MODA W ODPOWIEDZI NA WYMOGI „NOWEJ NORMALNOŚCI”

TEKST: DOROTA ŁASKI. ZDJĘCIA: BARTEK KORZENIOWSKI

WARSZAWA 19.11.2020

DESIGN MODA

Najnowsza kolekcja Acephali zatytułowana Insiders powstała, by wyrazić emocje związane z doświadczeniem izolacji, jako reakcja na wymogi „nowej normalności”. To apoteoza intymności i praktyczności, w duchu rzemiosła i artyzmu. Nie będzie zaskoczeniem więc, że muzą kolekcji została ikona sztuki feministycznej, brytyjska prowokatorka Tracey Emin, której ikoniczne dzieło „My bed” i pełne ekshibicjonistycznej bezczelności patchworki stały się estetyczną ramą dla eksperymentów w projektach Acephali.

Tytuł „Insiders” w pierwszym znaczeniu odwołuje się do domowości. – Chcieliśmy stworzyć ubrania wygodne i sensualne, zapewniające komfort w noszeniu, a jednocześnie luksusowe i unikatowe – mówią twórcy marki, Monika Kędziora oraz Bartek Korzeniowski. Cała kolekcja uszyta została z naturalnych tkanin i dzianin, z dominacją jedwabiu, tencelu i bawełny. Ubrania są proste w formach, ale umykające kategorii klasycznego minimalizmu poprzez bogactwo faktur i tekstur. – Najpierw powstały bogate w detale sukienki patchworkowe, w całości udrapowane na manekinie z resztek luksusowych tkanin, pozostałych w pracowni po poprzednich kolekcjach. Ale postanowiliśmy tę ideę rzemiosła przenieść dalej i wykorzystać także w ubraniach codziennych. I tak, t-shirty dekorowane są ręcznie wykonanymi patchworkami, dzianinowe kimono dekoruje haft „I’ll never let you inside my head” nawiązujący do estetyki neonów tworzonych przez Tracey Emin. Rękawy topów wykończone są dekoracyjną, podwójną plisą. Charakterystyczny nadruk w formie witrażowego układu kolorystycznego z rozsypanymi literami logo nadaje prostym formom golfów i sukienek charakter unikatowości i wyjątkowości – dodają.

W toku pracy nad kolekcją, hasło „Insiders” zaczęło obrastać w kolejne konteksty związane z relacjami społeczno-kulturowymi. – Ogromne znaczenie miało dla nas podjęcie refleksji nad paradoksalnością bycia razem-osobno za pośrednictwem social mediów jako znaku czasów oraz wrażenie przymusowej stagnacji przy chęci działania w odpowiedzi na narastające konflikty społeczne. W rezultacie zaprojektowaliśmy szaliki z hasłem “Everyone should be an insider of society” jako źródło sprzeciwu i jasny komunikat, który można nosić na sobie, by zaprezentować niezgodę na wykluczanie kogokolwiek ze społeczeństwa i spychania na pozycje outsidera; w szczególności osoby przynależące do grupy LGBT+, ale też borykające się z innymi formami wykluczenia przez konserwatywne społeczeństwo.

W ramach nowej kolekcji rozbudowano również selekcję modeli unisexowych, wśród których oprócz akcesoriów można znaleźć: golfy, t-shirty, kimono, spodnie i kurtkę.

Więcej na: acephalafashion.com