Nadciąga projektowy sztorm

30 czerwca już po raz dziesiąty startuje najważniejsze letnie miejsce spotkań branży projektowej – Gdynia Design Days. Jubileuszowa edycja, odbywająca się pod hasłem „Sztorm”, poświęcona zostanie kreatywnemu niepokojowi, generującemu potrzebę zmian oraz sile sprawczej, po której nic nie zostaje takie samo. W programie ponad 20 inspirujących wystaw, kilkadziesiąt warsztatów i wykładów, spotkania z twórcami i ekspertami, blokitematyczne oraz projekcje filmowe.

Sercem festiwalowych wydarzeń po raz kolejny stanie się Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia, gdzie obejrzeć będzie można zdecydowaną większość wystaw. Tegoroczna wystawa główna „Miasto na fali” poświęcona zostanie innowacyjnym rozwiązaniom, jakie mogą zostać wdrożone w miastach w niedalekiej przyszłości. – Nasze miasta przechodzą współcześnie głębokie przemiany. Poszerzają się ich granice, zwiększa się liczba mieszkańców, a problemy wymagające rozwiązania stają się coraz bardziej złożone. Zagęszczenie ruchu ulicznego, zanieczyszczenie powietrza, dbanie o zieleń miejską, budowanie pozytywnych stosunków społecznych czy rozwój biedniejszych dzielnic to tylko niektóre z zagadnień, z którymi muszą sobie obecnie radzić władze miast i ich mieszkańcy.

Wystawa główna jest próbą odpowiedzi na te wyzwania – przekonuje kuratorka Izabela Bołoz Twórcy ekspozycji „Let’s talk about garbage”, zaprezentowanej po raz pierwszy podczas weneckiego Biennale Architektury, także dotkną jednego z palących wyzwań, jakie przed nami stoją: problematyki nadprodukcji i marnotrawstwa w codziennym życiu. Zjawiska nierozerwalnie towarzyszącemu współczesnemu stylowi życia, tak bardzo nastawionemu na konsumpcję.

Na gości czekać będzie również m.in. ekspozycja poświęcona 100-leciu niderlandzkiego ruchu De Stijl, wystawa jedzenia przyszłości „infuture food lab”, stworzona przez Natalię Hatalską i gdańską ASP czy przekrój najlepszych przykładów produktów zaprojektowanych w myśl zasad gospodarki okrężnej – „rECOnsider design”. W Muzeum Miasta Gdyni kontynuowany będzie cykl „Polskie Projekty Polscy Projektanci”, w tym roku poświęcony twórczości jednego z naszych najbardziej znanych i rozpoznawanych na świecie projektantów, Oskara Zięty. Będzie to także okazja do zbadania, jak bliskość Morza Bałtyckiego wpływa na myśl projektową twórców z całego regionu, na wystawie „Roundabout Baltic”.

W tym roku praktyczny wymiar festiwalu, czyli wykłady i warsztaty dla profesjonalistów, podzielone zostały na specjalne bloki tematyczne dedykowane grafice, wzornictwu, miastu + architekturze, eco i wnętrzom. Poprowadzą je uznani eksperci ze świata sztuki, nauki, marketingu, biznesu i mediów. Wśród nich m.in.: Paweł Podwojewski (Pracownia MOTIV), Magda Pilaczyńska, Michał Bachowski (magazyn F5), Agata Frankiewicz (Dekoeko.com), Marek Adamczewski (maradDesign) oraz Jakub Koźniewski (panGenerator). Przed młodymi projektantami staje dziś wiele wyzwań rynkowych, z którymi łatwiej poradzić sobie, gdy działa się wspólnie, łącząc know-how, emocje, idee i doświadczenie.

O tym, jak dobrze zaprojektować swój biznes i odnieść sprzedażowy sukces opowiedzą eksperci podczas drugiej edycji cyklu „Stwórz i Sprzedaj”. Ten praktyczny instruktaż dedykowany jest młodym przedsiębiorcom z sektorów kreatywnych, którzy dopiero wypływają na szerokie wody biznesu. Swoim doświadczeniem podzielą się m.in. Mateusz Kusznierewicz, Mona Kinal czy Joanna Staniszewska.

Magazyn „Design Alive” wraca podczas GDD do tradycyjnych wartości: zaprasza do stołu, spotkań i rozmów (osobistych, nie wirtualnych), czytania oraz pisania listów (na papierze!). Przy Stole Idei można będzie poczytać magazyn, zrobić sobie zdjęcie z prototypem statuetki Design Alive Awards projektu Oskara Zięty, obejrzeć film z gali rozdania nagród, czy spotkać się z redakcją oraz jej przyjaciółmi. Przy Stole Idei można też napisać list do redakcji oraz projektantów stołu: Grupy Tabanda.

Organizatorzy szykują również drugą odsłonę spotkań i warsztatów „Design językiem Biznesu”, którego tematem będzie współpraca przedsiębiorców z projektantami. Uczestnicy będą mogli dowiedzieć się, jak sprzedawać produkty i usługi z projektowym DNA w strategii firmy. Prelegenci to polscy i międzynarodowi eksperci, którzy sprawnie łączą design i biznes z sukcesem rynkowym. Spotkać się będzie można z m.in. Zuzanną Skalską (360°inspiration), Marią Potoroczyn (Fahrenheit 212), Michałem Mazurem (Trendnomad), Johanem Adda (były UX Architect w firmie Apple) czy Joanną Pawlak-Kuligą (IKEA). Nad całością czuwać będą Henryk Stawicki i Justyna Turek z Change Pilots. Swój ciąg dalszy ma także Manuba, czyli artykuły wyposażenia wnętrz stworzone przez polskich projektantów we współpracy z tradycyjnymi rzemieślnikami. Autorska, festiwalowa kolekcja, która swoją premierę miała w ubiegłym roku, wzbogaci się o nowe przedmioty, inspirowane pejzażem posztormowej plaży. Poszczególne artykuły będzie można kupić w trakcie Gdynia Design Days.

Podczas GDD zobaczymy też wystawę „Sploty na fali”, która zaprezentuje efekty dotychczasowych warsztatów plecionkarskich Stowarzyszenia Serfenta i ASP w Krakowie. Ekspozycja będzie stanowić połączenie miłości do plecionkarstwa – tradycyjnego rzemiosła – z designem. Jej serce to około 20 produktów, które powstawały sukcesywnie, np. abażur, torebki, kosz na piwo czy doniczki.

30 czerwca–9 lipca, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia. Cały program dostępny jest na: www.gdyniadesigndays.eu

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły: