GWAR KOMUNISTYCZNYCH WĘGIER

TEKST: JUS, ZDJĘCIA: ROBERT SWIERCZYNSKI

BUDAPESZT 22.3.2019

DESIGN WYDARZENIA

W ramach zainicjowanego przez budapesztańskie Muzeum Sztuk Stosowanych cyklu wystaw, polska projektantka Maria Jeglińska reinterpretuje fotel Sandora Miko z 1969 roku.
„In Circulation" to cykl wystaw, z których każda jest zbudowana wokół jednego obiektu, starannie wyselekcjonowanego z liczącej ponad 100 tysięcy eksponatów Muzeum Sztuk Stosowanych. Wyboru dokonuje za każdym inny współczesny projektant, którego zadaniem jest zaprojektować rzecz nową, zainspirowaną i pozostającą w relacji z wybranym przedmiotem. W ten sposób powstaje rodzaj dialogu, pomiędzy dawnym a nowym, a dialog ten dotyczy nie tylko materialności, wizualności i stylu życia, lecz sięga znacznie głębiej, do sensu projektowania, pozwala nam na moment zajrzeć do umysłu projektantów.



Maria Jeglińska, polska projektantka zaproszona jako druga z kolei uczestniczka cyklu pozwala nam zobaczyć fotel Sandora Miko z 1969 roku. Pozbawiony wdzięku, przyciężki kanciasty mebel, niezbyt starannie wykonany umknąłby naszej uwadze wystawiony w muzealnej sali, wśród innych mebli z tego samego czasu. Dlaczego to on został wyróżniony? Przyglądamy się uważnie prymitywnej konstrukcji z prostopadłych płyt opartych na klockowatych nóżkach, czule poobkładanej wałkami z aksamitu. Usiłujemy wyobrazić sobie jak by to było rozsiąść się w tym fotelu i sączyć kawę. Wyobrażamy sobie kontekst, smak i zapach tej kawy, gwar kawiarni, nastrój przełomu lat 60. i 70. komunistycznych Węgier.

Wystawa „In Circulation" trwa od 21 marca do 9 czerwca, Muzeum Sztuk Stosowanych, György Ráth Villa, Budapeszt.

Więcej: www.imm.hu