DADAISTYCZNY ŚWIAT GREGORA GONSIORA W DOMU IDEI PODCZAS GDYNIA DESIGN DAYS

TEKST: NATALIA WIELEBSKA, ZDJĘCIA: MAREK SWOBODA

GDYNIA 7.7.2019

DESIGN DOM IDEI MIEJSCA SZTUKA WYDARZENIA

Miejsce spotkań entuzjastów i twórców designu, przestrzeń sieciowania i przecinania się pomysłów, wreszcie spot zabawy i dobrego spędzania czasu w otoczeniu niezwykłych polskich mebli, tkanin, detali. Tym jest Dom Idei magazynu „Design Alive”, który w sobotę po raz kolejny otworzył swoje drzwi w Klubie Marynarki Wojennej „Riwiera” podczas rozpoczynającej się właśnie 12. edycji Gdynia Design Days.
– Dom Idei to projekt, który realizujemy od 2017 roku. Najpierw spotkaliśmy się podczas festiwalu w Łodzi, w zeszłym roku przyjechaliśmy do Gdyni po raz pierwszy, byliśmy jeszcze w Warszawie. Teraz wracamy, bo uwielbiamy to miasto i Gdynia Design Days – powiedział, witając gości na otwarciu, Wojciech Trzcionka, producent Domu Idei.

Wieszaki układają się w ażurowe rzeźby, na nich plakaty Barrakuz, kwadratowe kafle budują ciężkie przestrzenne kształty, nad wszystkim wiszą rośliny w kwietnikach. Od świata zewnętrznego Dom oddzielają tkaniny spływające z wysokich na kilka metrów okien.

– Projekt został tak pomyślany i skonstruowany, żeby w dadaistyczny sposób rozbić przestrzeń, zapomnieć o codziennym wyglądzie i funkcji – tłumaczył Gregor Gonsior, który zaprojektował całą przestrzeń. – Nieoczywiste użycie mebli i dodatków oraz dopełniające wizję grafiki Barrakuz sprawiają, że przestrzeń staje się artystyczna, ideowa, jest miejscem kreatywnym, które ma wpływać na zmysły od strony projektowej i artystycznej – przekonywał operujący na co dzień wieloma mediami artysta i projektant. Wnętrze wypełniły meble, tkaniny, ceramika, oświetlenie oraz grafiki polskich firm i projektantów.

– Tak „Riwiera”, jak i marka Opoczno, mają długą tradycję. Teraz tworzymy zarówno kolekcje, które są odzwierciedleniem tego co najmodniejsze we wnętrzach tj. wieloformatowe gresy z serii Grand Concept, które w naturalny sposób interpretują kamień, beton i drewno, ale też bawimy się formatem i kolorami, nawiązujemy do tradycji, wracając do klasycznych kafli 20:20, które świetnie odnajdują się w projekcie Gregora Gonsiora w tym wnętrzu. To połączenie nowoczesności i tradycji, to jest coś, co nam jest bardzo bliskie – podkreślała Małgorzata Matuzewicz, brand marketing manager marki Opoczno, producenta ceramiki.

– To jest dla naszych mebli całkiem nowa przestrzeń, na początku trochę się obawiałyśmy, że będą dla niej za grzeczne, że być może zginą, ale świetnie się wkomponowały i całość robi niezwykłe wrażenie – mówi Katarzyna Grórska z marki Profim, producenta mebli.

– Tegoroczny projekt Domu Idei całkowicie nas zaskoczył! Do Klubu Marynarki Wojennej „Riwiera” wkroczyła doza szaleństwa i ogrom kreatywności. W zeszłym roku postawiliśmy na stonowane wnętrza, eleganckie dodatki w postaci naszej tkaniny welwetowej Riviera w odcieniu ciemnej zieleni. Było to podyktowane wymagającym kolorem ścian, który zasłonami chcieliśmy nieco złagodzić. W tym roku jednak nasz print, miał tę zieleń podkręcić! – skomentowała wystrój Justyna Cieślica z marki Davis.

Festiwal GDD odbywa się już po raz 12. Hasło tegorocznej edycji to Polaryzacja. – Spolaryzowana przestrzeń, spolaryzowane społeczeństwo są dobrym gruntem do tworzenia innowacji. Tutaj w „Riwierze” można spotkać projektantów, porozmawiać z nimi i być może skonfrontować swoje odmienne poglądy – mówi Paulina Kisiel, kierowniczka festiwalu. - Z pasją, energią, radością i luzem inspirujemy uczestników do działania w przyszłości. Pomagamy im nie tylko dopasować się do nowych czasów, ale je wyprzedzić. Projektowanie jest narzędziem zmiany, w które wierzymy. GDD organizujemy w Gdyni - nad Bałtykiem, w lipcu - czasie odpoczynku, nabrania energii i dobrych emocji. Chcemy być postrzegani jako festiwal inspiracji i praktycznej wiedzy, który ma nie tylko wyjątkową, inspirującą treść i formę, ale także świeże spojrzenie na łączenie światów projektantów i przedsiębiorców.

Dom Idei „Design Alive”. Klub festiwalowy, czynne codziennie. Spotkania z twórcami, pogaduchy i tańce... Program:

06.07 sobota, czynne 20.00-00.00, o godz. 21.00 wernisaż Domu Idei i bankiet Gdynia Design Days (obowiązują zaproszenia) 
07.07 niedziela, czynne 17.00-00.00, o godz. 19.00 spotkanie z projektantami Gregorem Gonsiorem i Beatą Śliwińską Barrakuz + pogaduchy i tańce
08.07 poniedziałek, czynne 17.00-00.00, pogaduchy i tańce
09.07 wtorek, czynne 17.00-00.00, o godz. 19.00 spotkanie z Dorotą Kabałą i Moniką Brauntsch, kuratorkami wystawy „2 stopnie Celsjusza” na temat realizowanego przez nie projektu w Amazonii oraz Izabelą Bołoz, kuratorką wystawy głównej Gdynia Design Days „Ja/my” + pogaduchy i tańce
10.07 środa, czynne 17.00-00.00, pogaduchy i tańce
11.07 czwartek, czynne 17.00-00.00, o godz. 17.30 spotkanie z Pauliną Kisiel i Ewą Janczukowicz-Cichosz, organizatorkami Gdynia Design Days + pogaduchy i tańce
12.07 piątek, nieczynne
13.07 sobota, czynne 17.00-00.00,  od godz. 20.00, finisaż Domu Idei i Gdynia Design Days; pogaduchy i tańce
14.07 niedziela, czynne 17.00-21.00, godz. 17.00-19.00 - kup sobie kawełek idei - wyprzedaż ekspozycji

Organizator: Design Alive
Współorganizator: Gdynia Design Days
Partnerzy główni: Davis, Opoczno, Profim
Partnerzy: Chors, Barrakuz, Bujnie, Banglob
Projekt wnętrz: Gregor Gonsior
Produkcja: Wojciech Trzcionka
Miejsce: Klub Marynarki Wojennej „Riwiera", ul. Zawiszy Czarnego 1
Czas: Gdynia Design Days, 6-14 lipca 2019