POLSKIE WAZONY W SŁYNNEJ JEDNOSTCE MARSYLSKIEJ LE CORBUSIERA

TEKST: JOANNA SZCZYGIEŁ, ZDJĘCIA: KATARZYNA BIELSKA

MARSYLIA 21.6.2017

DESIGN RZECZY SZTUKA WYDARZENIA

Malwina Konopacka, ilustratorka, graficzka i projektantka stworzyła nową odsłonę kolekcji ręcznie malowanych wazonów Oko pod nazwą La Cité. Seria powstała z myślą o wystawie w słynnej Jednostce Marsylskiej Le Corbusiera, do której Polkę zaprosił francuski kolektyw kuratorski Slavia Vintage.
Słynna modernistyczna budowla wydała się organizatorom idealną scenerią do pokazania wazonów, które będąc współczesnymi obiektami odwołują się do tradycji dizajnu lat 50. i 60. W minimalistycznych przestrzeniach domu ustawione maja być wazony, powieszone talerze i ilustracje. Całość będzie dialogiem miedzy przeszłością a teraźniejszością, tradycją modernizmu, architektury, projektowaniem i współczesnym myśleniem o obiekcie. Wystawa organizowana w dniach 29 czerwca - 29 września odbędzie w rocznicę wpisania Jednostki Marsylskiej na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Oko Malwiny Konopackiej, to seria ceramicznych, ręcznie malowanych wazonów, w których tytułowe oko pojawia się zarówno w formie uproszczonej - kropki, aż po linearne oko, z rzęsami, brwiami, czarną soczewką. Punktem wyjścia jest ilustracja, jej umowność i duża możliwość interpretacji. Wazon Oko miał swoja premierę w ramach Designers Week w Tokio w 2014 roku. Wazony malowane są w różne wzory, w zależności od kolekcji. Motywy podkreślają wgłębienia w formie wazonu tworzące tytułowe oczy na każdym z nich. Projektantka do malowania używa zarówno metali szlachetnych (złoto, platyna), klasycznego kobaltu jak i palety farb podszkliwnych. Zabawa formą, podkreślanie jej lub zaprzeczanie, ilustracja - symboliczna i figuratywna, kolor - od kobaltu po wielobarwność - tworzą w całości serię wielowymiarowych ilustracji.

Malwina Konopacka (ur. 1982) mieszka i pracuje w Warszawie. Na rzeczywistość patrzy przez pryzmat ilustracji, ale nie zatrzymuje się na dwóch wymiarach – wkracza z rysunkiem w trójwymiarowy świat przedmiotów codziennego użytku i obiektów dekoracyjnych. Jej prace – niezależnie od materiału, w jakim są wykonane (szkło, drewno, papier, ceramika) łączy wyrazista i rozpoznawalna kreska. Powstają tradycyjnymi metodami – na papierze, szkicowane piórkiem i tuszem następnie dzięki cyfrowym technologiom obrabiane i aplikowane na trójwymiarowe obiekty. Studiowała na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz ilustrację na Universität der Künste w Berlinie.

Więcej na: www.malwinakonopacka.com