HISTORIE UKRYTE W UBRANIACH. MARKI WSPIERAJĄ LGBTQIA+

TEKST: DOROTA ŁASKI. ZDJĘCIA: ZUZA KRAJEWSKA

WARSZAWA 15.8.2020

MODA

Projekt „Historie ukryte w ubraniach” to efekt współpracy Kampanii Przeciw Homofobii (KPH), globalnie rozpoznawalnej polskiej marki odzieżowej MISBHV tworzonej przez Natalię Maczek i Tomasza Wirskiego oraz platformy Zalando. Wszystko po to, by pokazać prawdziwe historie osób LGBTQIA+, które doświadczyły przemocy.

Wraz z rosnącą liczbą przypadków agresji oraz natężeniem mowy nienawiści w debacie publicznej, sytuacja polskiej społeczności LGBTQIA+ ulega w ostatnich latach systematycznemu pogorszeniu. Potwierdza to ostatni raport KPH („Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce”), według którego nawet 70 proc. osób LGBTA doświadczyło homo-, bi- lub transfobicznej przemocy. Co więcej, tylko 4 proc. skrzywdzonych zgłosiło te napaści organom ścigania.

By zwrócić uwagę na skalę przemocy, z jaką muszą zmierzyć się osoby publicznie deklarujące swoją przynależność do społeczności LGBTQIA+, KPH, MISBHV i Zalando połączyły siły tworząc pięć projektów na bazie ubrań, które zostały uszkodzone wskutek aktów przemocy.  Zniszczone części garderoby zyskały nowe życie i siłę wyrazu. Każde uszkodzenie ubioru reprezentuje osobiste doświadczenie bohatera kampanii. Wspólnym mianownikiem opowiadanych historii nie jest zakorzeniona w nich trauma, lecz chęć dążenia do zmiany i promowania tolerancji.

- Nasze wartości, takie jak wolność, równość i otwartość, które jeszcze niedawno braliśmy za pewnik, są ostatnimi czasy coraz bardziej atakowane - wyjaśnia Tomasz Wirski, dyrektor kreatywny marki MISBHV. - Samo zauważenie problemu dyskryminacji to za mało. Każdy akt przemocy zostawia po sobie blizny nie tylko na ciele, ale też na psychice - często są one niewidoczne dla osób z zewnątrz. Wierzymy, że ubrania mogą być narzędziem do pokazania prawdy o przemocy fizycznej i psychicznej.



- To niezwykle ważne, by szeroko rozpoznawalne marki, angażowały się w kampanie społeczne i mówiły głośno o problemach, jakie nękają nasze społeczeństwo - mówi Jakub Lendzion z Kampanii Przeciw Homofobii.

Kampania stworzona we współpracy z agencją 180heartbeats + JUNG v. MATT wystartowała 6 sierpnia i od razu odbiła się szerokim echem w mediach na całym świecie. Aby dodatkowo wesprzeć społeczność LGBTQIA+ w Polsce, Zalando będzie sponsorować wybrane programy prowadzone przez Kampanię Przeciw Homofobii.

Więcej na: www.kph.org.pl www.misbhv.com www.zalando.pl