaniu, że warto konsekwentnie realizować nawet bardzo odważne wizje, ufać swojemu instynktowi i bezkompromisowo dążyć do celu.

***
Apetyt na więcej
Red Dot to największy na świecie i najbardziej prestiżowy konkurs w dziedzinie designu. Nagrody przyznawane są od 1955 r. przez Design Zentrum Nordrhein Westfalen za rozwiązania na najwyższym poziomie, wyróżniające się jakością wykonania i doskonałym wzornictwem. Zdobywców nagród wybiera międzynarodowe jury złożone z 41 niezależnych ekspertów w dziedzinie designu. Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono ponad 5 200 produktów reprezentujących 57 krajów świata.

Oficjalna gala wręczenia nagród odbyła się 4 lipca w Aalto Theater w Essen. W imieniu Ceramiki Paradyż, Red Dot Design Award odebrali prezes zarządu Adam Tępiński, autorka nagrodzonej kolekcji Beata Dela reprezentująca Dział Kreacji Produktu oraz dyrektor Departamentu Marketingu Rafał Domaradzki.

– Dopiero trzymając dyplom Red Dot Design Award w rękach, poczuliśmy „wagę” tego wyróżnienia. Wspaniale jest znaleźć się w gronie ludzi, którzy należą do najbardziej twórczych na świecie. Jestem dumny, że ludzie pracujący w Ceramice Paradyż dzięki swojej kreatywności, zaangażowaniu i ogromnej sile przebicia, z powodzeniem odnajdują swoje miejsce wśród najlepszych. Myślę, że szczególnie u nich nagroda Red Dot rozbudziła apetyt na więcej – mówi Adam Tępiński, prezes Ceramiki Paradyż.

Zwycięska, polska kolekcja płytek ceramicznych Trakt to jedna z flagowych propozycji Ceramiki Paradyż w najnowszym w ofercie producenta formacie 75x75cm. Zaprojektowana z dużym wyczuciem i dbałością o szczegóły w odwzorowaniu natury kolekcja, dostępna jest w pięciu uzupełniających się kolorystykach, tworzących wyjątkową paletę barw ziemi.

paradyz _designalivemag - 2

***
Pierwszy krok w budowaniu nowego wizerunku
Rozmawiamy z Rafałem Domaradzkim, dyrektorem Departamentu Marketingu Ceramiki Paradyż

Kolekcja Trakt to jedna z pięciu propozycji z serii płytek ceramicznych w nowoczesnym formacie 75x75 cm? Proszę powiedzieć coś więcej na temat tej grupy produktowej w państwa ofercie.
– To bardzo dobrze przemyślane i zaprojektowane wdrożenie. Płytki o wymiarze 75x75 cm, uzupełnione o formaty wynikające z pocięcia płytek bazowych na dwie i trzy części, wyprodukowane w technologii gresu szkliwionego, stanowią o uniwersalności tej oferty. Wszystkie kolekcje, zgodnie z obowiązującym ostatnio trendem w aranżowaniu wnętrz, doskonale sprawdzają się jako okładzina ścienna, jak i podłogowa. Delikatna Adana, industrialna Menfi, minimalistyczna Scratch, nowoczesna Optimal oraz nagrodzona Red Dot Design Award 2016 kolekcja Trakt to kompletna grupa produktów, w której każdy znajdzie coś dla siebie. Kolekcje zostały zaprojektowane w sposób pozwalający na łączenie ze sobą różnych kolorystyk w obrębie danego wzoru. Stanowią także doskonałe uzupełnienie zarówno oferowanych przez Grupę Paradyż kolekcji odwzorowujących drewno, jak również szerokiej gamy ściennych płytek łazienkowych.

paradyz _designalivemag - 7

Dlaczego zdecydowaliście się właśnie na format 75x75 cm?
– To efekt przeprowadzonych przez nas badań. Nieustannie analizujemy rynek oraz trendy w sprzedaży naszych produktów. Format 60x60 stał się już absolutnym standardem. Postanowiliśmy pójść krok do przodu i odróżnić nasz produkt, pod kątem wymiarów, od często spotykanych kolekcji importowanych z Azji, najczęściej występujących w formacie 80x80 cm. Dodatkowo mamy już w ofercie kolekcje rektyfikowanych płytek ściennych o wymiarach 25x75 cm, które doskonale komponują się z naszą najnowszą grupą produktową. Wspominałem wcześniej o uzupełnianiu, wręcz przenikaniu się kolekcji w nowoczesnych aranżacjach wnętrz – dzisiaj bardzo często projektanci, architekci wykorzystują w obrębie jednego pomieszczenia kilka, pasujących do siebie kolekcji. Wychodząc naprzeciw potrzebom naszych Klientów, postanowiliśmy ułatwić im zadanie – dać gotowe rozwiązania w ramach oferty jednego producenta.

Jak wygląda proces projektowania i wdrażania kolekcji w Państwa firmie?
– Wdrażanie kolekcji to skomplikowany proces, który potrafi trwać kilka miesięcy i wymaga zaangażowania wielu osób, głównie technologów. Pracujemy zawsze w grupie, nie ma możliwości, aby w warunkach produkcyjnych jednoosobowo stworzyć produkt. Początkiem jest projekt graficzny, który często modyfikujemy podczas opracowywania prototypu. Na tym etapie dobierane są surowce, dzięki którym uzyskujemy zamierzony efekt końcowy. Rozpoczynając pracę nad prototypem przygotowujemy warianty kolorystyczne według wcześniejszych założeń, a także kilka różnych wersji pod względem technologicznym. Kolekcja Trakt została wyprodukowana w pięciu wersjach kolorystycznych - dwóch w gamie beżo–brązów (Beige, Umbra) oraz trzech odcieni szarości (Grys, Antracite, Grafit). Jednym z finalnych etapów wdrożenia nowej kolekcji jest opracowanie – wraz z zespołem architektów – aranżacji, które we właściwy sposób pokazują walory płytek oraz możliwości zastosowania jej w różnych wnętrzach.

Czy może nam Pan zdradzić plany ofertowe firmy? Co będzie modne? Jakie produkty Ceramiki Paradyż będziemy mogli niebawem ujrzeć w salonach łazienkowych?
– Wszystkiego dzisiaj nie odsłonię… Mogę powiedzieć, że format 75x75 cm to pierwszy krok w budowaniu nowego wizerunku naszych produktów. W nadchodzącym sezonie znacząco odświeżymy tę grupę produktów, nadając im nowy wymiar... Na ten moment może tyle – więcej w trakcie najbliższych targów Cersaie, gdzie, jestem przekonany, zaskoczymy rynek ciekawymi rozwiązaniami.

paradyz _designalivemag - 4

paradyz _designalivemag - 3