Blaski i cienie PRL-u

Irena to imię żeńskie pochodzenia greckiego, oznacza: tą, która niesie pokój. To również nazwa najnowszej kolekcji, która wyszła spod rąk Juliusza Rusina i Macieja Józwickiego współtworzących modowy tandem Rad Duet. Projektanci ponownie zadedykowali swoje dzieło bliskim im, inspirującym kobietom – dwóm Irenom – babci Juliusza, chemiczce, i prababci Macieja, krawcowej, które żyjąc w PRL-u odmieniły bieg rodzinnych historii.

– „Irena” to druga część tryptyku, w której poruszamy kolejny rozdział polskich opowieści. Tym razem zajmujemy się epoką PRL-u ze szczególnym uwzględnieniem okresu „dobrobytu” lat 70. – tłumaczą projektanci.

– Po folkowej „Wiesi” przenosimy się do miasta, by odczarować kolejny, estetycznie kontrowersyjny etap dziejów. Badamy blaski i cienie PRL-u porównując go do dzisiejszego, niestabilnego okresu, sytuacji politycznej i gospodarczej.

Przyglądając się projektom z łatwością wyróżnimy wśród nich kilka różnych konceptualnie sekcji: robotniczą, rewolucyjną, propagandową, opowiadającą o zwykłym życiu czy iluzoryczną. Szczególną inspiracją dla ich powstania były filmy w reżyserii Andrzeja Wajdy takie jak „Człowiek z marmuru”, „Człowiek z żelaza” czy „Polowanie na muchy”.

Magazyn Design Alive

NR 47 WIOSNA 2024

ZAMAWIAM

NR 47 WIOSNA 2024

Magazyn Design Alive

ZAMAWIAM

DAH NR 11 JESIEŃ 2023

– Reinterpetujemy ikoniczną postać Agnieszki, granej przez zjawiskową Krystynę Jandę w postaci haftowanej, jeansowej sylwetki z błękitną koszulą jako symbol wolności, młodości, niezwyciężonej wiary – przekonują twórcy z Poznania. – W sekcji robotniczej, której sylwetki powstały z recyclingu, nawiązujemy w nowoczesny sposób do odzieży pracowników stoczni i hut, pojawia się również wizerunek Macieja Birkuta.

Uwadze miłośników ikon polskiego designu nie umknie również motyw przewodni kolekcji szkło kryształowe z huty Irena z Inowrocławia. Cięższe od innych, doskonale przejrzyste, dzięki pięknym szlifom ma niezwykłą umiejętność rozszczepiania światła.

W kolekcji kryształ pojawia się w postaci haftu wypukłego oraz licznych odlewów kryształowych. – Wszystkie kryształy zostały zaprojektowane, odlane i wykończone przez nas – przyznają projektanci. – Dominująca nad kolekcją beżowa suknia jest pokryta kilkoma tysiącami ręcznie przyszywanych odlewów kryształowych a praca nad nią trwała nieustająco ponad dwa lata. Sylwetki dopełniają ręcznie odlewane okulary, torebka, klamry, paski, sprzączki, guziki, detale.

W opowieściach o „zwykłym życiu” znalazło się także miejsce dla nowego wcielenia narzut kanapowych, kurtki z kołdry, sylwetki na działkę, ręcznie robionego na szydełku kombinezonu czy też aksamitnej marynarki w print drewnianych intarsji z motywem jeleni na rykowisku. Dla podkreślenia stylistycznego rodowodu, ich kolory nawiązują do towarów deficytowych: cytryn, pomarańczy i bananów.

W sekcji propagandowej szczególną rolę odgrywają sylwetki „Stonki”. W latach 50. wykorzystano tego owada do manipulacji politycznej traktując plagi stonki ziemniaczanej jako główny powód niedoborów na rynku żywności, sprowadzonych do Polski przez wrogów socjalizmu. Wróg ojczyzny pojawia się cyklicznie w postaci ideologii LGBT, sędziów, czarnych parasolek, osób niepełnosprawnych.

– Cykl życia stonki od jajka do imago przedstawiliśmy w postaci geometrycznych printów w stylu lat 70. – wskazują Juliusz Rusin i Maciej Józwicki. Tak powstały beztroskie: szyfonowa, plisowana suknia inspirowana konstrukcyjnie owadzią anatomią, sportowe kombinezony, bluzy, bomberki, spódnice.

Nie zabrakło również ciemniejszych stron epoki. Czarnym charakterem kolekcji jest sylwetka „Dyktatora”. Demoniczny, taliowany żakiet z ostrymi klapami i ołówkowa spódnica uszyto z aksamitu prześmiewczo zadrukowanego w wirujące baretki z dziesiątek odznaczeń generała Wojciecha Jaruzelskiego.

Epilogiem dla kolekcji jest „Płaszcz Wyborczy” uszyty z jeansów z recyclingu, z setkami haftowanych kieszeni, szlufek i pęknięć, w które na filmie autorstwa Marty Kaczmarek wpadają karty z pytaniami o przyszłość Polski.

Rad Duet: – Oburza nas fakt, że moda jest traktowana jako coś błahego

Juliusz Rusin i Maciej Józwicki

Zwycięzcy Design Alive Awards 2020 w kategorii Kreator „za umiejętną grę z polskimi tradycjami i nadanie im uniwersalnego wymiaru”. Współpracują ze sobą od 2017 roku. Ukończyli poznańskie uczelnie artystyczne: Juliusz projektowanie ubioru w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych, a Maciej wzornictwo na Uniwersytecie Artystycznym. Poruszane przez nich tematy dotyczą ze wszech miar Polski – jej kulturowej tożsamości, przemian społecznych, historii, stereotypów. W projektowaniu często wykorzystują techniki unikatowe, sami tworzą czy modyfikują materiały, drukują własne półfabrykaty i detale, korzystają z recyclingu i upcyclingu. Marka Rad skierowana jest do kobiet poszukujących mądrej i świadomej mody. Powstała z inspiracji postacią Marii Skłodowskiej-Curie – kobiety, która jako jedyna w historii dwukrotnie zdobyła Nagrodę Nobla.

Zapisz się do newslettera!

Powiązane artykuły:

Rad Duet: – Oburza nas fakt, że moda jest traktowana jako coś błahego

Nowe oblicze mody

Poznań | 21 marca 2021

Juliusz Rusin i Maciej Jóźwicki z Rad Duet o swojej pracy i inspiracjach

Rad Duet. Zabawa fajansem

Rad Duet. Zabawa fajansem

Poznań | 13 lutego 2021

Ich kolekcje są bezkompromisowe i głęboko sięgają do polskiej kultury ludowej