IKONY DESIGNU: BAJKOWY CZAJNIK GRAVESA

MAC

21.6.2011

RZECZY

Ikony designu: Bajkowy czajnik Gravesa

Dla świata filmu Fabryką Snów jest Hollywood, podobną "manufakturę marzeń" mają również wielbiciele dobrego wzornictwa dla kuchni. Jest nią marka Alessi, która słynie z produkowania akcesoriów. Jednym z nieprzemijających od ponad ćwierćwiecza produktów jest czajnik 9093, zaprojektowany przez Michaela Gravesa.
To produkt, który stał się rekordzistą firmy pod względem liczby sprzedanych (milion!) egzemplarzy na całym świecie. W czym tkwi sekret czajnika Michaela Gravesa, słynnego amerykańskiego architekta, który popularność zdobył w latach 80. i 90. zeszłego stulecia, a do jego planów powstały obiekty architektoniczne nie tylko w Stanach Zjednoczonych, choć tam tworzył najwięcej, ale również w krajach europejskich (Francja), azjatyckich (Japonia czy Korea Płd) oraz afrykańskich (Egipt).

Graves jednak już od lat 80. zajmował się również wzornictwem, projektując meble, dywany, przedmioty kuchenne czy zegary. Czajnik 9093 był pierwszym stworzonym przez niego dla marki Alessi projektem, i niemal od razu przyniósł jego twórcy sukces. Zapewne dlatego, że w tej realizacji potrafił połączyć dwa obszary zainteresowań, z którymi zresztą był łączony już wcześniej - łączył postmodernizm z pop-kulturą, a pamiętajmy, że w latach 80. takie syntetyczne połączenia były bardzo popularne. Alessi 9093 zadebiutował w roku 1985.

Gravesa kojarzono mocno z Disneylandami, m.in. dlatego, że to właśnie dla Disneya zaprojektował obiekty w Stanach Zjednoczonych oraz Francji. I ten bajkowy klimat znalazł swoje miejsce także w projekcie czajnika 9093, choć rzecz jasna nie jest on najważniejszy: Alessi 9093 z polyamidowym uchwytem i gwizdkiem w kształcie ptaszka został wykonany z najwyższej jakości polerowanej stali nierdzewnej. Czajnik jest stożkowaty, natomiast obecność owego gwizdkowego ptaszka sprawiła, że nawiązanie do baśni stało się wyraźniejsze - gdy wrze w nim woda, do naszych uszu nie docierają głośne dźwięki gwizdka, porównywanego do tych stosowanych w grach sportowych, lecz możemy liczyć na dźwięk bardziej wyrafinowany, nie kłujący uszu. Poza tym jednak Alessi 9093 jest bardzo funkcjonalny, potrafi pomieścić 2 litry wody, i można go używać stosując rożne rodzaje płyt grzewczych. Zapłacimy za niego ok. 500 zł.

Dla włoskiej firmy Graves zaprojektował także zegar ścienny oraz łyżeczki do herbaty. A marka Alessi ma dobrą rękę do wprowadzania na rynek przedmiotów, które po pewnym czasie stają się ikonami światowego wzornictwa. Tak stało się choćby z wyciskaczem do cytrusów Philippe'a Starcka czy korkociągami Alessandro Mendiniego. Czajnik Gravesa nie tylko pokochali użytkownicy, trafił również na stałą ekspozycję m.in. Museum of Modern Art w Nowym Jorku.

Alessi 9093 od ponad ćwierćwiecza nie traci na popularności. fot. ARC

Czajnik Alessi 9093 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych produktów firmy. fot. ARC